|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Börjar misstänka att bilen är skruvad, det är lite för mycket som har varit skumt för att bara ha 3300 mil på mätaren när jag köpte den.. tex... - Sätesfästena glapp på båda sidorna - Slutväxeln.. ehh slut - Oroligheterna i högre farter.. Det som talar emot är skicket på plåten etc... hmmmm /Caspar Länk | |
|
Kan bara berätta att på min fars Z3 3.0C så har han fått byta slutväxel, växellåda och kardan. Bilen har gått 3500 mil. Det klonkade och smällde i den, oavsätt hur man körde. Stolarna känns väl inte så jätte stabila heller, dessutom fick en stolen kläs om pga att airbag sensorn började titta fram. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Det är nog din gasfot som gör att bilen rasar...... Nej allvarligt talat: har du kollat den verkliga körsträckan hos bmw. Kostar några hundra och är gjort på ett kick. i o fs kan man fuska med en siffran också, men det är inte lika vanligt vad jag har hört. /B |
|
|
Slutväxeln klonkar alltid mer eller mindre på BMW's bilar tycker jag... har haft 4 BMW varav 3 z'or och det är oftast lite klonk om man tex ska parkera och håller på o släpper upp kopplingen och så... tycker jag iaf.... Sen oroligheter i högre farter... prova labba lite med däckstrycket... tog mig 2 veckor att få ordning på min förra Z men fan va bra det blev till slut... var noga med att du får en bra balans mellan fram/bak och att du hittar rätt tryck för din bil. Sätesfästena har jag aldrig märkt av nåt glapp i på mina bilar... men tror inte du ska oroa dig för någon skruvning om bilen är fin i övrigt... Fy va man inbillar sig massa saker hela tiden... jag vet hur det är... e likadan själv =) |
|
| Vid mina senaste köp har jag tagit kontakt med firmorna som finns "stämplade" i serviceboken och verifierat att bilen varit där och vid de miltal som finns noterade. Känns ju hyfsat tryggt. | |
|
Beppo: Skall göra med skräck i blicken (problemet fanns redan vid köp). Magnus: Nja i det här fallet är det mer verklighet än inbillning 22K för ny slutväxel (lät inte som det "vanliga" skrammlet) och 6K per sida för sätesfästena (går att fixa nästan gratis själv, vet jag nu.. :-( ). Har även provat med mycket vad gäller däckstryck egentligen hela spannet från 2,2kg upp till 3,5kg... det är inte det som spökar. Bilen är ju dessutom kolad, kollad och kollad avseende ramen, hjulupphängningar (ej bussningarna dock) och hjulinställningar.. Ave: Klokt!! Kanske skall tänka på det nästa gång. Grejen i det här fallet var att orsaken till att han sålde var att han bara kört 500 mil på 3 år, dvs man kan tvivla på att det verkligen var så. Han var god vän med BMW i Lund och det var via dem jag köpte den också. Förra ägaren gav också ett seriöst intryck och hade inte ont om pengar direkt.. Bilen var M testad... Jag blir tokig!! Någon som vill låta sin M Roadster (orginal konfad) få luftas ur ordentligt på en motorväg i 250 blås för att se om alla är lika hopplösa. /Caspar Länk |
|
|
Vet att brorsans M som han hade (1000mil hade den gått) gick riktigt stabilt även i dom högsta hastigheterna med originaldäcken på... men sen när han bytte däck till Bridgestone S-03 som skulle vara så himla bra så sket sig allt... gick inte att få 100% stabilt även fast man provade alla tryck... Du har inte flera uppsättningar däck så du kan prova med några andra? |
|
|
varje BMW har en intern mätare som BMW märkesvärkstad kan komma åt och verifera den synliga mätaren. Det finns en del trådar omdet , m jag minns rätt så gick man in genom diagnostikttaget. Angående glappande BMW stolar. det finns oxå enm tråd om det. t.o.m har någon lagt ut en beskrivning på hurman gör detta själv utan att behöva kosta sig på 1000-tal kr hos BMW. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Min slutväxel började ge ifrån sig ett pipande ljud på min nuvarande 318 touring -02 efter 3300 mil, byttes ut på good will av BMW Solna. __ Bilen: Länk |
|
|
WilleW: OT men ändå, hur trivs du med din 318 touring? jag är nästan i groparna för att skriva på en beställning... mvh Anders |
|
|
Dom kan inte kolla Z3'orna med Diagnosverktyget.... mätarställningen alltså.... iaf inte dom som är tillverkade -99 eller tidigare. Dom sa nåt om att det är E36'ans dator som används i Z3 och den går inte att göra så med. Tyvärr... |
|
|
Firren: Förutom slutväxeln är väl det väl bara lite knirk i dörrarna som avhjälptes med lite Orginal BMW gummivård. Jag trivs bra med den... speciellt efter att jag bytte till Bilstein Sprint dämpare och Eibach fjädrar, jag tycker nästan alltid att orginal väghållning är svampig:( 2.0 motorn har en trevlig karaktär med valvetronic, klart mycket skojigare än en 320 innan 170hk. Finns en provkörning på Autopower: Länk Ska du verkligen ha automat? 3-serier under 323/325 brukar kunna bli rätt trötta med automat. Du kan få en provkörning om jag får en provkörning med 993'an ;) Sorry för off-topic! __ Bilen: Länk |
