AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
753

Köpa, äga, försäkra 318is/320 Coupé

Just nu kör jag runt i en Volvo 745 TIC -87 aut. Gillar volvo, gillar bilen, fast skicket kunde varit något bättre. Kommer under två år pendla ca 7 mil om dagen. Har redan märkt att det blir väldigt dyrt i en sån här.

Har haft en så stor bil för att vi har rottweilers, och de är rätt skönt när man ska lasta in två stora hundar. Men nu struntar jag i det, vill ha en liten bil. Billgast i mina ögon är en halvgammal Nissan Micra, Toyota Corolla etc… Men någon måtta får där ju vara.

Kommer att ha runt 30.000 kr att köpa bil för. Så jag undrar om det går att hitta en bra 318is lr 320 för de pengarna, typ 91-93 med runt 15-20 000 mil på mätaren. Har letat som en galning de senaste dagarna. Och det verkar som det kan gå (Får kanske sträcka sig uppemot 40.000, men det går kanske att lösa)

Hur är det med reservdelarna, är de så dyra som många säger? Och sen, bensinförbrukningen, i många annonser står det att deras 316/318 ja till och med 320 dricker ända ner till 0.6 l/milen. Stämmer det verkligen att de kan gå så snålt? Det är givetvis som lägst, ligger förstås något högre vid blandad körning. Nu kommer jag köra mestadels 70 och 90 väg.

Föräskringspremierna då… hur är de? Generellt höga eller låga? Någon som vill uppskatta skillnaderna mellan modellerna.

Hoppas ni kan hjälpa mig och svara på ovanstående. För just nu är jag väldigt sugen på att byte märke 
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Vettigast att pendla med är en 316 eller en 318, går att köra snålt om bilen är gott skick och gasfoten är lätt. 0.6-0.7 är ingen omöjlighet. Dock är båda bilarna att betrakta som en tysk 240/740 prestanda mässigt, bättre vägkänsla och väghållning dock. 318is är piggare och roligare dock med en lägre utväxling som gör att den varvar mer i motorvägsfart.

Köp en med M43 motorn så du slipper kamremsbyte stup i kvarten. Reservdelar dyra? Inte så farligt, Dyronomen (Mekonomen) är ofta dyrare än BMW original.
Prismässigt ligger de nog kring vad du betalar till Volvon.

För 30kkr borde du få en skapligt fin 318i med en 14-18 tusen ärliga mil på mätaren. Kolla service bok (Tryckår, stämplar, ring till verkstäder etc.), slitage på lampglas och rutor.
Både 316 och 318 är riktiga slitvargar om de sköts rätt med syntetolja och oljebyte var 1000mil eller tidigare då de hydrauliska lyftarna är känsliga.
Bussningar är att betrakta som förbrukningsvara.

Att hitta en billig försäkring kan vara det svåra, bara att ringa runt och förhandla med bolagen.
Sexorna är oftast betydligt dyrare i försäkring än en med fyra.

Mitt tips är en 93 eller nyare 316 med AC.
Undvik 91orna då byggkvaliteten är sisådär på tidiga modeller.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Okej, låter riktigt bra i mina örorn.

Får nog kanske bli en 318is i sånna fall. Fast än det skulle kännas hårt med en BMW med en fyra :(
Men ändå mycket bättre än nån japansk småbil!

Tycker dock att det verkar svårt att hitta 318is till ett vettigt pris. Letat som en galning de senaste dagarna, blocket, gulabilen etc etc
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Tyvärr tror jag att du kommer få svårt att hitta en fin e36 318is för 30kkr. De kostar normalt mellan 45-60:-.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.