AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.478

Test-vinst direkt för 120i

I nya numret av AMS testas 120i mot Audi A3 och Alfa 147 och tar hem testet, vilket kanske inte va helt oväntat iofs med tanke på AMS-redaktionens förkärlek till bilarna från München :-) Dock fick motor/växellåda lite mer kritik än va man är van vid. Hoppas på ett dieseltest inom kort då 120d i nuläget känns som den intressantaste modellen.
I nästa Teknikens Värld (som vi prenumeranter kanske får idag...?) går 116i upp till kamp mot A3 1,6 FSI och Golf 1,6 FSI.

Golfen klarar inte ens av att bräcka Mazda3 så hur skulle den ha en chans mot BMW 1er? Och A3:an är ju exakt samma bil förutom det kosmetiska... Så jag utgår från att Klass-Ettan tar guld även i TeknikensVärld och gör skäl för namnet.

På tal om intressantaste modell så undrar jag om inte 118d är det? Jag är grymt sugen på en 1-serie, fast just nu när man pluggar på heltid är det kanske uteslutet... Undrar hur stor skillnad det är mot 120d, det är ju exakt samma motor förutom mjukvaran. För övrigt behöver man ju inte försaka ngt om man går ner från 120d till den 30k billigare 118d.

MVH
bmw_chrille: Sant, jag ändrar mitt sista påstående till att dieselmodellerna är de mest intressanta i nuläget.
Angående testet i Teknikens Värld:

116i vann (föga oväntat) mot A3 och Golf. Teknikens Väld lovordade 1-serien för sin design, finish, kvalitetskänsla, förbrukning, komfort och väghållning. Enligt T.V. så är 1-serien både den körgladaste OCH komfortablaste bilen i Golfklassen! Med standardchassi alltså. Sportchassit hörs inte vara någon hit då komforten blir allvarligt lidande.

Något som 116i däremot fick kritik för var den loja motorn. Accelerationstesterna blev lite pinsamma för BMW:n då TV:s uppmätta siffror avvek rejält från BMW:s siffror. TV körde även 120i och även då var de uppmätta acc.tiderna mycket sämre än fabriksuppgifterna. Avvikelserna uppgick till uppemot 1,5 sekunder från 0-100 km/h samt 0-1000 m.

Testbilarna hade bara gått ca 150 mil när testerna genomfördes men enligt TV så verkar det orimligt att bilarna senare kan "lossna" så pass mycket att de uppnår BMW:s siffror.

Hur som helst så tror jag att 1-serien blir ett lyckokast för BMW och vad jag förstått så rullar försäljningen på över förväntan. Innan de första provkörningarna och kundvisningarna i juli var halva årets svenska tilldelning på bilar sålda! Och beställer man en 1:a nu så får man vänta tills efter årsskiftet...

MVH
120d "minitestas" faktiskt på sid 79 i nya AMS

Även framstolarna fick sig en känga av AMS...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
i nästa nummer av vi bilägare ska ettan också testas
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Vi prenumernter kn ju glädjas åt den återhållsamt skrytsamma annonsen för BMW 1-serie på baksidan av TV nr 19 (14/9-04).
"Det var tomt längst fram, så vi tog den platsen" =)

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Njuren
OBS! 1-serie= Lätta pappdörrar, Extremt icke-bmw kvalite på interiör,otroligt plastig,trång o jävlig,mindre än GOLF3

Extremt sköna sportstolar,fin antenn,snygga "ögon"

Golf5 BMW1 Mercedes-A
8 av 10 Njurar 7 av 10 njurar

"Golfen vinner "Golfklass!, men "Billig och känns
helhetsronden med mindre utrymme Daterad....

vinnare i testet:GOLF 5!

"presitge räcker inte ända fram för BMW1, men fina stolar!

Mvh Njuren-Jury
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Synd att BMW har så sugiga stolar som std. (Oavsett 1,3,5 modell)
Man MÅSTE välja en uppgradering, i form av sport eller komfortstol om man tänkt åka mer än 5mil i sträck.

Pendlar 20mil om dagen i en 147 2.0Ts och är grymt nöjd med stolarna. Å det pigga, men ej struttiga väguppträdandet.

