AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
919

Hur bra är egentligen en Z3M Coupe?

Evol-79
Har redan bestämt mig för vilken bil jag ska köpa, men alla z3M coupe ägarna verkar ju lyriska över sina bilar så man börjar ju fundera på om den kan vara intressant?

Vill höra åsikter om den, gärna jämförelse med 996:an OBS ingen vs utan seriösa jämförelser.
Går den att köra på vintern?
vore det inte för att jag behöver en större bil så skulle jag aldrig sälja pärlan.. Otroligt rolig och ganska ovanlig = )
Evol-79
Ja det är inte ofta man ser en.

Hur stabil är den att köra riktigt fort med?

Hur känns kvaliteten, alltså själva känslan när man stänger dörrar, drar i spakar mm?
Evol-79
328:orna jag har haft innan var fina bilar men kvaliteten kändes lite sådär i slutet.
ol
70
olg
Svart Z3M coupè -99
Underbar bil!!
underbar bil!

fd. m coupe ägare
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
De amerikansk byggda Z (och säkerligen X bilarna också) bilarna håller sämre kvalité än 3 & 5 serien, har svårt att tänka mig att en Coupe kan komma i närheten av en Porsche i kvalité. Det finns ju en anledning till att den kostade ungefär hälften...

DÄREMOT så är en Z3 Coupe en mycket mer speciell bil än någon Porsche som i jämförelse ser alldagliga ut och är dussinbilar...

Visst är körglädjen enorm i en Z3, men i höga farter är de inte riktigt stadiga så....

Z3 Coupe = Busbil med gigantiskt B
Porsche = Komfortracer för hela familjen (om barnen är små..), semesterbil etc... Det går dock att ta en MB S-klasse istället.

Två olika världar enligt min åsikt!!

/Caspar
Länk
M coupén känns mindre förfinad än en 996:a, utan tvekan. Det är däremot det som är lite av charmen. Körmässigt liknar den i mitt tycke en 993:a, med relativt oförlåtande uppförande och med karaktär i överflöd. En renodlad förarbil kan den sammanfattas som, där man inte kompromissat någonstans. Minimalt med elektronik, maximalt med förar- input.

Kvalitetsmässigt har jag aldrig haft problem även om det främst är interiören som inte når upp till Porsche, i allafall ifrån mitt första intryck.
Bilen känns så nära en go- kart man kan komma (utom eventuellt en liten Lotus) men samtidigt känns den tillförlitlig och stabil. Unik, körglad och inbjudande är mitt sammandrag.

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
kvalitetsmäsigt dras alla Z med problem med elektriska detaljer. hitta nån Z3 ägare som inte har bytt nått av förjande: c-lås. elhissar eller krockkudens sensor i sätte .
Annars är kvaliten hyffsat. rätt bra ihopskruvad och förutom lite gnäll om R-R vanosen som låter vid kall start har jag inte hört talas om någon M Coupe som har rasat.

Som med alla bilar så finns et utrymme till föbättring , chassi, kylning, kammar, avgas, osv. Men i M coupe fall så är det som är på plats redan hyffsat från start som i alla M bilar.
Stora skillnaden mot andra M är att det är lite mindre kompromisser i M coupe mot t.ex M3 eller M Roadster. Är du ute efter åkkomfort så glöm M coupe. Bilen är för kompromisslös för att "vanlig-svensson-köras". Vill du däremot känna hur en bil kan uppleva när den körs på marginalerna så är Z3 M coupe en bil för dig. :-)

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Hade tidigare en z3 coupé, dock inte M, men gällande interiörkvalité i den bilen har jag inget att klaga på. Jämförelse M Coupé och 996 är jag böjd att hålla med tidigare talare - en 996 har faktiskt baksäte, vilket var en av anledningarna till att jag ens började titta på 911. 996 har förvisso fått kritik just på kvalitetskänsla i kupé - det kommenterar jag inte då jag inte har gjort några närmare undersökningar i saken - värt att notera är att det är jämfört med tidigare 911 t ex 993. Att inredningen uppdateras rejält kanske var en bidragande orsak? En 996 är säkerligen bättre som året-runt-bil än z3m, och en C4 som du har valt om jag läser rätt gör nog jobbet ännu bättre! Hoppas vi ses på några PCS banträffar under nästa sommar :)

mvh
Anders
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
... och jag glömde förstås lite ;)

För de pengar som en z3m coupé kostar får du en oerhört kompetent liten bansmiskare/busbil. Motsvarande Porsche är kanske 964 vilket är en rejält mycket äldre bil med allt vad det innebär (både bra och dåligt...). Och den stora bakluckan på z3c sväljer riktigt mycket - dessutom är formerna på den bilen riktigt lyckade och den syns i trafiken. Min sambo tjatar dagligen på mig om att vi borde skaffa oss en z3c igen - men det finns tyvärr inte riktigt utrymme för bruksbil och 2 leksaksbilar :(

mvh
Anders
Inte att glömma att i t.ex stockholm finns det typ 2st 996:or på varje gathörn medans en M coupe väcker respekt med sin ovanlighet.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Evol-79
Firren:
Var du uppe i umeå i Vintras? Om inte så kan jag väl dela med mig av frustrationen över att köra 996TT cabben...420 eller 450hk (vet inte om det var en S) med friktionsdäck på blankis. Men Cayenne var grymt imponerande på offroad banan.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
z3c: du menar 996 med "östermalmspaketet": silvrig, C4 och tiptronic? ;)))) Fast det stod 4 st 993 kring mitt kvarter innan vi flyttade i våras, så helt ovanlig är nog inte den heller...

evol: kan tänka mig att 996TT blir spännande på is :)

hur många (är det någon här?) kör m coupé på vintern? jag vinterkörde min 2.8:a, men den har ju elhängslen och "lite" mindre effekt...

mvh
Anders
Z3 4ever: måste ärligen tillstå att jag aldrig (peppar peppar) haft problem med det du säger eller behövt byta något. Vanos däremot byttes enligt principen "lika bra", dessutom under garanti.

Firren: Har aldrig kört Mcoupén på vintern, men däremot en gång en kall höstdag till garaget. Breda sommardäck är väl kanske inte optimalt och trots diff- spärr över bakdäcken är den inte direkt gjord för snälla starter i uppförsbacke och frost. ;) Gick lite långsamt och på inte riktigt rätt fram, men kul var det ;)

"östermalmspaketet" gillar jag. Finns även här på västkusten också, men mig veterligen heter det då "götabergsgatan" paketet. Riktigt roligt att se.. Som en parantes förnedrade jag faktiskt just en sådan C4S på väg hem en dag. Pappas Porsche och kompis i passagerarsätet och de kunde inte låta bli att förnedra den fula lilla BMW:n. Oj vad förvånade de blev när jag la i tvåan och passerade efter start, för att sedan ligga före tills vi slog av. Sen var det inte riktigt lika roligt att leka tydligen. Lät bra, det gjorde den däremot..
Enligt Clarkson i Topgear är C4S optimerad att låta mest runt 1000- 2000 varv, alltså stadskörning, vilket säger en del om vilka kunder den riktar sig mot. En fin bil däremot, absolut..

M Coupe
Ursäkta "vs." inlägget förresten. Kunde inte hålla mig..

M Coupe
Evol-79
mbolo:
kan hålla med om ljudet i C4S den låter jäkligt högt redan från låga varv när den drar igång. Har hört eller läst tror faktiskt det var av en porsche säljare att sportavgas på 4S går att slåifrån...låter orimligt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.