|
|
|
|---|---|
|
Någon som kan hjälpa mig av köp till vinterdäck. Har slutligen bestämmt mig att köra bilen under vintern och vill veta era åsikter om vart man kan få tag i vinterdäck till rimliga priser. Dessutom vore jag tacksam om jag fick mer info angående dimentioner på vinterdäck som ni använder osv. | |
|
Jag har kört på Fulda dubbfritt 235 breda två vintrar, snubblade över dessa däck så gott som nya till mycket förmånligt pris av en privatperson. Har fungerat klockrent på Västkusten likväl i Mellansverige. Kanske i bredaste laget, men gör sitt jobb för mig iallafall. För vettiga priser på nya däck: Länk Mats ArctisZ3 |
|
|
Har kört en vinter med sommardäck på 2,8an (inga problem i Stockholm, nästan ingen nederbörd vintern 02/03), kanske inte att rekommendera om man inte kan välja vilka dagar som bilen skall ut. Körde denna vinter på Hankook (225/45 runt om) vinterdäck, inte de bästa jag kört men mycket billiga, fick bara problem när det blev underkylt regn på väg till Åre... Blir det mycket vinterväg skulle jag nog rekommendera dubbat, ljudet från hjulen är försumbart i alla BMW som jag kört så med moderna dubbdäck hörs det knappt in. Annars har Bridgestones Blizzak varit de absolut bästa dubbfria däcken jag kört, haft dem på massa olika bilar. De däcken har en teknik med luftbubblor som "suger upp" vätskan på isen och det fungerar nästan lika bra som dubb på is och garanterat bättre på snö. Tyvärr är dessa DYRA.. /Caspar Länk |
|
|
Kollade i Mats länk och dessa bakdäck Länk och dessa framdäck Länk skulle jag nog sätta på om jag skulle ta ut en Z på vintern igen.. /Caspar Länk |
|
|
Ähhh.. länkarna pajade... Däcken var Bridgestone LM-22 225/45 R17 91V fram 1.812:- /st Bridgestone LM-22 245/40 R17 91V bak 2.093:- /st Totalt under 8K för superbra vinterdäck, V-klassningen innebär också att de är godkända för farter upp till 240km/h, dvs man behöver inte stressa på våren att byta däck. /Caspar Länk |
|
|
Mina vinterdäck är 205:or runt om. Men så bor jag ju i Karlstad också, så det kanske är lite mer vinter här än där de flesta av er bor. I snö är det ju bättre ju smalare man har. Annars flyter man bara ovanpå. |
|
|
Stämmer bra det Joon, men Afarshee bor i Stockholm, så skall han inte ut och resa vintertid med Z'an så funkar det alldeles utmärkt med feta sular, det ser ju bra mycket läckrare ut också. 225/45-17 funkar också på bakre orginalfälgen, körde med det förra vintern. /Caspar Länk |
|
|
Casper, Är det inte lite väl för stora dem. på dessa?! Kolla runt lite på däckonline och ringde faktiskt BMW i Solna och enligt de så skall man inte ha större än 16 tum med en 225a på alla fyra. Man kan inte direkt säga att smaken är som baken i detta fall. Vågar man sig verkligen på det? Är inte risken större att få sladd? |
|
|
Hmmm... BMW säljer väl inte större än 17" till Z3 överhuvudtaget. Körde som sagt med 17" med däck av lite halvdassigt märke (Hankook) 225/45 runtom. Inga problem överhuvudtaget i Stockholm med omnejd, sedan skall man väl inte hålla 200+ de riktigt hala dagarna. Kör Du mycket och ut på landet med bilen så vore kanske dubbade däck på sin plats men 16"??? HALLÅ BMW?!?! Det blir ju hur fult som helst.. /Caspar Länk |
|
|
Vad sägs om: SP Winter Sport M3 225/45 R17 för 1551 Sek. Det är ifs friktion/dubbfritt däck. Men det lär väl både vara rimlig pris och rätt snyggt. Håller med dig att bilen blir jäklig ful om man har 16 tum. Ut på landet tror jag icke det blir några körningar, kommer endast bli statstrafik körd denna vinter för min del hoppas jag. |
|
|
Priset känns helt rimligt men jag har aldrig provat det däcket. Har Du någon som kan kränga på dem?? Många däckskrängare blir sura om man kommer med egna däck. /Caspar Länk |
|
|
*host host* Det är inget som helst fel på 16 tum! *host host* ;) /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Masten!!!! Vafalls?? Kör Du på 16 tum??? Inte undra på att jag trodde Du körde en 1,8a. Fy Dig!! Byt hjul!!! /Caspar Länk |
|
|
Hur var det nu Caspar, ville du ha "Masten was here" inristat på huven? ;) /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Körde med 255'or bak en vinter... det var inte nån hit när det var 1 dm nysnö kan jag ju säga... bytte till 225'or bak (har 205 fram) och det gick kanonfint att köra med även i hyfsat djup snö... Och jag förstår inte varför man ska ha mindre än 17"... hade 16" på en annan Z jag haft men tyckte inte det var nåt bättre med 16 än 17.... Köp 17" men håll dig till 225 brett om du kör där det e lite snö ibland. |
|
|
Anledningen till att BMW mfl tjatar om 16" fälg är att Du får ju mer gummi och därigenom ett däck som är mjukare i sidled och kanske lite mer följsamt. Skillnaden mellan olika märken på däck är dock MYCKET större, så hellre 17" med bra däck än 16" med standard däck. Kör man där det är mycket snö kanske dubbat vore på sin plats då det säkert förekommer is också då, i Stockholm är det max 3 dagar per år som det är så illa och de dagarna kan man ju ställa bilen hemma... /Caspar Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.