|
|
|
|---|---|
|
eller går det att konvertera befintlig tillsatsvärmare till detta.? Ja jag har sökt på forumet och misstänker att det inte går ty oreo hade ju beställt en eberspracher till sin E60, men en sammanfattning vore inte dumt ? Ursäkta min rookie approach! | |
|
Hej, Så vitt jag vet så har Eberspacher ingen enkom sats för eftermontering av dieselvärmare till 530d. Problemet ligger i att komma åt fläktstyrningen som är integrerad i klimatautomatiken. Det går att lösa detta, men det är krångligt och tar mkt tid för montörerna = blir betydligt dyrare än att köpa den originalmonterade värmaren. Den sats som jag vet finns är den som Webasto tagit fram och den säljs bara genom BMW (och är samma som du köper tillsammans med bilen). För att kunna eftermontera denna krävs att du har den avancerade kliman, annars är du tvungen att byta styrenhet till kliman (=dyrt!). Om jag förstått det hela rätt så skall det gå att konvertera denna till att även värma motorn, men det bästa är nog att du kollar direkt med någon som jobbar med att montera värmare. Jag pratade med en montör på Klimatservice (tror jag att det var som eftermonterat en sådan här sats till sin bror) och i samband med detta konverterat den till att även värma motorn. Om jag kunde gå tillbaka så skulle jag ha köpt till den originalmonterade värmaren och försökt få den konverterad efteråt (främst eftersom jag valde std kliman). Om jag köpt en bil med utökad klima så skulle jag nog väntat ett tag för att se ifall Eberspächer eller Webasto kommer med ngn enkom sats för E60 som är monterad så att den i första hand värmer motorn och inte behöver styras genom I-drive. BMW's sats går då alltid att eftermontera och det blir då inte mkt dyrare än att köpa den direkt. Hoppas detta var till ngn hjälp. //Örjan C |
|
Pär Gabrielsson |
Jag har en nyligt importerad 530 DA - 02 med en Webasto under vänster innerskärm samt en Aux. Ventilation i Navin. När jag väljer Aux. Ventilation får jag fram två olika val av timer samt en som heter just Aux. Ventilation. Det sistnämnda menyvalet har ett grått (icke aktiverbart) va, ngn form av direct mode. När bilen är varm blir den aktiverbar. och desssutom blir det möjligt för mig att knappa in en kod av ngt slag (fyra siffror). Frågan är: Vad är detta? och på vilket sätt kan jag få denna Webasto att fungera som en motorvärmare? och vad kostar det? Säljaren sa att bilen hade motorvärmare! Har den det? Tacksam för kloka synpunkter. MVH Gabbe |
|
Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.