Hoppas 1-serien kan matcha det, annars blir det inget byte ;)

Å om bmw´n ens tenderar till att ha högre kupébuller är den utesluten, eftersom jag fick ryck av ljudet och efterissolerat Alfan.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det finns tydligen många uppfattningar om stolar. Själv sitter jag utmärkt i standardstolen i E46, men det är klart, olika ryggar och rumpor passar väl olika stolar, eller tvärt om kanske.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det börjar väl för övrigt bli dags att forumet i autopower får en egen diskussionsrubrik för 1-serien, kanske för X-bilar också.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
"Hur som helst så tror jag att 1-serien blir ett lyckokast för BMW och vad jag förstått så rullar försäljningen på över förväntan. Innan de första provkörningarna och kundvisningarna i juli var halva årets svenska tilldelning på bilar sålda! Och beställer man en 1:a nu så får man vänta tills efter årsskiftet..."

Det är inget gott betyg!!

Om man kör tjänstebil vill man ha en bil mer eller mindre "direkt", eftersom man bör byta enl. ett fastlaggt körschema.

Gäller det ett privatköp, tja då är det väll upp till köparen om man tycker det är ok att vänta 6månader på att få en "budgetbil" levererad ;)

Jag kan inte vänta ett halvår på att få "äran" att strö pengar över BMW.
Då knallar jag direkt över till grannfirman och tar en annan bil, som man får efter tillverkningstiden!

Undrar hur många som tröttnade på VW när Passaten kom och hade 8-12månaders väntetid?
NPe:

Tyvärr så är det oftast så med helt nya modeller, att leveranstiderna är långa i början. I detta fallet så är det så att fler än man räknat med har förbeställt bilar redan innan bilen fanns att se och provköra för allmänheten. Men visst leder det till en viss problematik med långa lev.tider på såna här bilar. Att göra bilaffärer "på ett års sikt" är besvärligt. Speciellt om man har en inbytesbil, som kanske är 10k mindre värd då det äntligen är dags att byta in den.

Sedan vet jag inte riktigt om jag håller inte med om att 1-serien är en budgetbil. Jämfört med en 5-serie kanske, men knappast i jämförelse med A3/Golf/Alfa 147 - i den jämförelsen är 1-serien mer påkostad. "Kvalitetskänslan" i VW/Audi är bara bullshit då bilarna i verkligheten inte verkar hålla ihop bättre än Ford eller Opel. Och än om Alfa gått från klarhet till klarhet de senaste åren så är de inte uppe i BMW:s nivå ännu, i fråga om kvalitet och finish.

MVH
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Nja budget å budget, allt är ju relativt ;)
Det jag menade var att den inte direkt har en handknackad kaross, som tar 6månader att tillverka.

Vad gäller byggkvalité så vågar jag påstå att skillnaderna är små mellan de nybilar som säljs nu.
Material och komponentval och harmoni i formgivning är där det skilljer. (det går att få dyra saker att se billiga ut, och vise versa)

Vissa tillverkare verkar även ha bra kläm på toleransekedjeberäkningar och refsystem.
Se på nya A6, vart som helst. I bagage å överallt, knivskarpt. De spel och passningar som de jobbar med klarar vissa andra tillverkare inte ens få ihop i teorin :) Det är craftsmanship!!

Skall bli kul att klämma, känna och pröva 1 serien å se om den har vad som krävs för att distansiera sig från de andra.
Njuren
Npe: Från din Helgjutna Z3 till 1-serie,de kommer Kännas så fort du bara hoppar in i 1-serie. finns inte den helgjutna känslan i bilen som man förväntar sig.Pilla lite på klimaten så får du se,löst o jävlit.Känn på materialet på instrumentbrädan bara... Synd om dem som beställt utan att se den, De e ju ingen Z8 som byggs i ett visst antal ex direkt..........

Designflipp
feelingflopp

BMW - i nöd och lust?
Gubbracer
Jag tycker att 1:an är en riktig designtopp! Kännslan i matrialvalet kan ifrågasättas och de ljusa färgerna ser plastigast ut. I svart t.ex är den inte/känns den inte sämre än audi/vw:s knotterplast.

dessutom har bmw meddelat sina åf att nästa modell kommer att bli 130i med den nya treliterssexan på 252(?)hk. Kommer i sept -05

En sådan blir det!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.