|
|
Magnus, har dem en annan dator på 00 och framåt? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Jag vet inte men jag vet att jag var inne och ville kolla min nuvarande -99 bara för att ha bevis på att den gått dom milen som står när man ska sälja den i framtiden, och då sa dom att det inte gick på den för det är en sån gammal dator i. Tror inte det går på nån Z3 men vågar inte säga nåt då jag inte vet vad som hände med datorn vid faceliften 99/04. Möjligt att det är samma dator, möjligt att dom bytte... vågar inte uttala mig om det. Men -99/03 och äldre går iaf inte att testa på det sättet... har frågat 2 gånger på 2 olika bilar (-97 o -99) och fått samma svar. |
|
|
jag tror att färddatorn som på >-99/04 satt till vänster i mittpanelen flyttades till mitten i 99/04-> och blev rund. men är detta samma datorn som är kopplad till diagnostikuttagent ? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
WilleW: mer OT... Ja, det måste bli automat, "direktiv hemifrån". Och jag vill försöka hålla ned soppaförbrukning så gott det går (smart att ta automat då? ;) men ändå kunna tuffa på i strax-över-skyltad-fart mellan här och kunderna, utan att få örsprång av motorljud. Fjädringen blir std, med 16" från Lifestyle-pkt tror jag att bilen kommer att bli riktigt komfortabel. Jag har redan en manuell vxl smågalen vagn med bra knuff och stenhårt chassi för soliga dagar och banåka. Har provat 320iAT m M-sport och auto, för mycket däcksljud för min smak. Nej, det ska vara liten snål snurra, smala ballongdäck, auto, krok och skåp :) Bara min käre chef fattar vinken imorgon så blir det nog f-n en påskrift under fredag eftermiddag! :) Hm, undrar hur 318iAT kommer att kännas på vårens förarträning på Tullinge? :D och back on topic: Caspar, bussningarna kanske är läge att kolla. Borde dock ha märkts under inställningarna? Om bilen är rak i ramen vet du åtminstone det. Vad kör du för däck? Slitna? Gamla? mvh Anders |
|
|
Firren: Skall in med bilen på oljeservice nästa vecka, de får kolla bussningarna också. Däcken börjar bli slitna (3-4 mm kvar), Pirelli PZero Nero som fungerade perfekt på 2,8an. M'en har dock varit orolig hela tiden... Oavsett däck, Michelin Pilot Sport 2 innan... Har alltså haft två omgångar nya däck på denna bil. Vill gärna veta att allt är ok innan ytterliggare uppstyvning och sänkning medels coilovers kommer in. Om jag förstått det hela rätt (från en annan tråd) var 2,8an med M-chassi lägre än M'en och kanske lite stummare också. Jag är hyperalergisk mot komfortfjädring, kanske bara det som är problemet... /Caspar Länk |
|
|
Så länge bilen inte är ramsned så är problemet åtminstone hanterbart, eller hur?! ;) Med tanke på hur kassa vägarna är kring och i Sthlm är spårande framvagn och nervös bil något man får leva med, verkar det som. Efter en 4hjulsinställning i våras tyckte jag att påsen levde om rejält på gatan, nervös, ännu virrigare än vanligt i nosen etc. Den svängde förvisso in i kurvorna riktigt bra. Senaste inställningen för någon månad sedan ändrade helt det beteendet! Lite mer toe-in i fram kan göra underverk (även om elvan inte svänger in lika hysteriskt längre). Vem ställer in bilen åt dig? BMW? PZero Nero är ett riktigt bra däcksmärke så det borde inte vara problemet. Hm. Intresserad av fortsättning och förhoppningsvis upplösning! Lycka till! mvh Anders |
|
|
Både Guson & BMW har gjort hjulinställningarna. 4-hjulsinställning gör man ju egentligen inte på Z3, då det enda som går att justera är toe fram, så det blir ju bara en framvagnsinställning.. :-( Resten kollas ju bara att det stämmer. BMW får kolla bussningarna nästa vecka, tydligen är det inte ovanligt på BMW att de slits snabbt. H&R Coilovers, kränghämmare och spacers (mest för utseende) är beställt idag!! :-) Skall även komplettera med nedre bakre fjäderbensstag och längsgående stag från Strong-Strut Länk (har redan deras främre fjäderbensstag) Till våren åker det på Bridgestones S-03pp sulor runt om. 265/40-17 resp 235/45-17 Sedan hoppas jag att bilen uppför sig som en sportbil och inte som en familjekombi... |
|
|
Caspar, nu kom jag på var jag läst om bussningar; Janne på rejsa.nu har moddat sin M Coupé kraftigt och han har problem med bussningar. Ska hitta en länk... här: Länk Håller tummarna för att det bara är dina bussningar som är dåliga då! Kan man inte justera bakvagnen? Alltså är det utbyte av delar "om det står fel" då? surt! :-/ mvh Anders |
|
|
Intressant läsning Firren: Riktigt tevligt med en Bostongrön Z3 M Coupe, måste vara unik (jag gillar ju frägen som bekant). Första gången jag läst om någon som faktiskt haft ett Vanos ras, tur att det gick bra för Janne med den biten. Det oroande av läsningen var dock att det verkade vara mycket som packade ihop på bilen, fast bankörning kräver väl sina lagningar.. /Caspar Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.