|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar lite på att köpa mig en Alpina B10. Det jag undrar är om dom har gått långt, hur är dom du i motor och chassi? Nåt speciellt man ska tänka på när det gäller dom bilarna? Mvh Kim | |
|
Någon? Mvh Kim |
|
|
Jag har en B6-3.5 som har rullat en bit över 14kmil, känns fortfarande tight och fin i chassiet efter byta av bussningar. Dämpare och fjädrar slits dock som på alla andra bilar och de är inte billiga nya, så budgetera för detta, ingen idé att slänga dit något annat än original på en Alpina, sabbar hela känslan i bilen. Bilarna är oftast vårdade mer ömt en än M3 körd av en 20-årig spoling med keps. Dvs. inte söndersladdade och körda 3000 mil på samma olja. Innan köp kontrollera så att alla Alpina specifika delar finns och fungerar, kostar flis att skaffa nya. Annars bra och trevliga entusiastbilar. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Vilka delar är det som är Alpina specifika? Mvh Kim |
|
bmw alpina b3 |
vad kostar dämpare till alpina tex b3 b10 |
|
Fasiken!! Det var ingen liten fråga du kom in med... Alpina är ju byggda på BMW-original, ungefär som AMG för Mercedes. Alpina är dessutom ackrediterade av BMW vilket redan från början är ett tecken på god kvalité - dvs. BMW låter sitt goda namn förknippas med Alpina. Den gängse uppfattningen är att en Alpina skall rulla och hålla minst lika bra som en "vanlig" BMW. Precis som nämnts tidigare så är det väl främst reservdelar till Alpina som kan öka kostnaden när sådana investeringar krävs. Vad som är Alpina-specifikt... (standard B10) - Toppen med kamaxeln - Kolvarna - Lager till vevaxeln - Insprutningssystemet - Styrelektroniken - Bromsar - Avgas - Bakaxelns utväxling - Spoiler fram och ev. vinge bak - Fjädring och dämpare (Bilstein) - Instrumentering - Tusentals detaljer i inredningen Mig veterligen så kostar nya fjädrar och dämpare runt 5000 kronor benet, alltså en helt ny uppsättning runt 20.000 kr. Detta lär vara aktuellt allt från 8000-15000 mil beroende på förare och landskap (Norrland kräver mer av bilen än Autobahn) ALLT som är stämplat Alpina ÄR dyrt. Men det är en underbar bil med massor av förfinad körglädje. Hoppas detta kan vara till hjälp. |
|
|
Som min storebror säger så känns vår B6:a fortfarande tight o fin efter 14k mil. Min uppfattning om Alpina är att dom håller bättre/känns bättre ihopsatta än en vanlig BMW. Detta kanske också beror på att Alpina-bilar sköts mer varsamt än de flesta BMW. Men när det gäller Alpina känns ett lågt miltalet så himla viktigt för mig. Titta istället över dokumentation och hur den har kötts. De flesta Alpinor är byggda för att köras långt, snabbt och hårt. Alpina kan jämföras med Porsche, dom ska köras hårt och tåll/är byggda att köras hårt. Men själklart är service och omvårdnad A & O som vanligt. /Erik - BMW CS #05162 Riktiga BMW kommer från Buchloe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.