AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
579

Elsuffletten "slapp".

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Hello!

Har på sistone haft lite problem med att jag måste "hjälpa" elsuffletten när den skall fällas ned.
Alltså jag måste trycka till taket bakåt lite grann varje gång jag skall fälla suffletten.
Upp går det utmärkt så det verkar vara en liten "tröghetspuckel" som man måste passera för att få ned den.
Det problemet har jag inte haft förut.
Jag har inget läckage eller så.
Måste man byta hydrauloljan i det systemet någon gång?
Någon annan som har meckat med pumpen?
Finns det någon justering av trycket på pumpen, det finns en vingmutter liknande skruv på toppen av pumpchassiet, någon som vet vad den gör?
Hittade inte i TIS någon info(den e´så förb. svår och hitta i...).
Bilen har bara gått 4000 mil nu.

Många frågor, någon som har ett bra svar.

och... NEJ jag vill inte kasta ut pumpen och få bilen och gå fortare...även om det är en bastant sak som nog väger sina kilon. :-)

Mvh
PG
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Visserligen inget som råder bot på ditt problem, men den vingmutterliknande skruven ovanpå pumpchassiet ska du _INTE_ skruva på, den ska du bara använda om taket inte går att fälla upp elektriskt. Lesen sie die Betriebssanleitung, bitte! ;-)

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
På de manuella sitter det en dämpare innanför vänster klädsel snett bakom stolen. Denna var krokig hos mig vilket gjorde det omöjligt att fälla ner teket utan att plocka isär dämparen.

Kanske sitter en sådan på elvarianterna också, kolla!!
eF
900
eFx
520d Touring -09
Är det inte så med hydralsystem att det bör luftas/fyllas på olja i det som i andra system där olja används, typ bromssystem och dämpningssystem för motorcyklar? Inte för att jag vet hur man gör, men det är en gissning..

Kan ju också vara så att trycket är lågt i systemet, och kan ju lösa sig självt om man kör upp och ner några gånger.

/eFx
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
humhumhum ja inte katten vet jag, kollade Caspars idé men där dämparen sitter, sitter hydraulkolven som trycker upp/ned hela suffletten. Sedan går det två slangar model stenhårda lufttrycksslangar genom väggen in i bagageutrymmet där pumpen sitter. Jag får kolla detta i vinter, men som sagt luftning kanske inte är en fel idé då jag upptäckte att suffletten "hoppar" iväg ibland särskilt om man vänder direkt när den är på väg ned/upp, vilket kan betyda lift i systemet.

Mvh
PG

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
"vilket kan betyda lift i systemet."

hup!

"vilket kan betyda LUFT i systemet." skall det ju vara :-)

/PG
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
PG: Intressant att Du skall lufta lufttryckslangar!!??! Skulle tro att det är hydrolikslangar.. :-)

/Caspar
Länk
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Caspar: Mohahaha!
OK OK OK det välan hydraulikslangar...

/PG
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
oj.. min stavning var ju snygg.. får skylla på migränen..

/Caspar
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.