AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.044

Pris att gå efter på en 325 e36

Sida 1 av 2
Hej!
Kollar lit epå en 325 e36 men är lit ekonfunderad när jag ser alla annonser.

Pga att man är fattig student men ändå vill köra nått fint och 6 cylindrigt så är det en 91 som blir ett bra alternativ. Men hittar man en billig 92,93 så e det också ok men att jag hittar nått som passar min plånbok e tvivelaktigt:)

Men när jag checkar annonser å så så tycker jag att priserna är väldigt varierande. Eftesom jag aldrig har haft någon större koll på BMW så undrar jag vad man kan gå efter. Så att man kan avgöra om priser är satt av en drömmare eller en realist.

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta.

hajs
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
det där med värde på en bil e skitsvårt... en 325:a coupe´ 91-93 kan priset variera mellan 40-75tusen...

om du tittar på en bil å provkör tycker den känns bra.... GÖR EN M-TEST på bilen... går den igenom den utan anmärkningar så har du en schysst bil som e värd pengarna....

m-testet gör att man kan sålla bort bilar med dolda fel... som annars kan bli dyrt för en student...

de e mitt råd... lycka till med jakten :-) kör själv 325:a :P e mer än nöjd :-)

Min pärla :-)

Länk
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Jag tycker att det är mycket drömpriser på E36 annonser, så efter ett tag brukar det gå att pruta ganska så rejält.
Jag köpte min -92 i sommras, den annonserades ut för 39000Kr oskattat!
Jag betalade 29000Kr. skattad & klar. Bilen köptes på en märkesoberoende bilfirma.
Ska tilläggas att den då hade kassa framdämpare som byttes för 4600Kr.
Så för en fin -91 med 16-20t mil på mätaren skulle jag inte betala mer än max 35000Kr. men då ska den va fin!

men va bra....
det innebär att det jag vill lägga på en utan vanos och med tanke på min slimmade plånbok att jag INTE drömmer ;)
glömde fråga en sak till....

hur e skillnad i pris på en cupé och en sedan?
vilken är vanligast och vilken brukar kosta mer?
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Min är en sedan, jag kan tänka mig att priset är något högre på cupé.

Anton8
oupe ligger alltid högre i pris
Anton8
menar ju såklart Coupè
da
31
da02tkn
X3 30d -12 M-sport
Visst är utgångspriserna höga på e36 325... jag grät då jag kollade på annonser då jag innsåg att det bara var att glömma (är också student), men letar man tillräckligt länge hittar man till slut.. prutade 11 000:- på min... Skulle villja påstå att e36 325 runt 92 93 för över 50 000:- ska vara i det närmaste nyskick, annars har du prutmån ner till mellan 40 - 50.... offtast är de billigare på hösten...men köp inte för billigt, och ha inte för bråttom, man har lite för lätt att förhasta sig, affären får inte kännas tveksam... man får oftast vad man betalar för... coupen är dyrare, men det är den värd ;)

- Varför köra 320 när man kan köra 325? -
da
31
da02tkn
X3 30d -12 M-sport
glömmde tillägga att jag gjorde precis så som LeeRoy beskrev, tittade först på bilen, när jag bestämde mig för att "den här ska jag ha" gjorde jag M-test, och därefter påbörjas det roliga då jag som köparspekulant ska försöka förklara hur dålig bilen är / hur mycket allt kommer att kosta som skall bytas.. medan han som skall sälja försöker förklara att det är världens finaste bil, då skulle man ha varit politiker..... :)

- Varför köra 320 när man kan köra 325? -
da02tkn: Pruta 11 loppor e rätt mycket!
ser man hur mycket överpris de sätter på dem...

jaja då vet man =)

tack för alla svar... kom gärna med mer om ni missat nått eller annat som är bra å veta
Egentligen är inte inköpspriset på en 91:a 325 det värsta. En 91:a med metallic lack i normalt brukskick bör man kunna få för runt 30kkr efter prutning idag.

