|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag åkte på fortkörningsböter när jag var i sverige för 2 veckor sen. Körde 111 på 90 väg. Dem tog mig på plats och jag erkände direkt. Fick 1400kr eller 1900kr i böter. Jag bor och jobbar i luxemburg. Jag är svensk medborgare och har svensk körkort. Jag är (skatte)-skriven i luxemburg och min bil är registrerad i luxemburg. Jag har alltså ingen adress i sverige. Jag tänker invänta en påminnelse på böterna men tror ni jag slipper undan? Eller skulle jag vägrat skriva på lappen direkt? Tacksam för synpunkter/tips/förslag Mvh Andreas | |
|
Tror det är så när du är bosatt i utlandet att dom gärna försöker påminna men dom saknar laglig möjlighet att driva in böterna....( även om tonen säkert kan vara hotfull..) Tror polisen försatt sin chans till inkasso genom att inte kräva dig på pengar direkt... Dock kan ju en nitisk åklagare driva det till ett återkallande av körkortet p.g.a. av flera mindre fortkörningar/ övriga trafik brott ( om du har det i bagaget....) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Ok, jag har 3 fortkörningsböter sen jag bodde i sverige, varav den sista tog dem kortet direkt för de var över 30km/h. Alla dessa 3 böterna var inom 10 månader. Sista gången fråga jag snuten hur långt tillbaka dem kollade och då sa han 2 år. Jag blev av med kortet i 1 månad. Nu har jag haft körkortet i 3 år utan några böter. Förutom denna fortkörning nu då. Och en parkeringsbot i danamark som jag inte betalat. |
|
|
Jag haft fått en hoper parkeringsböter i bl a London, Cannes och Wien. Inte pyntat en krona och den senaste är över 1 år sen. p-bot är ju inte riktigt samma sak. Men nästan. |
|
cane |
Inkasso går det garanterat till, sen till kronofogden om man inte betalar, och har du då pengar eller egendom i sverige så tas den i beslag alt. säljs. Du får tillbaka de pengar som ev blir över efter exekutiv auktion om egendomen är värd mer än skulden + skuldens indrivningskostnader. Annars ligger skulden och växer med räntor och fogdeavgifter tills den antingen preskriberas (minns ej hur länge) eller du får tillgångar i landet att utmäta. |
|
Sån liten summa är det väl bara att betala, vet ju aldrig om man måste återvända till Sverige nån gång, och då ligger skulden hos kronofogden och väntar. Tycker man om att köra fort, får man vara med på att pröjsa om man blir tagen. |
|
| Regel 1A: Erkänn alldrig, skriv inte på! Det preskiberas efter 2 år. släng kalelserna från tingsrätten och spara dina pengar. | |
|
Tack för svaren. Verkar som att jag får betala denna gången då. Nästa gång får jag väl testa att inte erkänna direkt o sen sen vad som händer. Jag inväntar iaf påminnelsen. men jag vill inte ha inkasso eller kronofogden i hasorna. Är de 3 år innan kronofogden preskiberas?Tänkte flytta hem till Sverige om 1-2 år. |
|
| Det är 5 år, och sedan tar det några månader innan det försvinner från kreditupplysningen, dvs där banker och företag kollar betalningsanmärkningar. | |
|
Invänta påminnelse, de kan inte gå till inkasso utan att du fått en sådan. Har du planer på att flytta tillbaka till sverige inom 1-2 år kanske det är lika bra att betala dock? |
|
|
Christer: Jag menar inte betalningsanmärkningen utan fortkörningen som preskiberas efter 2 år. Om du nekar till brott och inte skriver på så går ärendet till åklagare som kallar dig till tingsrätten. Skriver du inte på kallelsen till tingsrätten heller så är i lagens mening ovetande om rättegången och kan inte ställas tillsvars för att du uteblivit. Du kommer kallas 2-4 gånger under dessa 2 år. Efter som du inte svarar på kallelsen kommer en delgivningsman söka efter dig i ditt hem och arbete (om de lyckas luska ut var du arbetar) för att få dig att skriva under. När de ringer på så ta en lång dush eller sätt på en bra film, du behöver inte öppna eller säga att du är du. Efter 2 år får du ett brev från åklagaren att ärendet läggs ner pga av att det är preskiberat. Efter som du alldrig blev dömd kommer du inte få några krav på betalning efter som din skuld alldrig bevisades och böter alldrig blev utdömda. Lycka till. |
|
|
Ett annat alternativ är ju att betala eftersom du ändå erkänt att du kört för fort, både till polisen och här till oss. Men reglerna gäller kanske inte för alla ......... |
|
|
Dawa, vad spelar de för roll att jag erkänt för er? nej, samma regler gäller inte för alla. Läste att man kan begära kontroll av radarn också. Att den är kalibrerad nyligen osv. Någon som vet hur man gör de i efterhand? De ska jag fråga efter nästa gång. Ska även finnas ett dokument där dem undersökt hur sikten osv är. |
|
cane |
Hmm.... det där med att hålla sig undan en delgivningsman är jag inte så säker på att det funkar i svedala, låter mer amerikanskt... skulle tro att det blir en tredskodom till slut? Eller har vi någon jurist som sov mindre på lektionerna än jag gjorde, kanske kan det bara bli tredskodom i civilrättsliga mål? Länk |
| M femmen; jag svarade på Schumis fråga under ditt svar. | |
|
Har du kört för fort så tycker jag att du ska ta ditt straff och betala. Som skattebetalare i sverige vill jag inte att mina skattepengar ska läggas på att en åklagare ska behöva använda dyrbar tid till att söka dig flera ggr under 2 år. För att sedan inte få in några pengar. Skäms på dig och betala. /Nisse |
|
|
Ultim8, Vem har frågat dig om dina skattepengar? |
|
|
Nej, jag varken skäms eller bryr mig om Ultim8:s skattepengar. Min fråga var om jag på något sätt kunde komma undan böterna, inte hur skattepengarna användes. Eftersom jag skrev på och erkände blir de inte frågan om någon åklagare heller. Får se hur villiga dem är på att driva in böterna från Luxemburg. Enligt trafikjursiten skulle jag inte erkänt på plats utan väntat med de, då hade mina chanser varit betydligt större. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.