|
|
|
|---|---|
| När jag gör kickdown blir motorn sur och känns som den inte går på alla cylindrar. Den blir så slö att den inte ens orkar upp i varv nog för att lägga i femmans växel i drive läge. När jag kommer till rödlyse så hoppar och studsar bilen i och med att den går orent. Om jag då stänger av bilen och startar om den så går den jämnt och fint tills nästa gång jag pressar den lite. finns det ngn som känner igen symtomen? Ventilkåpspackning har jag bytt och även lamda. | |
|
Låter nästan som om den går på nödprogrammet. Har du provat att koppla bort batteriet i 15 min? /H Freude am fahren |
|
| Det känns som den går i nöd programmet. Det vet jag hur det är för det gjorde den när lambdasonden var slut. Men skillnaden är att då hackade den sig fram hela tiden. Nu börjar den hacka endast efter att jag pressat den lite på motorväg och det försvinner ju när jag startar om bilen? | |
| Förlåt jag svarade inte på frågan. Jag böt batteri idag, men det tog ju inte en kvart precis. | |
stefannorr |
Kan vara kam eller vevaxelgivaren med..om de inte var batteriet |
|
Har den kam och vevaxelgivare? Den har ju inte vanos, det kom väl -99 på 535/540. |
|
|
membranet då? hur ser det ut Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Någon katalystator som är igentäppt och inte har fullt flöde. ?? Gör att motorns elektronik stänger av några cylindrar på den sida som katalysatorn inte är jysst på, Brukar oftast ge sig till känna över 3500 varv och uppåt. Finns då registrerade tändnings missar vid en DIS avläsning. Ganska vanligt fel på 540 men även resten av E39 or. ///MVH Hasso Länk |
|
Håller med Hasso! det var det på min med samma symtom som följd: "just real V8 power" /Länk |
|
| Jag lämnar bilen till verkstad nu. Tack för hjälpen jag ska visa meken era svar. Katalysator teorin känns mycket trolig med tanke på att problemet uppstod efter att jag bytt lamdasonder. | |
| Hasso hade helt rätt. måste byta ena katalysatorn. Meken vill ha 7500+moms+arbete. var kan jag hitta en billigare katalysator?. Annonsörerna på denna sida säljer ju bara en massa stylingskräp. | |
|
Prova Bildelsbasen.se , var där och tittade . Finns en hel del till din bil. /Mats |
|
|
Är inte säker men det kan eventuellt vara samma kattar som till 540. Det finns inget art.nr på delarna i etk så jag kunde kolla det /Mats |
|
|
==> Murba Jag har precis bytt kattarna (2 st) i min 530T -93. Jag köpte sportkattar från Carfashion som ligger i piteå. De kostade 2150 / styck kr inkl moms. Jag besiktade bilen två dagar efter montering och den gick igenom utan problem, HC= 010, CO= 0, CO2500= 0. Här är länk till deras hemsida. Länk MVH Mattis. |
|
|
Sportkatalysatorer finns även här: Länk Mvh |
|
| Länk | |
| ngn som vet om bilen går igenom besiktningen med en kat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.