|
|
|
|---|---|
|
Har läst en massa inlägg om däcktryck, och tycker det verkar som att de flesta föredrar ett högre tryck än vad tillverkaren rek. I går fick jag för mig att kolla trycket i mina däck, och hör och häpna, alla däcken hade nästan 3 kg tryck, när det rek. trycket vid "normal" last skall vara 2.2 resp. 2.0.Snacka om att däcken gick mjukare efter tryckreduceringen.Ni som har högre tryck än vad som rek. varför har ni det? Det förkortar väl bara däckens livslängd!? /Anders | |
| Lågprofildäck ska oftast ha lite högre för att behålla sin "form" vilket annars kan leda till mer slitage i mitten. Likasa kan man rädda sina fälgar genom att ha lite högre tryck, vägarna är ju inte tiptop på alla ställen om man säger så.. | |
|
Högre tryck ger mindre slitage på däcken i och med att det blir mindre rörelse i däcket och därmed mindre värmeutveckling. Bäst grepp och komfort får man om man använder det tryck som biltillverkaren rekommenderar! Jag kör med rekommenderat (lågt) tryck i mina lågprofilsdäck för att jag tycker känslan är mycket bättre än med högre tryck. Slitaget är helt jämt och rimligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.