|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en e46, 318, 99, som ha gått 13 000 mil. Den drar 1 liter olja under 9000km. Är det normalt eller..?? Jag använder Castrol olja från bmw verkstad! | |
bmw alpina b3 |
inte illa min drar 1,5 liter 100 mil det är inte normalt hehehe |
|
Låter som om oljeförbrukningen ligger inom tillåtna gränserna! En liter på nästan 1000 mil är inget onormalt. BMW och många andra tillverkare anser att 1% oljeförbrukning (dvs en liter olja per 100 liter bensin/diesel) är helt OK. Men personligen anser jag att det är för mycket, halva den mängden anser jag personligen vara i högsta laget. Du kan prova att använda en olja med lite högre varmviskositet för att se om det får ner förbrukningen. T ex. 0W40 eller 5W40. Finns rätt många oljor med ovanstående viskositet som är tillåtna att använda i din BMW. (BMW Longlifeklassad) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
bmw alpina b3, visst är alpinor, liksom M-bilar kända för att dra lite olja vid hård körning...?? 1,5l på 100mil är ju sanslöst mycket! Ryker den blått när du kör till och med? Drar den konstant så mycke olja eller bara vid hårdkörning? |
|
|
Jo, en och en halv liter på 100mil är för mycket! Den motorn verkar inte må så bra... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
TobbeBMW |
Nivån har inte sjunkit NÅTT i min motor sen senaste servicen (i våras) Kör ju visserligen varsamt men ändå, den har ju gått 18.000 mil. Trodde jag skulle få slå på iaf lite olja, |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.