AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.492

BMW Longlife-01 motoroljor - 0W-30 vs 0W-40?

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Föröker komma underfund med vilken motorolja jag skall välja till min M62 och skulle uppskatta lite råd.

Så långt har jag kommit att det självklart skall vara en BMW Longlife-01 godkänd olja för Mnn-motorerna (vet att det är annorlunda krav för Snn motorerna) samt att den skall vara helsyntetisk med minst API SL/CF klassning. Detta då jag redan har läst de många och långa inläggen om motorolja här på forumet redan. :)

Det jag undrar över är om jag skall om jag skall välja viskositetsklassning 0W-30 eller 0W-40?

OM jag förstått det rätt så är kallviskositeten samma för dessa klassningar och därmed borde kallstartsegenskaperna också vara det och då borde det som skiljer bara vara att 0W-40 är mer trögflytande vid högre temperaturer - eller? Varför välja den ena framför den andra?

Min M62-motor har gått knappt 18.000 mil och den går bra, jämt och tyst samt drar ingen olja alls. Syftet med frågan är att den helst skall fortsätta gå bra till åtminstone 30.000 mil utan att motorrenovering eller byte skall behövas. Mina körstilar är:
1) Mest mycket kortkörning i stadstrafik, Steptronic i normalläge
2) Därnäst "entusiastisk" körning på kurviga landsvägar med Steptronicen i sportläget
3) Samt sist harvande på motorväg med farthållaren på och Steptronicen i normalläge

Klimatmässigt så blir det att se fram emot dagliga kallstarter på emmellanåt neråt -7° C nu under vintern, utan motorvärme.

Bland de sorter jag kommit fram till att de kan komma i fråga är:
0W-30; Castrol Formula SLX eller Fuchs Titan Supersyn SL
0W-40; Castrol RS Power, Mobil 1

Hos distributör tycks de kosta ungerfär lika mycket med Fuchs något billgare och Mobil något dyrare men prisskillnaderna är inte stora nog att vara avgörande.

Mvh Björn
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Till din motor (740i -97) behöver du egentligen inte en LL-klassad olja!
Du kan välja en olja som är BMW-specialklassad, LL-98-klassad eller LL-01-klassad.
Dvs. du har ganska många oljor att välja mellan!

Lämpliga viskositetsklasser till din motor och ditt körsätt, kan vara 0W30, 0W40 eller 5W40.

Då SAE-klasserna är just klasser (med minimi- och maxvärde) skiljer sig olika oljor med samma klassningar åt....för att få reda på mer exakta viskositeter får man kolla produktbladen för varje olja.
Här finns en del sammanställt:
Länk

Oavsett vilken olja du väljer av de du räknat upp, får du en bra olja.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
hehe...lustigt, jag har M62, -97'a, liknande körstil och jag ställde nyligen exakt samma fråga till Johan B. (fick svar som ovan)
Oljeservice på Onsd (8:e Sep), då har jag valt att SLX 0W-30 skall hällas i. (Jag kan ju återkomma med hur jag upplever att motorn går efter det).

Jag ringde faktiskt Castrol (Se) ang. RS-oljan, och de menade att den oljan är mer lämpad för M-bilar. Så tyckte även BMW.
RS-oljan (även TWS) är tydligen för tunn för M62, men inte för S62??

/Lazze
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
RS 5W40 och 10W60 är inte tunnare än SLX, det är tjockare oljor. (både varma och kalla)

En 10W60-olja är en tjock olja. Med dagens moderna motorer är det ovanligt att man har behov av en sådan tjock olja ens om man kör motorn i tävling!

Vissa motorer är känsliga och kan behöva det extra skydd som en mycket tjock oljefilm kan ge.
Tidiga S62-motorer (innan man gjorde förändringar i bla cylinderfoder) hade problem med hög oljeförbrukning som man delvis kunde "bota" med TWS 10W60.
Även E46 M3 har visat sig ha motorer som är känsliga för oljevalet.
Därför rekommenderar BMW den "tjocka" TWS till dessa motorer...

Till de flesta övriga BMW-motorerna, "räcker" filmtyrkan hos SLX och motsvarande oljor.
I dessa motorer är det mer nackdelar än fördelar att använda TWS, även om man kan ha TWS i dem.

Mvh

Skrev fel där..."tydligen för tjock för M62"...menade jag.
Ok, TWS sänker oljeförbrukningen i M-bilar. Men de borde oxå ta lite "stryk" av nackdelarna med så tjock olja, t.ex kallstarter vid låg temperatur.

/Lazze
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det är riktigt! Det finns vissa nackdelar med en 10Wx-olja (i förhållande till 0Wx och 5Wx-oljor), främst vid kallstarter.

Motorer som inte måste ha en så tjock olja av olika anledningar, mår troligen bättre av att få en tunnare dito. Just pga. att man minskar slitaget vid kallstarter.

Däremot är TWS, RS10W60 eller motsvarande oljor med samma viskositet, betydligt bättre i en personbil än vissa renodlade racingoljor som har smalare viskositet (t ex 20W60).

Å andra sidan bör man tänka på att även en syntetisk xW30-olja har så stark oljefilm (oljefilmen kan vara starkare än en mineralolja med betydligt högre varmviskositet!) att man faktiskt börjat använda den viskositeten i många racingsammanhang med!
Den lägre viskositeten ger nämligen mindre friktionsförluster = mer effekt i motorn!

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.