|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Kollade mina oljepumpsbultar idag och det var en riktig skräckupplevelse!!! En utav dom bultarna som håller pumpen hade trillat ner i drevet som driver pumpen o brytit av den gängade axeln som drevet sitter på!!(det sitter en svart kåpa över drevet på m-62 som bulten klämdes fast i!) Drevet hängde väl bara på ren vilja kvar i pumpen, så det funkade ju, men det var nog inte många meter till! Plus att tre av dom som håller ihop pumpen låg i tråget! Det var ren tur att jag fick för mej att kolla dom idag för vi skulle snart ut på en långresa med bilen. Så nu ska jag försöka laga denna, annars får man väl köpa en beg. Nån som säljer en oljepump till m62 motorn? Det kanske passar med en från m-60? Ett råd till alla 540 E-39 ägare: Kolla oljepumpsbultarna!! Det händer även på dom! Mvh Henke | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo visst det är "samma" konstruktion som tidigare, hur många mil har din bil , sist jag hörde nått var det en 540 som rullat ca 20,000 mil. Det finns noterat även att man ska gängsäkra bultarna i Bentleys verkstadshandbok för E39. ny pumpkostar ca2000 kr.) ///MVH Hasso Länk |
| Den har rullat 18000 mil så det var väl dags! Det sägs ju att dom lossnar vid ca 15000 mil. 2000:- var inte så farligt ändå! Men tror du det passar från dom andra "åttorna" med? (3,0-4,0 m-60) Om man vill köpa en beg? | |
stefannorr |
Tycker de är svagt av BMW att dom inte kallat in bilar med dessa problem o kolla bultarna..givetvis kostnadsfritt |
| Dom vägrar väl erkänna att felet ens existerar har jag hört. | |
Camaro |
oroväckande ...min har rullat 17,000 mil! |
| Lämnade in bilen på Service för 3 veckor sedan just för att de skulle dra åt skruvarna till oljepumpen, men meken sade att för att göra det så måste han lyfta på topplocket eller något liknande? Vart sitter egentligen oljepumpen? Han lyckdes iaf dra åt samtliga "skruvar" till oljetråget då dessa satt lösa. | |
|
Bekeris_ Oljepumpen sitter innanför oljetråget på din bil... Lossa toppen...? Låter som lata mekar om du frågar mig. - H U M A N R A G E - |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Henke: Oljepumpen är en livförsäkring.köp en ny. Är nog inte så lätt att få tag i en begagnade heller , som man vet statusen på. ///MVH Hasso Länk |
|
Lånar tråden lite?! Är det bara 540 eller E39 i allmänhet?? |
|
Det är M60-M62 motorerna dvs V8 maskinerna som har detta bekymmer. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack Hasso för svaret!! Du är på G idag du svarar ju på alla frågar på alla kategorier!! Det ät jätte bra!! trevlig helg till alla BMW-freaks!! Mvh. |
|
Deliq |
Hasso är på G alla dagar, alla tider, på alla forum. Inte bara här på Autopower. Hasso hjälper märkeskamrater världen runt. Hasso är guld värd M V H // Dennis L. "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Deliq:- På vilka andra forum är herr Hassa aktivt?? |
|
Deliq |
> civ98ssu bara några exempel Länk Länk och om du letar i den låååånga dagboken han har så hittar du några fler exempel. ...om han nu inte svarar själv på vilka det är... M V H // Dennis L. "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
| Hasso: Finns det några fler som säljer oljepumpar än Bmw själva? Tänkte man kunde jämföra lite priser. Man är ju inte smålänning för inget!! | |
|
Är detta lätt att kolla själv? Man blir juh lite orolig nu, har en 549 E39 som snart gåt 14.000 mil... /Jocce |
|
|
Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Hm, står inget om E39 i den guiden? Och jag har juh 4,4 liters maskinen. Så, gäller detta även min bil? /Jocce |
|
JA eftersom du har en M62motor ///MVH Hasso Länk |
|
Tack Veåtta för tipset. Kollade min igår och det såg ju rätt okej ut inga lösa bultar i tråget men dom satt lösa och pumpen hängde ner ett par mm. Så alla ni med M62 motor skit i vad märkesverkstaden säger att det inte ska hända på M62 motor kolla, det tar inte så lång tid o kostar inte skjortan. Min har gått ca 14500mil och jag tror att den har varit lös ett tag. MVH Polkapojken Bort med momsen på Dill Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.