AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
725

Vad ska jag betala för en 730 -96:a?

tänkte köpa en 730:a 1996, fullutrustad (ej navi) som rullat 13000 mil och importerades år 2000. Vad är rimligt att man får betala för en sådan bil?
Har du fler tips så tar jag gärna emot dem...
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Det är bara att titta på annonser. Jag uppskattar att Du får betala omkring 80.000 för ett bra ex!
Länk

Vixit, dum vixit, laetus
Scheckheft
Hej och välkommen till Autopower. Mer info om E38 modellen finner du på min hemsida
Länk
Ta en särskilt titt på vilka utrustningsmöjligheter som fanns till E38 och jämför med den bil du är intresserad av.
Viktigt att kolla innan köp hittar du här:
Länk
Bilens historik är viktig att kolla upp. E38 modellen innan faceliften (9/98) sjunker stadigt i pris. Men modellen är dyr att äga. Pris? Kan du ge lite mer info om bilen, ev länk?

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Helga
En 730 -96. Vad sitter det för motor i den?
Är det den lilla V8 från -93? Eller är det en 730d?
Trodde att 3.0 V8 försvann när E38 kom -94. Och byttes ut -95 till 2.8 och 3.5.

Har bara sett e38 som 728, 735, 740 + diesel.

MVH Helgas man från västkusten.
Scheckheft
Hej, mer om 730 här:
Länk

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Helga
"I september 1995 presenterades 728 som avlöste 730 som sjuseriens basmodell.
Modellen levererades med en rak sexcylindrig motor på 193hk."

Allt enligt modellguide.

Eller fanns det parallellt 728 -96, och 730 -96??

Scheckheft
Hej
Båda modellerna fanns parallellt under ca 6mån. Sedan avlöstes 730 av 735:an. Kolla produktionstiden här:
Länk

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Helga
Alltid lär man sej nåt nytt, sa flickan.

Tack Scheckheft.

Helga
Och när det gäller hkr i 535/735, E39/38 så står det 235 hkr fram till -98 och 245 -99 till-03. Vilket är rätt?
Enär du informerar om 231.

Stämmer milen är nog runt 70KSEK ett rimligt slutpris.

/Simon
Scheckheft
Hej
Helga: kul att du läser mina uppgifter så noggrann :). Jag skriver att jag hittat olika uppgifter: 231, 235hk årsm 96 - 98 samt 238 hk för 735 modellen 99-01. De förstauppgifterna enligt BMW:s egna broschyrer. Uppgifterna 99 - 01 från 7er.com.

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
simon_en: Du hittar ju inte ens i tyskland för dom pengarna. Som du själv sa...STÄMMER milen så får du räkna runt 85-90 tkr...minst..

Dina värderingar är rent ut sagt patetiska...har iaktagit flera uttalanden från ditt håll på detta forum. Har du sålt så många bilar att du vågar sätta så låga priser?
Fartglad,

väljer att ignorera ditt uttalande. Jag träffar fel ibland, men förbluffande ofta rätt. Istället för att sänka nivån på forumet med uttalande i stil med "Dina värderingar är rent ut sagt patetiska..." utmanar jag dig att göra mer korrekta träffsäkra värderingar. Det är väl det enda sättet att avgöra om det är jag som är patetisk eller du.....

/Simon
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
simon_en: Det får du gärna göra...äger idag en bilfirma sen flera år tillbaka, där vi varje dag får avgöra bilars värde. Felaktiga värderingar leder till förluster för oss, DOCK händer dom med.

Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Du får istället förklara för mig, hur 70 tkr är ett rimligt slutpris?
Har du sålt en likadan nyligen, känner du ngn som har gjort det? ELler sitter du bara och värderar bilar från annonser?
Att sitta och kolla priser är absolut inget som har med verkligheten att göra.

Du får beakta, vilken region vi pratar om, färg på bil, mil (ärliga eller ej), antal ägare, hur är däck, skick på bil, ALLLLLLT....

