AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.463

Nybliven z3-ägare behöver hjälp!

Hej kills!

Har precis blivit lycklig ägare till en z3 coupe -99 (automat, men det gillar jag:)). Jag har några frågor ni kanske kunde hjälpa mig med:

1. Just nu sitter det standard Alpinafälgar på bilen, jag tycker de är ok men vill gärna ha ngt annat. Har hittat samma som de här (Länk på annons men är inte så bra dimensioner och grejor. Funkar det att ha 245/40/17 - runton eller måste jag 225 eller så fram? Vad säger ni, för eller nackdelar?

2. Trimchip - Det verkar som om man får ~20hk extra för runt 4000 kr. Är det värt det? Någon som har erfarenhet?

Det var allt jag hade att fråga idag. Tack på förhand! :)

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Chipa en sugmotor är oftast bara slöseri med pengar... jag hade inte betalat de pengarna....

jag hade tagit Alpinorna... Alpinafälgar är sjukt snygga.... vet dock inte hur det gör sig på en så pass rund bil som Z3 Coupe.... kanske passar mer till en bil med rakare linjer... tex E34...

4 Cylindrar är 2 för lite!
Ahh... nej jag har en 6a alltså, 2,8
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

"4 Cylindrar är 2 för lite!" det är mugges signatur...... Z3 Coupe såldes aldrig med 4-cyl motor, 2.8 var den minsta....

Angående chip, så lägg pengarna på ngt annat, det enda det möjligen ger är en placeboeffekt.......
/B
Välkommen till Z'a gänget!
Vet ingen som har 245 fram, kan bli trångt. 235 fram och 265 bak är dock ganska vanligt.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tror inte 245 är några problem fram, det beror lite på hur fälgen breddar, dvs vad den har för ET, de 20mm som utökas får definitivt plats utåt. Bilen har orginal ET42 fram så ett par fälgar som är ½-1 tum bredare med et ET kring 25 kan ha ett par 245'or utan problem.

Problem lär Du dock få med spårigheten, Z'orna är VÄLDIGT känsliga och med lika feta framsulor som baksulorna är orginal är det nog dömt att bli en fight på spåriga svenska vägar..

Följ Fredriks råd 235 fram och 255bak på ett par fälgar med samma bredd eller en halvtum större än orginal (bredare bak) och samma ET som orginal så blir det nog super.

Fredrik Du har väl själv 10" fram och 12" bak??? fast med för smala (min åsikt) däck...

/Caspar
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Beppo: Tack för förtydligandet!

Det var min signatur, inget annt....och mycket riktigt så är "4 Cyl 2 för lite" en reflektion över cyl. antalet i min egen bil....

4 Cylindrar är 2 för lite!
Th
13
Thomas tysken
bmw z3 2,8 roadster
Precis som caspar säger så är inte problemet att fälg och däck inte får plats men det blir otroligt spårigt. Det är tillräcklikt spårigt att köra 225 fram.

tysken
Caspar, ja 10" fram med 225/40 18 och 12" bak med 265/35 18. På min mil är det inte många mm mellan däck och innerskärm vid vissa styrvinklar, men det beror ju som sagt på fälgen och hur sänkt bilen är.
Tror Ave har 235'or fram på sin svarta coupe, hur är den på svenska vägar?

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Tack för alla bra svar! Hajar det där med 4 cylindrar nu :)

Jo, jag vill minnas att den första z3:an jag körde var väldigt spårkänslig - alldeles för feta framdäck och det vill jag nog undvika. Får ta mig en liten funderare. De där fälgarna på bilden, var kommer de ifrån ursprungligen, 3-serie "M" eller?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
filleb: Svårt att säga, länken fungerar inte.. :-(

/Caspar
Länk
__________www.nordkvist.se/johan/z3/images/z32.jpg_____

funkar inte?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Snygga fälgar. Hade inte någon här satt på sådana fälgar förra året, fast kromade?? Inbillar mig att de kommer från en "vanlig" M3'a...

Ser ut på bilden som om de är olika breda fram/bak och ungefär lika breda som orginal, dvs de borde fungera utmärkt med standard dimensionerna. Kanske gå upp till 255 bak, se diskusionen Länk

/Caspar
Länk
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jag har 225/40-18" fram och dom tar i lite i skyddsplasten in mot motorrummet när man svänger max.
Antera 309 8,5" fälgar fram.

Caspar: Du har ÄNTLIGEN fått mail, postade skivorna igår.....

/PeeGee
Filleb: Trevligt att du har hittat en bild på min bil!

Fast det verkar inte som att du har "fått till" länken så bra. Fungerande länk:
Länk

Kan upplysa om att på min sitter 245/40-17 bak och 225/45-17 fram. Det är tillräckligt spårigt...:-I
Caspar: Är faktiskt osäker på om det är olika bredd på fälgarna fram/bak....tror inte det.

Ska kolla om jag kan se någon märkning om dimensionen på fälgarna.
Här finns fler bilder för den som är intresserad...

Länk

(Sorry att jag inte kom ihåg att skriva detta i ett och samma inlägg...)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Joon: Eftersom det är en 2,8a Du har så är det ju samma ET runt, så om det inte är Z fälgar är det ju troligt att de är lika breda fram som bak.
Caspar: Sant. I think you're right.
Tr
65
Trancequillity
Z3 2.8 -97
523 2.3(2.5) -99
Har 245/40 18" både fram och bak på min förra 1.9 gick toppen
Min nya 2.8 verkar vara lite lägre och tar i som bara den
ska gå ner till 35 profil fram lär bli lite bättre.
Ja det är rätt spårit men det är bara att hålla i ratten och gasa :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.