|
|
|
|---|---|
| Är awd-systemet som sitter på endel E34:or något att ha? Hur funkar det? | |
|
Ja du Errku awd det är ju volvo-språk det men det kvittar. Jag har själv en 325ix det är samma drivlina 4-hjulsdriften är permanent dvs du kan inte koppla ur drivningen fram tex, kraftfördelningen är 63% bak och 37% fram detta sker genom en fördelnings-växel som sitter till vänster bakom växel-lådan. Drivaxeln till framväxeln har du alltså precis innanför gas-pedalen, det här fungerar alldeles förträffligt det verkar vara pålitligt iaf har jag inte haft några problem med det ,inte heller har jag kört fast någonstans ÄNNU!! mvh jörgen jörgen |
|
|
Jag har enbart goda erfarenheter av 4-hjusdriften. Var lite orolig när jag köpte bilen att drivsystemet skulle krångla och vara svindyrt att fixa, men det har fungerat 100% bra (hittills). Jag tänker alltid åka 4-hjulsdrivet på vinterväg i framtiden. Det är en enorm skillnad på stabilitet och framkomlighet, jämfört med bakhjulsdrift. Det är så bra fäste och stabilitet vid acceleration att det är risk att man glömmer bort att man fortfarande har lika svårt att stanna som alla andra. /FB |
|
| Låter ju bra! Var lite skeptisk bara. Inte ofta man ser en iX på gatorna. | |
|
Sköts systemet så funkar det. Att "sköta" innebär att se till att fördelningslådan innehåller olja samt att splines på axel från fördelningslåda till främre diff är smorda. Egentligen borde man kolla splinesen innan ett eventuellt köp. Utan skötsel blir det lätt dyrt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.