Snarare är försäkringskostnaden den stora utgiften, räkna med en premie på minst 15-20kkr/helår för en helförsäkring.

En vettigare ide kan vara att börja med en 318is -92 och framåt som kan fås för liknande pris men som har en premie som är mycket lägre. Den ger ändå med sina 140hk fullt dugliga prestanda till mycket lägre driftskostnader.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
En -93:a har vanos och oftast den nya gasen på AC:n
Det gör i mina ögon att bilen är värd en del mer än en -91-92
91 är dessutom första modellen och borde ha mer barnsjukdomar.
För en -93:a med lagom mil tycker jag man ska betala 43-47000:- om den inte är slutkörd.
milen är inte det viktigaste bara bilen är servad.
min har gått 21500 mil men är i mina ögon fräschare än sambons Ford Mondeo från -98 som gått 9-10000mil.
Innan jag köpte min kollade jag på en från -92 som gått 16-17000mil och den var helt slut!
totalt misshandlad!
bilar som gått mindre kan ju faktiskt vara backade även om inte alla är det.

Automat är bekvämt
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Vet inte vart ni hittar era bilar för 35000:-, ingår rostiga bakskärmar osv, eller vad kostar en sådan?

Sålde hur som helst min vällutrustade 325IC -95, svensksåld och 20000mil för 60000:-, för en månad sedan! Stog ute på annons för 63000:-!
TobbeBMW
Man får vad man betalar för, att det går att pruta mkt på en bil skulle jag se som lite oroväckande, tyder på att ägaren väldigt gärna vill bli av med den.

Mr_Fatise: Det är inga problem att hitta 325 -91 som utannonseras för 35-40kkr, sen skall det alltid prutas och tro mig, det finns fler bilar än kunder. Titta bara i Powerbörsen eller på andra annonsmarknader.
Naturligtvis bör en svensksåld Vanos-bestyckad bil med fungerande AC vara betydligt mer lättsåld och bör därför betinga ett högre pris.

Man får nog räkna med mer eller mindre rost på de flesta E36or idag om det inte rör sig om omlackerade eller sommarkörda entusiastbilar. Bilarna börjar bli minst sagt till åren och har ändå hållt sig relativt väl jämfört med många andra bilmärken med tanke på omständigheterna med vårt klimat.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Kristoffer_L> köpte min bil i sommras och tänkte också försöka hitta en billig 325a, vill minnas att jag kikade på runt 6st som stod låg i pris, dyraste tror jag var annonserad till 60kkr och alla var minst sagt bara skit, minns att en var hela fronten troligen smäld på och huven gick knappt att få upp, rost i skärmkanter, fler var allmänt slitna, repig, buckliga, trasig inredning, skrammlade och kändes allmänt dåliga. Tillslut ändrade jag till en annan taktik och kollade på dyrare modeller och hittade snabbt en bil jag var nöjd med, så ja tror som många andra: man får vad man betalar för.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Mr_Fatise: 60000 Kr. för en -95 coupé svensksåld dessutom! det är väl ett rimligt pris tycker jag.

Men iggle letar ju efter en -91 sedan utan vanos, då är väl jämförelsevis 35000Kr. ganska så normalt.
Men visst lite smårost får man naturligtvis räkna med, den är ju trotts allt 14 år gammal.

Visa användare
113
bmwjimpa
325 -91 (Rieger)
Varför måste vanosen göra att bilen kostar mer å köpa... bättre utan vanos sägs de för då slipper man tusentals kronor i utgifter om den går sönder

//BMW-power
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Och det är därför man köper bil med så lite utrustning som möjligt? För att det inte ska gå sönder?
Jag har haft både med och utan vanos och det är skillnad på motorerna!

Automat är bekvämt
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
köpte min 325-91 för 15 med 17 tumare dok väldigt dålig i lacken men är åtgärdat nu tillsamans med ett realcar paket och stor aluminium vinge som jag sa plocka av pga polisen börjar bli dyrt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.