|
|
|
|---|---|
| Har en 525-92 som läcker olja men kan inte hitta orsaken.Motorn är bara kladdig ner till så det är inte topp-packningen som gått.Är det någon som har något förslag var det kan komma ifrån. | |
|
Titta ifall det e oljetrågs packningen, eller olje pluggen! Annars gör du en riktig motortvätt så upptäcker du efter ett tag vart det börjar läcka olja. |
|
|
Lite långsökt....men brorsan hade ett oljeläckage på en gammal 520 som tog lång tid att lista ut. Det var oljetrycksgivaren som läckte, men inte vid givaren. Till givaren gick 2 kablar och sista biten fram till givaren (från i höjd med toppen och ned till givaren) gick kablarna in i en krympslang av ngt slag som sedan slöt tätt mot givaren. När givaren läckte, så trycktes oljan upp genom krympslangen och sipprade ut vid toppen, så det verkade som om läckaget fanns någonstans vid blockpackningen. /FB |
|
|
Scenario 3: Om man tar bort kofångaren i fram så ser du, på vänster sida, två paralella (ca. 1cm diameter) slangar med slangklämmor. Dessa kommer från behållaren till servo oljan. Det är MYCKET vanligt att man måste byta dessa två slangklämmor. Man tror inte att de kan läcka så mycket, men olja har en tendens att se ut som en liter läckt ut öven om det endast rör sig om en mycket liten mängd... Bytte på min förra och då löste sig mitt läckage. Behövs även bytas på den nya jag snart äger... Kolla detta så kanske du hittar nåt... Lycka till! Danne - H U M A N R A G E - |
|
| Har också problem med oljeläckage på m5 -90. Det är inte så mycket som försvinner (ca. 1,5 liter på 1000 mil) men det är kladdigt och fult under bilen. Det är rent och fint där uppe så det verkar som att det läcker i de "undre regionerna". Vad kan det vara. Finns samma känsliga slangar som Dandelue snackar om även på m5an? | |
|
Frapp- Kolla på färgen på oljan så borde du se om det är motorolja. Servo oljan brukar vara röd eller grön... Är den röd/grön är det förmodligen de två slangklämmorna. Om inte, får du leta vidare! Kul nästan jämt... Danne - H U M A N R A G E - |
|
|
På min första BMW lyckade verkstan vända packboxen till kamaxeln åt fel håll. Det gick åt många besök och motortvättar innan de lokaliserade felkällan, oljan läckte ju bara ut när motorn var igång osv och det tog lång tid innan den tog sig ner till underdelen av motorn. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.