AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.379

ytterspegel strular

Visa användare
97
kaffe
BMW 525D -07 Midnight blue
Hallå allla.
Min backspegel (endast glaset) på förarsidan fladdrar okontrolerat i farter över 90 eller på gropig väg... Den på passagerarsidan sitter som klistrad men inte den andra... vad göra?

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Låter som om spegelglaset har lossnat, eller som om någon av plastdelarna som håller glaset har gått sönder. Någon kanske har plockar isär en Z spegel och kan berätta hur man gör det utan att ha sönder resten...

Mina tankar ovan bygger på hur E39'ans spegel var uppbyggd, har aldrig plockat isär dem på Z'orna..

/Caspar
Länk
jorå, jag har gjort det i samband med byte till M speglar. själva spegelglaset sitter i en plastvagga som sitter fast på elmotorn med snappfästen. Börja med att tryck till på den sidan det fladdrar, kanske fästet bara släppte av någon anledning. Annars försök försiktigt att med hjälp av skruvmejsel och hävstångseffekt trycka ut hela spegelglassatsen. är fästen trasig så går det säker att laga i och med att det är plast. Men om jag känner BMW rätt så går det inte att köpa bara plastdelen som spegelglaset sitter fast i utan man måste köpa hela spegelgassatsen för typ 1000kr. Maxey hade speglar till salu, han kanske kan sälja bara glaset till dig om det är sönder? (eventuellt jag oxå, har inte bestämd mig vad jag ska göra med original speglarna)

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
97
kaffe
BMW 525D -07 Midnight blue
tackar...
ska testa detta i helgen... sen får jag väll höra av mig om det är mer än bara ett fäste hoppas det inte är nått värre =)

Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Har samma sak på min nuvarande Z och det är inte några infästningar i glaset som är kass... är nåt i hela "svängmekaniskmen" som är kass är jag rädd... har inte orkat plocka isär den då jag inte tror det hjälper tyvärr...

Min fladdrar visserligen inte förrän man kommer upp i över 150.
xo
161
xoa
BMW Z3 Roadster 1997
Samma problem med min högra. Det var en liten plastbit som gått ur i själva kugghjulsdrivningen. Bara att byta ut. För att lossa glaset tejpade jag glaset och själva spegelhuset med maskeringstejp. Det skyddar för skador. Verktyget var en träbit som jag pillade loss glaset med. Min började inte skaka förrän mätaren visade ca: 260.

:-) Hans
haha Xoa: jag har en kännsla att på en roadster så skakar nog mer en en spegel när man ligger i 260 :-))))

Som sagt: jag har ett par 2.8 speglar i arktiksilber till salu om nån är intresserad.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Jag hade samma problem på min men det är en M så det kanske inte är samma konstruktion?
Hur som helst så satt åtminstone mitt glas fast med lim/tejp och hade lossnat i kanterna så att det bara satt fast i mitten. Glaset satt så pass löst att det gick att ta bort med fingrarna.
Sedan tog jag lacknafta och löste upp det gamla limmet och gjorde rent. Jag försökte först limma fast spegeln med kontaktlim men det gick lika bra som alla andra gånger jag försökt limma med kontaktlim... bara att tvätta bort limmet igen och göra ett försök med dubbelhäftande tejp. Nu gick det mycket bättre och efter att ha kört med en vibrerande spegel i två år har jag nu lika bra speglar på bägge sidor av bilen.

/Hans
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.