AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.292

Kupéfläkt tvärdog!!! 328i-96

to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Min kupéfläkt bara tvärdog idag, (jag har den stora digitala klimatanläggningen) Om man trycker på fläkthastighet samt flippar lite upp och ner med värmen så kan den funka för några sekunder, nån som har nått tips! Eller är det bara och köpa ny kontroll enhet för ca 2500kr?!?!? Det finns la inget fläktmotstånd på denna klima?? HJÄLP MEJ!!!!! KALLT Å GLIDA UTAN VÄRME I BILEN!! ;o)

//Tobbe
warbus
Kollat säkringen?
Kollat relä?
Prova lossa styrenheten och se om det glappar!
Eller jobbigaste av allt kollat själva fläkten!

LARS H
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Dear Toby,

Det är tyvärr så att bilar som har den tidiga versionen av klimaautomatik drabbas av detta fenomen. Tillhör själv den skaran, ibland funkar kliman i flera dagar - veckor utan problem, för att sedan börja strula igen. Finns tidigare trådar om detta och lösningen verkar vara att köpa en ny enhet, tyvärr:(
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Har kollat säkringarna, och relä samt fläkt, är nog tyvärr styrenheten!! Hade isär den igår kväll, alla lödningar å sånt ser fint ut, antar att felet ej går att se, och nästan omöjligt att mäta upp om man inte är digital-tekniker!!! *S* Ska till Wölkes Bil imorrn bitti och se vad en ny enhet går på.... Kanske lönar sig å beställa från Deutschland.....

//Tobbe "No risk no fun"
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Hej igen! Bifogar lite trixs med kliman som jag hittade i mailinglistan:

The IHKA of the 1996 E36 has a feature that allows different sensor values to be displayed on the control panel. The display mode is called up by pressing the "AUTO" and "REAR DEFOGGER" buttons simultaneously. 12 displays are available and you can toggle through them by pressing the fan rocker switch.

Test number Function
1. Interior Temp Sensor
2. Exterior Temp sensor
3. Left Heater Core Sensor
4. Right Heater Core Sensor
5. Evaporator Temp Sensor
6. Engine Speed Input
7. Road Speed Input
8. "Y" Factor Value
9. Fresh Air Flap Position in % (99.5% Max.)
10. AUC Sensor Voltage (if equipped)
11. Battery Voltage
12. Software Version
The sensor display functions are exited by pressing "RECIRC" and "AUTO" buttons simultaneously and also by turning the ignition off. The decimal point is not shown therefore 66.5% would show as 665 All temp displays are in degrees centigrade. Negative values are indicated with minus sign

to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Var på Wölkes Bil här i Göteborg, det var faktiskt inte Kontrollenheten, utan fläktmotståndet!!!!! Kostnad 1400kr med felsökning och montering!!
Där ser man..... ,o)

//toby
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Var det inte styrenheten!!! Goda nyheter, än finns det hopp:-) Hade din klima symtom att den blev helt svart och fläkten slutade i samma veva? De ovanstående inställningarna man kan göra på kliman, innebär de att man kan ställa känslighet för sensorer etc?
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Symptomen innan den dog, var ojämn värme, vilket berode på att fläkten stannade till ibland.

Min styrenhet var redan bytt en gång, nån gång 1999, (i tyskland) jag trodde inte det fanns fläktmotstånd på min kärra, trodde digitaltekniken fixade det, så man var ju lite överraskad när dom sa på Wölkes att det var kass... Men det blev ju lite billigare, inte fel!!!

Det borde ju gå att finjustera givarna med inställningarna jag skrev om tidigare, se bara till att spara dom gamla, OBS! jag har inte provat!!

Ha en bra dag!!

mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Är det ngn som har fått fram dom dolda funktionerna i kliman genom att trycka på "Auto" och "bakrutedefoster-knappen" samtidigt?
Jag kan inte få fram dom(328-96:a med stora kliman), ska man hålla in knapparna en lång stund? enbart tändning på/motorn igång eller är det ngt annat hemligt knep?
Ngn som har lyckats?
Kn
10
Knabben
320 Touring -98
Var sitter fläkt och fläktmotstånd? Är det svårt att komma åt? Borde gå att fixa själv.

Tobbe
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
micke t:

Har en 323i, antar att det är stora klimatanläggningen. (Den med digitala siffror.) Jag får fram den dolda menyn genom att göra som du säger. Spelar ingen roll om tändningen är på eller inte, och man behöver inte hålla inne knapparna - det sker ögonblickligen.

/Jörgen

--
Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.