Ha en trevlig lördag kväll iaf...
Scheckheft
Hej
Angående Fartglads inlägg "Du hittar ju inte ens i tyskland för dom pengarna."
Nu är det så att vi diskuterar en bil som finns i Sverige och inte i Tyskland. Den som vill importera en E38 innan facelift från Tyskland tjänar defintivt inga pengar. Det var länge sedan en E38 årsm 94 - 98 alltid var billigare i Tyskland än i Sverige.
85 - 90tkr är defintivt ett överpris. För många E38:or finns ute nu på den svenska marknaden. Och 730 modellen är defintivt inte den mest eftertraktade.
Och Fartglad: angående tonen i dina inlägg - man blir bemött som man bemöter andra.

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Fartglad,

har ingen vetenskaplig metod själv. Kollar självklart annonser, som du säger är det trubbigt i enstaka fall med tittar man på ett stort urval av annonser. Dessutom känner jag en del folk som känner folk vilket tillsammans ger att jag får info om köp/försäljning vilket ger bra indikationer. Hävdar inte att jag har 100% rätt. Som bilhandlare har man inbytes listan att gå efter (kanske frångås den ofta?) är i detta fallet till 90% övertygad om att du som bilhandlare inte skulle ge 70KSEK för den vid ett inbyte utan köp, har jag fel?

Var lockad att värdera bilen i 80-90KSEK själv, men vet genom de e38försäljningar jag har lite koll på, samt att det dras upp trådar varför e38 är så svårsåld så värderade jag ned den. Tvivlar dessutom på att det endast är navigator som saknas på bilen. Värderingarna jag gör avser privatförsäljningar, kan vara bra att klara ut det. Dock verkar det som att privatmarknaden i nuläget inte alltid hänger med bilhandeln ned i pris i samma takt(stämmer det?).

Hursomhelst så är det bra att någon kommer och ger välgrundade värderingar, alltid välkommet!

/Simon
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Scheckheft: Håller med till en viss del om att man inte tjänar på att hämta hem en e38 facelift eller inte. Bilen är rätt stendöd ändå. Men jag vet en sak utifrån min erfarenhet, och då är jag varje vecka i tyskland, holland och italien..ibland även belgien, att en ärlig "lågmilare" i tyskland kostar pengar! Likaså en ärlig lågmilare i sverige!
De vrak som säljs för 70.000,- i sverige med ÄRLIGA 13000 mil, är väldigt få!
Det är sååå oerhört många bilar som skruvas, då det är så billigt som det är, lätt att komma undan med, ny servicebok kan köpas, stämplas osv. Kan man flyga till månen så går nästan allt annat med.

Hade dessa billiga objekt varit helt ärliga och krockfria osv...så hade folk i europa handlat upp många utav dom i Sverige.
Det är jag säker på, eftersom jag vet att många e38 säljs än i dag i tyskland. Dessutom till mer än 70000,-, om vi fortfarande talar om ärliga objekt.

Ber om ursäkt för tonen i mitt inlägg.

simon_en: har tittat efter många inlägg från din sida, och ofta har jag hållit med. Ibland tror jag dock att du behöver motivera lite mer, ang det pris du lämnar? Det kan uppfattas fel av andra annars.

Jag går aldrig utifrån grönlistan. Jag går på känsla, samt tittar vad liknande bilar kostar på marknaden och lägger mig en bit under. Jag ger oftast bra för mina inbytesbilar, men då vet jag att jag kan få mer än de billigaste på bytbil, samt blocket.

Det är kul, att folk har vaknat lite det senaste, och förstått att skick, riktiga dok. osv betyder mer än det billigaste priset.

Du har rätt i ang prisutvecklingen bilhandlare kontra privatist.
Se bara på priserna på en SLK 230 komp. Privata begär 30-60.000,- mer än handlarna, och då ingår ingen garanti osv.

Menade inget illa mot ngn i mitt första inlägg, förstår givetvis att värdering och salupris är två skilt olika begrepp.
Försök sälja en sjua i sverige å de flesta är nog tyvär tvugna att sänka priset 30 tusen mot vad man "borde" få för att få till en affär....är köparens marknad....specielt privat.
En paralell diskution här på forumet för att sprida lite mer lyse över vad jag menar...Länk
Fartglad,

ska försöka att motivera mera, har med indolens att göra att jag låter bli....:)

/Simon
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
simon_en:

Ingen fara...kommer nog bete mig likadant när jag ligger på 3000 inlägg, och över 60 % är på samma del av forumet :)
Vi ses säkert igen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.