AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
797

värmeproblem , nån som vet???

Jirar
har haft denna fråga tidigare,fick ett svar om att det kan vara en värmeventil som behöver rengöras.
Undrar om det är nån som vet om det kan vara nåt annat
eller nån som kanske haft samma problem.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
På min bytte jag termostaten, fick en enorm värmeförbättring.
Jirar
sorry glömde skriva vad problemet var för något.
alltså jag får endast värme från förarluftutblåsen,
(passagerarsidan får ingen värme) kommer luft men inte uppvärmd.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Här är två förslag till fellokalisering:
Det är ju två värmeventiler en till respektive sida. Kan du inte växla anskutningsledningar från ECCn. Om det skulle vara något med ECCn som krånglar så flyttas felet till andra sidan.
Det kanske också går att knacka (försiktigt)på ventilerna om dom kärvar så kanske felet temporärt försvinner.

Mvh, Steaman
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Med största sannolikhet så är det värmeventilen för passagerarsidan som har kärvat ihop och fastnat i stängt läge(sitter 2st vid torpedväggen i motorrummet dit det går slangar).
De brukar gå att få att fungera igen om man demonterar/skruvar isär/ rengör.

Mvh Micke t
Jag har samma problem men full värme som ej går att stänga av på förarsidan!

jag provade att demontera min a värmeventiler och rengjorde dom totalt, det hjälpte inte i mitt fall, det får väl bli att köpa nya till våren, domkostar typ 1000-1500 och är enkla att byta.

There could only be one...
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
>>>Jirar.....vilka utblås gäller det på passagerarsidan?....får du värme uppe vid rutan på passagerarsidan??

>>>pcdoctor...har läst att om det blir fel på styrelektroniken till den automatiska temperaturregleringen så kopplas automatiskt full värme in....
Jirar
Hej, alla utblåsen på passagerarsidan
ger ingen värme,blåser kalluft (inte iskallt)
Men märkte faktiskt en grej, nu när det var lite varmare ute så kom det lite mer värme på passagerar-
sidan, men fortfarande inte lika varmt som förarsidan.
Jirar
Måste bara säga jätte tack till alla ni som
orkar svara.
ka
37
karve
325i -06
Hej! Hade liknande problem i min 520iT, det började med kallluft på höger sida det blev dock sämre med tiden jag fick inget varmluft från förarsidan heller till slut föran efter 1 timmes körning. Jag ringde min lokala BMW verkstad och frågade råd, svaret jag fick att den kan vara brist på kylarvätska, så lite som 0,5-0,75l kan räcka, i mitt fall fylde jag på uppskatningsvis dom 0,75l, och nu har jag värme på båda sidorna. Men kolla nivån när bilen är kall.

/kari
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
vet inte hur det fungerar i din 523:a, men jag hade samma fenomen som du i min 535:a...jag luftade..plockade isär magnetventilerna men ingenting hjälpte...rev sedan instrumentpanelen och hittade två små elektriska spjällmotorer (en för förarsidan och en för passagerarsidan) som reglerar temperaturen på luften genom att släppa in kall luft utifrån.....den ena motorn hade lossnat så att det spjället stod öppet hela tiden och släppte alltså in maximalt med kall luft som kylde ner den varma luften som gick till passagerarsidan. Efter att jag satt fast motorn igen så stängde spjället som det skulle och värmen fungerade igen.
På min bil styrdes de små motorerna av ratten som sitter mellan utblåsen ovanför radion....
Wilden
Greger: var på värmepaketet sitter dessa motorer?? mina fungerar nämligen inte.
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
på min bil satt förarsidans motor ungefär bakom knappen till elbakrutan och passagerarsidans motor bakom datorn....gick ganska bra att nå dem om man tog ur stereon...jag plockade även ur hastighetsmätarenheten så att jag kunde lysa in och se vad jag höll på med...lite svårt att se annars eftersom händer/armar fyller hela hålet efter stereon...

När du plockat ur stereon så kan du oxå följa de tunna kablarna från temperaturratten för att hitta motorerna..men jag tror att du nog ser dem ändå...de sitter i en liten plasthållare och om man pillar in en liten plastlåsning så kan man sedan vrida dem ett kvarts varv och dra ur dem ur hållarna.
Tror att man måste peta bort en liten arm från motorn som går ner till själva spjället oxå...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.