AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
877

Info om garantireparation

ma
36
mattogre
523T -00
Hej, nu är det min tur med rost på bakluckan (nedre kant mot gummilist). Åkte till Novation i Uppsala och räknade kallt med att det skulle gå på garantin, men icke. Rostexperten sa att eftersom rosten inte satt i en skarv så det var nog fråga om normalt slitage, dvs sand/grus på gummilisten. Sen tog han fram en liten dosa som sa att bakluckan var omlackad, det var förståss sista spiken i kistan, -den tar jag inte, avslutade han med.
Tänkte då kolla om omlackeringen var gjord på garanti, då skulle jag kanske kunna utnyttja garantin på det jobbet. Mailade BMW Sverige som svarade att det kan vi tyvärr inte hjälpa dig med. Ingen förklaring, ingenting.
Stämmer detta eller slingrar dom sig bara? På forumet så verkar en del ha fått tag på denna info utan problem.
Hur går jag vidare?

/Mattias
Prova en annan aukt verkstad är mitt tips.
Infon jag fått från Bmw själva är att omlackering inte påverkar rostskyddsgarantin.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Prova att åka till BMWs skadecenter i Tyresö söder om stockholm.
Var där med min touring i sommras, killen kom ut tittade i 1/2 minut och sa: Jag ringer efter semestern när vi har en nylackad lucka klar.
skall dit och byta i oktober lagom innan garantin går ut i november.

Inga som helst diskussioner där inte.

Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Såg att du hade en touring, kolla noga runt sprutmunstycket högst upp på luckan, det var där mitt började.
Sedan kom det på vänster sida i vecket där rutan slutar och senare även nederkanten som på din.

BM
122
BMMMMMW
316ti Compact
318ti Compact (leksak)
540ia-03
Garantin ska va 6år fick jag höra av BMW i Sätra. Jag ringde dom efter att jag sett att huven började rosta åvanför vf lyse, detta såg jag efter ca 1 månad efter omlack av huv, (ficksade hf dörr och lackade om huven på samma gång, alla sten skått!) då bokade dom tid för byte utan att ha sett huven på garanti. Kan säga att min bil är sv såld och har gått ca8000mil.
Så ta även en titt på huven också
ma
36
mattogre
523T -00
Tack för goda råd.
Har pratat med BMW Stockholm och Göteborg, båda menade att detta var ett solklart garantifall. Att luckan skulle vara omlackad spelade ingen roll. Kvinnan jag pratade med i Stockholm var 150% säker och rekommenderar mig att kolla med Novation igen.
Men, enligt Novation finns det inget generellt problem med rost på e39T´s bakluckor!!! Där pratar dom hela tiden om stenskott, att den aktuella delen inte är exponerad utåt verkar inte imponera. På garanti tar dom bara rostskador på falsar, annan rost är alltid ägarens fel.

Så jag får åka till Stockholm och det lär jag fortsätta med. Hos Novation lägger jag inte krona till.

/Mattias
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Bra Mattias! Bojkotta Noviation AB i Uppsala! Det är den mest snåla och snika BMW ÅF/verkstaden. Man måste verkligen ha tur om man får nåt uttbytt på garantin hos dem.

Själv hade jag problem med bakluckelåset, vilket är vanlig symptom på alla BMW: nån plastdetalj i den går sönder och de flesta BMW ÅF byter den till en ny, bättre lås på förlängd garanti pga dålig kvalité på dem. Men gissa vad de sa på Noviation? - "Vadå förlängd garanti? ingen garanti efter 6år, aldrig i liivet, då måste jag bjuda dig på den! "

BMW 4ever
Länk
ma
36
mattogre
523T -00
Att förneka problemen med rost på bakluckan är ju bara löjligt. Han kunde åtminstone visa sina kollegor i Gtb och Sthlm lite respekt och erbjuda sig att titta på bilen en gång till. Dom lät väldigt undrande när jag berättade om Novations inställning.
Det var iallafall trevligt att prata med en glad och serviceminded göteborgare tidigt i morse. Han ringde upp mig som svar på mitt mail mindre än 12 timmar tidigare. Dom vet hur man hanterar kunder.

/Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.