|
|
|
|---|---|
|
Hur tar man reda på på om min bil har Europlusgarantin. Bilen är importerad, men inte av mig. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Om jag inte har helt fel så gäller bara Europlusgarantin på den som är registrerad för garantin dvs överförs ej vid ägarbyte. MVH Hasso |
|
Om den har Europlusgaranti skall du ha fått med garantipapperet. Det papperet behövs sedan om du får problem med bilen och vill ha reparationen på garantin. SÅ om du inte har papperet kan du nog glömma garantin. Bilar köpta i Tyskland på BMW med EuroPlus garanti (kostar ca 900 DEM extra) har generösare villkor än den svenska; 2 år, obegränsad körsträcka och följer med vid ägarbyte. Den svenska är torftigare; 1 år och följer inte med vid ägarbyte. Men nu kommer lapsusen. Jag köpte förra bilen på BMW/München med Europlusgaranti dec.-99. Två veckor senare köpte en kompis också bil på BMW/München med Europlus men fick tyvärr inte med sig garantipapperet. När han sedan i månad senare fick problem med elhissarna och fixade detta och skulle ha ut pengarna från garantin kontaktade han säljaren i München. Säljaren sa då att Europlusgarantin inte längre gäller Sverige och Italien (2 maffialänder???). Det slutade med att han fick reparationspengarna och garantikostnaden (900 DEM) tillbaka (och blev med garantin givetvis). Nu vet jag inte om detta är ändrat eller om Europlus fortfarande täcker Sverige. Om det är någon som är intresserad kan jag faxa över garantivillkoren jag fick dec.-99. Hör av er i så fall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.