|
|
|
|---|---|
|
tja kollade lite på modelinfo å la märke till att sedanen har snabbare 0-100 tid?! hur går det ihop? visserligen bara me en tiondel men blev ändå nyfiken. | |
|
Coupén väger mer. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
gör den? varför det? jag fattar att tex cabbar väger mer :) men att en cupé gör det... jaja ja jag menar E36 modellen |
|
|
Tyngre dörrar med större glas, samt förstärkningar pga avsaknaden av bakdörrar. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
iggle, Coupén väger mer av samma anledning som en cabrio väger mer: Förstärkt/annorlunda konstruktion av kaross/chassie för att höja vridstyvheten trots att exempelvis dörr-ramar saknas. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
aj sii thanx |
|
|
Kalle: Du får gärna utveckla din beskrivning av varför en coupé är förstärk på samma sätt som en cabriolet (om det nu är så). Det du kallar "dörr-ramar" antar jag är de som normalt går runt rutan på dörren på en sedan men inte på en coupé. Min undran är då: vad skulle dessa ha för inverkan på vridstyvheten? |
|
| Kalle: Ställer mig också frågande till varför avsaknaden av bakdörrar skulle minska vridstyvheten. Borde egentligen öka vridstyvheten då bakdörrarna inte är fast monterade i övriga karossen. | |
|
En sedan är alltid vridstyvare än en coupe i BMW världen. På e46an har det väldigt mycket att göra med om bilen har fällbart baksäte eller inte. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Här kommer siffrorna för vridstyvhet angående e46. Torsional rigidity of BMW's E46 chassis: wagon w/ fold down seats 14,000 N-m/deg = 10326 ft-lb/deg sedan w/ fold down seats 13,000 N-m/deg = 9589 ft-lb/deg sedan w/o fold down seats 18,000 N-m/deg = 13277 ft-lb/deg coupe w/ fold down seats 12,500 N-m/deg = 9220 ft-lb/deg convertible 10,500 N-m/deg = 7745 ft-lb/deg Source - BMW's sales literature Jag har sett sifforna på e36 och skillnaderna mellan modellerna är snarlik. Dock är givetvis e36 mycket mindre vridstyv än e46. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Ok, att en bil utan fällbart baksäte har en högre vridstyvhet känns ganska naturligt. På samma sätt som en cabriolet generellt har lägre vridstyvhet. Det jag inte förstår är varför en coupé skulle ha ett lägre värde. Är det någon som kan förklara det? |
|
|
Jag var också tvivlande till påståendet, men wendtan har ju fakta som visar tvärtom. Det jag kan tänka mig som påverkar är att coupén är lägre, tröghetsmomentet ökar med höjden upphöjt till tre. 10% lägre höjd gör att man tappar 27% av vridstyvheten, om man räknar på ett tunnväggigt cirkulärt rör. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Nu är jag ingen expert på ämnet men inte mäter man väl karossens vridstyvhet på ett sånt sätt att höjden spelar in!? |
|
|
Jag instämmer i Eriks Teori helt och hållet. Jag har sett siffror på X5ans vridstyvhet och den var över 20 000 Nm/deg Och som en ren parallel så har z3 roadster runt 5000 Nm/deg. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag överlåter matematiken till de som behärskar det; nämligen ingenjörerna (Wentdan och Erikw), och nöjer mig med att presentera slutsatserna :)) Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Erikw: Din beskrivning av röret stämmer bra. Det är ju en kraftig approximation att jämföra en bil med ett cirkulärt rör men förstår vad du menar. Vridtröghetsmomentet antar jag att du menar med "tröghetsmomentet" och diametern på röret med "höjden" (små detaljer men ändå)? Det skulle alltså betyda (enkelt uttryckt) att bilens höjd inverkar mer än antalet dörrar. |
|
|
Tydligen blir dörröppningarna på coupén så pass långa att karossen blir mindre vridstyv. Jag skulle gissa att det också är där som det flexar. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.