|
|
|
|---|---|
|
Ska byta bakre ljudämpare på 320:en. Den ser väldigt orginal ut och har nog suttit där ett gäng år. Lär ju sitta som fan. Nu ska jag förbereda mig inför det värsta så jag slipper skalla mig blodig. Har ni några tips hur man får loss den? Jag antar att den sitter som berg? Jag tänkte börjar med att dra 6 snabba pripps 7,2 för att hålla lugnet och för att få tummen mitt ur handen. Behöver jag något special verktyg? Ska jag skruva isär den när det är lite varm? Behvöer gärna tips! Mvh Kristian | |
|
Om du skall kassera den gamla dämparen totalt är mitt tips att ta fram vinkelslipen och dela de bakre systemet på 2-3 ställen. Då kan du plocka ner del för del utan att de blir tungt och frestar upphängnignarna fram. Kapa 15-20 cm framför skarven mot främre delen av systemet och använd moderat våld för att se om de släpper. De bästa är iregel att värma så de expanderar dock. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tackar! Precis den infon jag behövde. Jag ska kassera den som sitter på totalt då det bara är skräp. Mvh Kristian |
|
|
Tycker inte du behöver kapa (kapa behöver man bara om man ska byta system på en Alpina B6 för där snackar vi tyngd :-D fråga mig). Byte av avgassystem är hyffsat lätt och brukar inte alls vara några problem (har aldrig varit det för mig iaf). Och sitter som berget tror jag inte heller att det gör det har aldrig jag varit med om dom gånger jag bytt på en E30, men man vet ju aldrig. Några speciella verktyg behövs inte bara det vanliga spärrnyckel med lite olika hylsor plus ringnycklar också. Tror det är 10 & 13mm du behöver, men jag ska inte lova nåt. "Jag tänkte börjar med att dra 6 snabba pripps 7,2 för att hålla lugnet och för att få tummen mitt ur handen." gör då på det viset är det ju inga problem :)... Lycka till! /Erik - BMW CS #05162 Riktiga BMW kommer från Buchloe |
|
| Vinkelslip föredra jag. Bytte på min för några veckor sen, skruven va riktigt rostiga, gick ej me ring lr spärr. Vinkelslip=proffs.. hehehe. Lycka till. MVH D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.