AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.437

O-ringa blocket!

Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Har sökt o letat efter en bra information om hur man ska o-ringa blocket men inte hittat nåt!

Så, jag frågar, hur långt från fodrets kant i mm? Hur djupt och hur brett ska jag fräsa? Vad för tråd?

MVH // Nicke

www.attitudemotorclub.com
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
på m20b25 blir det bra om man låter trådarna tangera varann mellan loppen.
fräs 0.7 djupt och knappt 1mm brett, tråden ska inte ligga lös i spåret utan nypas fast ytterst lite, typ att man klämmer ner den för hand i spåret.

/Per
Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Motorn är en m20b23... Om de nu spelar nån roll!

Ajöken!

Mi
9
Michael Erneland
BMW 2002 -75. TIC under ombyggnad.
Aha.. det e du med 323:an .. jag trodde att det var du med 02:an =) .. oj .. men hursomhelst så kommer jag att O-ringa med kopparringar som bl.a används på Rallycrossmotrorer. Ström har tillverkat dom .. det e en herre som har gjort rallycrossmotorer åt Saab och de har körts upp till 2 bar utan problem. Ringarna till min 02:a kostade 600 kr..

Man fräser ett spår precis i kant med cylindern så att den innre delen av ringen blir så att säga en del av cylindern ... kan återkomma om detta när jag har gjort det själv! =)

Erneland
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
på 2.0 och 2.3 kan man använda kopparringar, på 2.5 går de ej då de är för liten delning mellan cylindrarna.
Mi
9
Michael Erneland
Ok... det var mer än jag visste.. men nu vet jag .. =) .

Erneland
Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Vart bor du herr Erneland?? Kan han inte göra ringar åt mig oxå då?? Fast de kanske jag ska höra med gubben som ska o-ringa blocket..

Ha´re gott! ajöken!

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
När behöver man o-ringa? hur mycket ladd?
Mi
9
Michael Erneland
Petri:

En del säger säkert att man inte behöver O-ringa.. men jag sover nog bättre om det är O-ringat.. ;)

TurboNicke:

Bor i Linköping.. =) .. vart bor du själv?
Ska se om jag kan få reda på nummret.. men det verkade som om dina cylindrar ligger för tätt för att få plats med dessa ringar..

Erneland
Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Michael Erneland:

Jag bor i Umeå!

Men ska åka till en firma här i stan som heter Motorslip och höra med dom, eller han, tror han jobbar själv o han har en verkstad full med fräsar o maskiner, de vattnas i munnen när man går in där... =)

För övrigt så går de fint med all lättning osv, ska snart snidas till en bur! Ajöken!

Mi
9
Michael Erneland
Oki .. jag är precis nerflyttad från Kiruna =) .. till Linköping.. men jag kommer från Blekinge.

Fan .. man skulle ha fräs och svarv och alla sådana däringa kuliga maskiner så att man kunde göra allt själv. =)

Idag är mitt MS klart.. sen ska det bli Tomtek .. förresten använder du en Hallgivare till det systemet eller hur fungerar det? .. Triggerhjul? ..

Jag och en kompis ska bygga en display med touchfunktion .. så att man kan mappa när man behöver .. har en liten 10" (tror jag) skärm som kommer från en industri.

Nästan allt blir glasfiber på min bil .. =)

Ha det!

Erneland
Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Jag vet inte hur de blir, får väl se, de har suttit på en 325 turbo innan som jag förstår de så vi får väl la se va de blir för nåt!

Men de är inte säkert att man får köpa de än ändå så!

Glasfiber, ÅÅÅÅÅ VILL HA!!!!

Ajöken!

Jo ja o-ringa mitt 325 block me koppar ringar. Så de går skit bra , å föresten så har alla e30 motorer lika borr ! 84 mm ! För ja vet en kille me 325 turbo han använde 318is kolvar. passa rätt av !
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
mrchicago: stämmer inte !
2,5 l blocket har 84 i borr,
2,0 ,2,3 l har mindre fast lika borr och olika slag

Länk
318is är inte en m20
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.