AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
900

Vad bör denna kosta? 528iA -96

Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
hej

Någon som kan sätta ett vettigt pris på denna bil som jag är lite intresserad utav? Länk

Det står att det är en 97:a i annonsen men det är egentligen en 96:a. Priset som står i annonsen tycker jag är aldeles för dyrt för en 8år gammal bil, så vad bör jag betala för den?

80-85KSEK?

/Simon
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Får du den för 80-85', KÖP!!!
Jag tror att den är värd runt 110' pga. den är extremt välutrustad.

//Marin
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
80-85 tycker jag nästan själv låter lite billigt även fast den är några år, detta p.g.a all utrustning den har . Men jag tycker ändåså att 110 egentligne är lite väl högt det med med tanke på bilens ålder.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hur mycket begärs det för andra motsvarande bilar? (utr. och mil)
Hur ligger dom till i D?
//Marin
Betalade för en månad sen 88 500:-
för en -97 523 steptronic, med endast komfortpaket, 16 000mil.

Betalade antagligen nån tusing för mkt, men jag värdesatte svsåld, aspensilver, en ägare gubbkörd, enkel-cd:n utan tape fullservad på bmw sverige, med riktig dokumentation, nyservad. Jag såg heller inga kommande kostnader på bilen, förutom Insp 1 om 1500mil.

Det finns massor med bilar ute på annons, men dom flesta har nåt fel på sig (enligt mina önskemål)märkte jag, typ ingen cd, ingen multiratt, lila skinn, plysch, gått för långt etc, fel färg... jobbigt att leta e39, sen orkade jag inte åka land och rike runt heller, för lat.

:-)
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Svårt att hitta en 96:a med all den utrustningen men kollar man 98-00 med samma utrustning så är det ofta touring och då ligger dom mellan 100-150. Men många utav dom verkar ha lite tvivelaktig bakgrund.

Om det skulle finnas någon här som har en e39 med samma utrustning som den jag funderar på så får ni gärna höra utav er med pris och info.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag håller med Marin (för en gångs skulle) :))
110 är inte för dyrt med den utrustningen om resten också är i perfekt skick.n Fina ex kostar mera än bilar i vanligt bruksskick.

Jag har inte alla den utrustningen men min 96 är dyrare än denna om jag ska sälja den.:))

///MVH Hasso
Länk
Får se var det slutar....är bilen ej såld i sverige, jämför på mobile.de är mitt tips för prisjämförelser.

/Simon
Länk jämförelseobjekt med mer mil, men ett oprutat pris på 85KSEK. Tror inte att jag är så tokigt ute ändå. Milen borde göra att det skiljer ca 10KSEK.

/Simon
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Nu har jag varit och kollat på bilen.

Första intrycket är väll: Nja.

Börjar med att kolla utav utvändigt skick: sådär
blästrad huv (vilket är vanligt men i mina ögon kräver det omlack som kostar några tusen), rost i skarven över nummerplåten och ute i hörnen i samma skarv, rost vid tanklocket (har visserligen inte gått över kanten än så det går att fixa snyggt), endast 2 små knappt märkbara dörrupslag i sidorna, några små obetydliga repor som kommer försvinna vid polering, buckla i ena kanten utav huven (om man lackar huven så är det inte något större problem), 1 sidospegelglas behöver bytas pga. fukt bakom glaset, I övrigt fri ifrån rost, lacksläpp på nederkant utav ena dörren (går nog att måla så det blir snyggt.

Invändigt: Oxå sådär
Hål i skinnet ca 0,5x5cm på förarstolen (verkar vara ett brännmärke utav något slag), plastpanelen som sitter vid regleringen utav förarstolen trasig, Lite smutsig fram men inget värre än att en lite hemmarecond fixar det, bak ser det ej använt ut, bagagerumsmatta väldigt skitig, otroligt skitigt motorrum.

Tekniskt och maskinellet: bra
Allt verkar fungera precis som det ska, motor och växellåda verkar vara i fin kondition liksom stötdämpare och ljuddämpare, ev. lite vibrationer vis inbrommsning och förmodligen dåligt balanserade däck fram vilket gav vibrationer vid 110, troligtvis är hjullager höger fram kasst, bussnignar m.m känns helt ok.

Dokumentation: nja
Inget ifrån tyskland förutom ett visitkort till försäljaren som sålde bilen ny, serviceboken stämplad först i sverige och då vid ca 7500mil, boken stämplad på novation i uppsala vid varje service, bilen gick alltså högst 7500mil i tyskland på nästan 2år (bilen är en -96:a som togs in -98:a) innan den togs in (vilket kan anses om rätt rimligt utan att vara skruvad), i övrigt mest bara instuktionsböcker.

Övrigt:
Endast 1 fjärrnyckel och den i plast, strålkastarglasen fram behöver bytas pga. spricka och dom är skapligt blästrade, 2nya däck behövs nästa säsong, förmodligen går vinterdäcken bara en säsong till.

Det var nog allt tror jag.
Jag är väl medveten om att det inte är en bil som är ny utan 8år och har gått 15000mil, så lite har jag allt räknat med att få åtgärda.

Löst räknat så skulle det gå på minst 15000:- att få den i skapligt skick igen medräknat däck.

Någon som har något nytt värderingsförslag?
Vad skulle ni värdera denna bilen till om man bortser vad han begär i annonsen?

Går det att laga skinn utan att klä om?

Tacksam för snabba svar
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Som vanligt verkar det som om skönheten ligger i betraktarens ögon, jag hade nog skippat detta exemplar mest pga hålet i skinnet samt rosten.

BMW CS #5139
Låter som att annonsens utlovade "superfin" och "absolut toppskick" inte stämde helt (oj, vad ovanligt). Borde kanske kosta 90-95?
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Skapligt trött på att åka runt i landet och kolla på "toppexemplar" till fantasipriser faktiskt.

Att det ska vara så jäkla svårt att hitta en fin e39:a med lite utrustning som inte har ett fantasipris.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad less man blir på en del människor som inte vet var skillnaden går på toppskick och bruksskick :))

Rosten kommer på dessa ställen på alla E39 för eller senare, min "icke vinterkörda" 9400 milare som alltid stått i ett torrt garage, även jag har fått åtgärda bakluckan, visserligen väldigt lite, men ändå "för mycket" på en modern bil.
90-95 tusen är väl rimligt. så det kan bättre att köpa en med lite rost och åtgärda detta istället för att köpa en för dyrare pengar då den kommer att rosta i allafall om du tycket bilen passar dig för övrigt, att hitta en brukskörd E39 utan mindre skavanker efter 15.000 mil är näst intill omöjligt.

///MVH Hasso
Länk
Persson,

Säljaren begär 125 tkr med det skicket som du beskriver. Han lär nog ha kvar sin 528 ett tag till.....

Jag fattar inte överhuvudtaget hur man lyckas bli av med en 528 som saknar dokumentation ifrån Tysklad som du beskriver, det borde vara totalt osäljbart.

Henrik
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Runt 100' tror jag är rimligt pris.
//Marin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.