|
|
|
|---|---|
_volvo_ |
Halloj Jag har en 323, den gick väldigt slött, mkt trött för att vara en 323, 320 är mkt vassare.... har nu tagit bort toppen (satt knappt åtdragen med 3kg så toppackningen hade farit.....) mätte slaglängden till ca 77mm...så 323 är det iallafall... loppen ser jättefina ut och ej nå stort "kolvglapp" tänkte byta ut den mot en 320 motor jag har, men funderar om jag istället ska ta toppen från 320on och montera på, ska man märka stor skillnad på dessa motorer i effekt? vad kan orsaka att den var så slö? den gick ju hur fint som helst i motorn förutom att den tryckte ut vatten från behållaren... vad skiljer min 323 och 320 motor åt förutom slaglängden? är det samma toppar/ventiler kamaxel spridare osv? Mvh Micke Gasar till det rasar! |
_volvo_ |
skiljer vevstake å kolv? vevaxel? kan jag flytta över vevaxel och vevstakar från 323an till 320on så blir det en 323 med lite högre komp? Gasar till det rasar! |
_volvo_ |
nååå? Gasar till det rasar! |
|
VEVAXLEN är det enda som skiljer mig veterligen... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Vevaxel satvas de ju:-) "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| Dawwe: Jo visst stavas vevaxel så, och stavas stavas såhär... ;-) | |
_volvo_ |
okajs, så om jag då byter vevaxeln i min 320 till 323ans så har jag en 323 motor då? vad måste bytas för att få dit en 524 vev? Gasar till det rasar! |
_volvo_ |
ypp Gasar till det rasar! |
_volvo_ |
är det ingen som satt 524ans vev? Gasar till det rasar! |
|
För det första: vad är det för årsmodeller vi talar om? Om vi utgår från att det är E30-modellen du har, så har den M20-motorn. Då är det samma topp på alla 323, och 320 fram till -87 (innan 320 fick kat och Motronic). Att den gick 'slött' kan ha många orsaker, t ex nedgången eller felinställd kamaxel, eller att kompressionen läckte rejält genom den trasiga topplockspackningen (kanske mellan två cylindrar?). Jag skulle nog ta toppen från 320-motorn och montera med ny packning. Tänk bara på att topplocksbultarna måste bytas också, det tidigare utförandet med sexkantskalle har en tendens att gå av (en bultskalle på utflykt under ventilkåpan ställer till mycket, tro mig!!), och de som finns nu är s.k. 'sträckbultar' som bara kan monteras en gång (känns igen på att de har Torx-skalle). Plus att du givetvis monterar ny kamrem och spännrulle.... och det är en god ide att passa på att byta även vattenpumpen när du ändå är där och river. /// Gunnar E. |
|
_volvo_ |
det är 84a årsm på båda motorerna.... okajs, så det skiljer inget i förbränningsrummen? tänkte när 320on ska ha högre komp.... ok kammen stod rätt så får hoppas på kompen då... okejs, vart köper jag dessa torxbultar då? ny kamrem har jag... nån som vet nåå hur 524ans grejjer passar, vet nämligen av en sån motor jag kan ta delar från.... Mvh Micke Gasar till det rasar! |
_volvo_ |
det borde väl inte räcka med att byta vevaxeln i 320on till 323ans, måste jag inte byta vevstakar och kolvar också? blir det inte kolv-ventilkrock annars? Gasar till det rasar! |
|
gunnare. Om kammen är felställd kan det så att motorn rycker mellan vissa varvtal ?? typ 3500-4500 varv ?? Billy B-10 Länk |
|
_volvo_ |
kammen stod rätt, tog tyvärr inget kompprov, misstänker att kolvringarna är lite dåliga då den tog olja.... men borde det stjäla så mkt effekt? om jag vill få min 320 till 323 vad måste jag göra, det räcker nog inte att byta vev och stakar, måste jag inte ha 323ans kolvar också? nån som kan svara på detta? Gasar till det rasar! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.