AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
958

Kamaxelbyte - tomgångsproblem

Pe
9
PeterJ
320i -87
Tjena! Vet inte riktigt vilket annat fora jag ska lägga frågan i, så den hamnar här.

Jag har nyligen haft av toppen på min M20 b20 för byte av vippor & kamaxel. Axeln kom från en 2,5-litare. Nu när jag har skruvat ihop paketet igen så har tomgången sänkt sig till inte så skojiga 400 rpm (ungefär) och precis när bilstackaren ska dö skjuter det lilla (vakuum-styrda?) reglaget vid spjällhuset ut och rusar upp tomgången på 1500 rpm. Sen sjunker det stadigt ner till 400 rpm och så börjar det om igen. Kamremmen ska stå rätt och tändningen likaså.

Troligtvis kan man ju bara skruva upp tomgången och på så sätt slippe hela problemet, men det vore ju bara korkat om det skulle visa sig att felet egentligen kommer från nån tabbe jag gjort vid ihopsättningen. (Man vill ju bota sjukdomen, inte bara dölja symptomen.)

Om någon har erfarenhet eller idéer runt det här problemet så är jag tacksam för svar!
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Insugsläckage kanske, kolla så inte nån slang runt insuget drar tjuvluft.

Anntingen med vatten som funkar utmärkt eller med startgas!

///Magnus
Den där lilla vakuumstyrda grejen som höjer tomgången ska du nog inte pilla på alls om bilen innan axelbytet hade bra tomgång,det är en "throttle-damper" som så att säga gör att bilen inte stryps för snabbt när man kliver av gasen helt från fullgas tex...Det första ja tänker på e KAMMEN.Du har en kam från en 2.5L maskin,e den verkligen identisk med 2.0L kammen??Jag tror inte det!Sen skiljer det oxå mellan en kam från en katylsator-bil o en utan...Försök först o ta reda på om 2.5 liters kammen verkligen är identisk med originalkammen till din bil,alternativt om den är "kompatibel"..Kan ju va så att den passar i själva toppen men har andra öppningstider mm o får bilen att bete sig så här.E de så att kammen passar bilen rakt av o tändning o rem sitter exakt rätt(1 hack fel på kamremmen räcker...) så bör du ha nåt slags läckage...Ska du ställa upp tomgången så skruva INTE på den där vakuum-manicken!!Har för mig att på bilar med Motronic kan tomgångsvarvtalet ej justeras,har du däremot L-Jetronic så kan man justera tomgångsvarvtalet något har ja för mig...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Pe
9
PeterJ
320i -87
Axeln skall passa (Se inlägg "kammaxlar är de kompatibla?" formum, alla modeller) skillnaden skall vara att den nya kammen är någon grad vassare (marginellt) Tack för varningen om vacum-manicken. Jag har l-jetronic och har för mig att det skall sitta en justerskruv ngnstans för tomgången. Någon som vet närmre?

Tack för svaren
Puss
OM du har en kallstartsinjektor(sitter en injektor på insuget precis ovan för ventilkåpan där insuget har sin stödpunkt) så är det där du justerar upp tomgången!Har för mig att kallstartsinjektorn dock togs bort 85/86 nån gång...Kan kolla lite i min "Haynes" bok hemma...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Öhhhhh....Tack för svaren Puss???...Man kanske ska akta sig för dig:-)

Pe
9
PeterJ
320i -87
Pussandet är inget att oroa sig för, faktum är att mitt förra inlägg skrevs av min polare medan jag dikterade på telefon. (Befann mig i internetbefriad miljö.) Han la visst till lite mer än jag dikterade. Kanske vore en intressant tråd iofs att fundera på vilken bil som är mest gay... Tror inte det skulle bli en BMW.

Hursomhelst! Jag drar mig till minnes att det såg lite slitet ut i fördelarlocket när jag hade loss det, så jag putsade av kopparen med lite smärgelduk. Kan DET vara orsaken till min taskiga tomgång och höga bensinförbrukning kanske? Och vad kostar isåfall nytt lock + rotor? Är det brytare & sånt tjafs också? Ska det vara Beru eller Bosch eller Micro´s egna?

Har ingen kallstartsinjektor där, tyvärr. Bara ett pluggat hål. (Inga associationer, tack!)

Mera tips & snack, vetja!
Pe
9
PeterJ
320i -87
Kom att tänka på en annan sak... Går det överhuvudtaget att sätta sladdarna till spridarna på fel plats? Och isåfall, hur vet man vilken som ska sitta vart? Det fanns siffer-märkning på dem, men den verkade inte stämma (t ex två st märkta "2", men ingen av dem var lagom lång för cyl 2). Naturligtvis märkte jag upp dem för hand, men hade inte förutsett den ruttna kvaliteten på pennan, märkningen försvann vid minsta beröring.

Nån?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.