AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.280

Tänkte montera en backventil på Tds en

La
38
Lakso
525 tdsa -93
Har fått så många uppgifter om var den ska monteras.
Nån som vet helt säkert var den ska monteras??
På returen eller matningen??
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
vad har du för bekymmer när du ska montera den? det är inte så att "liftpump" i tanken är kass, de är MYCKET vanligt vid segstartade Opel omega med bmw dieseln i, har även fått byta den på en bmw med samma symptom.

den sitter i botten på tanken och nås genom armaturhålet, de är lite grisigt men de brukar gå bra, mät om de kommer ström till den, skruva loss matningen till dieselpumpen och dra på starten då ska de komma diesel från matarledningen, om allt ovanstående är okej så kan du stoppa backventilen på matarledningen till bränslefiltret lämpligast, returen kan funka oxå, men man använder matarledningen primärt om de går.

är de nå du undrar så fråga =)

//Nicke

Riktiga motorer har 6cylindrar =)
La
38
Lakso
525 tdsa -93
matar pumpen fungerar men jag får luftbubblor i den genomskinliga slangen mellan filtret och pumpen när den stått över natten. Har fått olika förslag på var jag ska montera en backventil undrar var det är bäst att montera den??
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
så nära tanken som möjligt på trycksidan, provadär å återkom =) de räcker om du får den innan filtret under huven.

//Nicke
man ska nog montera den på returen.
det är vad jag hört av en dieselmekaniker.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Den monteras på returen och så långt bak som möjligt dvs helst i tanken, men jag skulle föreslå du även tar bort plastlocket över insuget och byter de korta returslangarna mellan spridarna för dom torkar av motorvärmen och börjar läcka..då får du just det fenomenet att soppan rinner tillbaka till tanken över natten, slangen skall vara 3,2 mm går åt en meter..köper du den på någon Bosch firma heter den G10050
La
38
Lakso
525 tdsa -93
Har monterat backventilen för ett tag sen,bytte faktiskt slangarna något före backventilen. Hur som helst funkar den bra nu monterade backventilen vid torpedvägen
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Man behöver alltså egegtligen inte pumpen i tanken om man sätter in en backventil,(när pumpen strular d.v.s),får nog prova med ventil på min oxå....

HBK
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Pumpen i tanken måste du ha..utan den blir soppa tillförseln inte tillräcklig särskilt inte om du ska gasa på tex vid omkörning
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.