|
|
|
|---|---|
|
hej! Förra ägaren på min 325i (e36) installerade ett trimchip hos bsr. Min fråga till er är vad ni tycker om trimchip till bilen, själv tycker jag att bilen går bätrre orginal. | |
|
Jag vet att jag ställt denna fråga tidigare, men jag har aldrig fått något riktigt svar. Så, nu när denna tråden dök upp så försöker jag igen. Jag kör en 325 -92 ca. 6000 mil/år så naturligtvis är jag intresserad av en lägre bränsleförbrukning. Jag har inga stora förhoppningar om någon effekt ökning, men eftersom det sägs ge en minskad förbrukning så är ett chip en bra investering för mig om det ger den minsknig som utlovas. En halvliter mindre på 10 mils körning skulle spara 3000 Kr./år för mig! Jag vet att man efter chipning helst ska köra på 98 oktan, men det gör jag redan eftersom det pga. bättre förbränning faktiskt! ger mig en lägre milkostnad. Jag vet att autopower gjort ett test som visar på en lägre förbrukning, men vad säger ni, är det någon som märkt någon skilnad & i så fall hur mycket? |
|
|
måste säga att du kör ganska mkt bra att du utnytjar beemern till max jag skulle inte hoppas på lägre soppaförbrukning hur mkt drar den nu min drar 1.05 bla körning o då e jag inte allt för snäll mot den imellanåt så jag skulle nog kuna komma ner på 0.85-0.90 de tycker jag e ganska lite. har inte tittat på färddatorn utan jag har kört o sen tankat de e så jag har fått siffrorna vågar man inget så vinner man inget!!!!!! |
|
|
ACAB: nej, jag har inga som helst förhoppningar om trimchip till sugmotorer, men med tanke på att tändning mm. optimeras så kanske det kan göra lite på förbrukningen. min snålaste körning är från Lund till Jönköping på 0,79L/mil men då följde jag trafikrytmen & tog det lungt. Annars så ligger jag normalt på 0,83 landsväg, vilket jag tycker är väldigt lite med tanke på att det då brukar gå ganska snabbt. Däremot på nätterna när jag kör hem ligger förbrukningen mellan 0,92-0,96 men på natten är det ju fri fart ;o) Jag tycker engentligen inte att denna förbrukning är för mycket med tanke på att det är en underbar motor. |
|
|
Hej! När jag chippade min 530 (V8), upplevde jag inte någon lägre bränsleförbrukning. Men då kör jag mer än 50% i stan också och kortare sträckor. Jag kan tänka mig att förbrukningen kan minska vid montering av trimchip, särskilt om man kör längre sträckor. På V8:an blev vridmomentet märkbart bättre på lägre varv och då behövde jag inte ens byta till 98 oktan! 98 oktan tyckte jag inte gjorde någon skillnad alls. (Körde med statoil 98 och JET 95, hmm, inte riktigt vetenskapligt, borde jmf. med bensin från samma bolag). Detta kan naturligtvis variera mellan olika motortyper och jag tycker var och en kan prova själv. Sen så har jag läst på forumet att en del har haft problem med dåliga avgasvärden och att motorn gått sämre med trimchip. Jag gissar på att det beror på att originalchippet är mer förlåtande mot dåligt inställda motorer, då menar jag om det finns tjuvluftläckage, igensatta luftfilter, dåliga tändstift slitna kamaxlar mm. (BSR-chip var det också jag monterade). Jag kör nu återigen 6:a efter många år (13?!) och känner mig åter hemma i en BMW... /ninja |
|
SpineKracker |
kvanis! köp diesel! behöver inte alls vara tråkigt har jag märkt.. E30, för att man vill. |
|
Hade trimchip i min numera avyttrade 525i 24V -91. Lägre förbrukning? Ja, ca en 2.5dl-0.5l/100km. Effektökning? Märkbar men absolut ingen wow-upplevelse, däremot jämnare motorgång och acceleration utan små etappliknande steg. Dock var jag tvungen att reklamera mitt första chip köpt hos BSR då lambdavärdet skenade med deras chip och inte klarade SBP, dessutom gick tomgången jo-jo. Köpte sedan ett nytt av en seriös hembrännare och detta var jag mycket nöjd med. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Davve: Hur var bilen i övrigt? Avgassystem, luftfilter. Original? |
|
|
Jag vet en som kopierade orginalchippet och sålde kopior som trimchip. det märkliga var att de flesta som köpte tyckte märka en viss skillnad som bättre bränsleförbrukning o rappare bil. |
|
|
:o))) Jo, placebohästarna är starka! Det är väl mest sådana som tar plats i stallet när man monterar trimchip i en sugmotor-BMW! Det som är lite märkligt, är att många har "vittnesmål" om att bilen går bättre, är starkare, drar mindre bensin etc. med trimchip, MEN ingen har lyckats presentera en oberoende effektmätning som visar att så är fallet! Det som är ännu märkligare är att seriösa företag som "tunar" in motorns unika styrparametrar och på så sätt skapar en unik och poptimal motorstyrning till varje motor som får tuning, oftast får sämre effektökning i sugmotorer än vad olika trimchiptillverkare säger att man får med deras universaltrimchip som är anpassade för en "medelmotor"... Personligen anser jag att man bör ta trimchiptillverkare/säljare med en stor nypa salt, när de presenterar sina "drömsiffror". Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sen har vi ju slick 50, duralube och allt vad de heter..... Även där har vi hört otaliga vittnesmål om att bilen går bättre, drdr mindre soppa och så vidare..... /B |
|
|
JONTEP. Bilen hade bara ett sportfilter av insatstyp utöver trimchipet. Slöarton. Visst finns det skumraskare. Men ett enkelt sätt att kolla att det inte handlar om ett kopierat originalchip är att kolla om varvtalsspärren är flyttad eller inte, min spärr var flyttad till varvtal jag inte ens vågade utforska, vid 7200 varv/min hade stoppet fortfarande inte gått in. Antar att du tillhör den skara som misstror trimchipen, men erfarenheterna av chippet i 525´n var positiva. Däremot erkänner jag gärna att det trimchip jag köpt till min nuvarande 320i 2.5 varken gör från eller till... ------ BMW CS #04839 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.