|
|
|
|---|---|
|
Lite frågor så här snabbt bara....:-) hoppas någon kan besvara dom. Visst är det bättre att sätta på större spridare än nödvändigt alltså inte allt för mkt. men så man får en duty cycle som man ställer på ca 70-85%?? Annars blir dom väl för varma? Fråga 2 :-). Laddtrycket, visst reglerar man det på wg klockan, ngn bild? Ser ut som en vanlig "juster skruv" bara lr? fr.3. Vad innebär det när man te x kör SMT6 och mappar bilen olika.. te x vid "max last" os v??? Målet ska vara att man uppnår 14luft till 1 i bränsle. 14kg luft 1L soppa lr? SKULLE VARA MKT TACKSAM FÖR SVAR. MVH //Jonas | |
|
Ska försöka förklara lite av det du frågade efter. Lite om spridare. Genom att ha en större spridare så att den slipper gå på max är bra därför att en spridare som jobbar på fullt kan få en dålig sprutbild. Den dimmar alltså inte bränslet lika bra på fullt som på hälften. Generellt kan man säga att dom flesta spridare mår nog bäst av att inte användas över 90%. Tar man ut mer än 100% genom att ex höja arbetstrycket så slits spridaren snabbare. Att ha en alldeles för stor spridare är inte heller bra eftersom det då kan bli svårt att ställa in bilen bra på ex tomgång. Laddtrycket regleras genom en wastegate, dom kan ställas på olika sätt. Vissa wg har en skruv uppe på toppen av huset som man ställer fjädertrycket med. Hårdare blir högre laddtryck och vice versa, vissa wg styrs genom att dom trycksätts olika på översidan och undersidan av wg'ns membran. Vissa går inte alls att ställa ex vissa turbos med inbyggda bypass wg's. Med smt6 kan man ha 2st olika grundmappar inlaggd samtidigt. Du kan tex ha en inställning för om du laddar ex 0.5bra. Och om du ställer om wg för att ladda 1bar så har du möjlighet med en knapptryckning i bilen ladda en andra mapp för det högre trycket. Kan ex kombineras med en elektriskt ställbar wg så att ett annat laddtryck och en annan bränslemapp laddas om du ställer om en brytare i bilen. Max last vet jag inte exakt vad du menar med men jag kan tänka mig att du menar om man ex ger fullgas så kan smt6'n göra bränsleblandningen fetare för att få bättre respons på turbons uppladdning. Dock väldigt simplet system om man jämför ex med ett riktigt sprut som har ett äkta respons system. Målet man vill ha är ett blandningsförhållande på 14,7:1 om man vill klara besiktningen utan problem. Men tar man ut mycket effekt är ett förhållande på 12:1 bättre. Hoppas jag inte rört till något, brukar nämligen göra det när jag sitter här sent på kvällarna. /Nisse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.