AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.643

Vinande ljud från stereon när motorn är i gång!

Si
19
SilentAngel
325Cupe-93
Daytona Violett
Hej! montarede in ett slutsteg i bilen igår å allt lät helt ok tills jag startade motorn..då kommer det ett vinande ljud för att sedan öka/följa med accelerationen om det skulle va singnal kablarna skulle det även vara vinande ljud när motorn var avstängd... hjälp någon!!!!!!!!!!!!
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Jordfel. Prova att flytta jordpunktens infästning i chassit.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Eller så är lågnivåkablarna dragna nära spänningsmatningen i bilen. Jag tror att elstammarna går i höger tröskel (gör iallafall det på Z3 som är baserad på E36), dra lågnivå på andra sidan eller i mitten.

/Caspar
Länk
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
högtalarkablarna ska ej heller ligga bredvid en strömkabel....

Min pärla :-)

Länk
Here we go again... Jag tror på inget av ovanstående, utan en jordslinga uppstår helt naturligt via t.ex huvudenhet-bilchassi-slutsteg. Ingen felinstallation direkt, utan testa med en jordavbrottsenhet (jordisolator) som du hittar hos de flesta billjudsleverantörer. Kopplas enkelt in på signalkablarnas RCA-kontakter t.ex bak vid steget. Om det inte skulle hjälpa så hör av dig igen. Generatorstörningarna hörs givetvis inte när motorn är avstängd, eller hur menar du där?

FP
Si
19
SilentAngel
325Cupe-93
Daytona Violett
Precis inget vinande ljud när motorn är avstängd..... har fest jorden under bulten som håller mitt säkerhetsbältet under baksätet
Robsarve
Högtlarkablar kan du lungt dra längs med strömkabeln utan problem.

Den enkla lösningen är som Folke säger en Jordisolator.

Vill man inte ta den ljudförsämring som en sån innebär krävs det längre felsökning...

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
Si
19
SilentAngel
325Cupe-93
Daytona Violett
Hur mycket ljud försömring innebär en isolator då?
Allt är ju relativt, om du väljer bort de billigaste jordisolatorerna och hoppar upp ett snäpp så lovar jag nästan att du inte får nån märkbar försämring alls. Skall du driva en baslåda eller fullregister? Den försämring som ev. kan mätas/höras med en jordisolator drunknar lätt i t.ex högtalarnas förvrängning som finns där oavsett. Man skall givetvis inte "bygga in" distorsionskällor men jordisolatorer tillhör nog de små problemen i ljudmiljön i en bil.

FP
Si
19
SilentAngel
325Cupe-93
Daytona Violett
Ska driva båda en Baslåda och fullregister.....nen tycker att som det är nu så hörs det mest i ena högtalaren i hatthyllan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.