AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
563

småstenar i bromserna

e1
183
e12
F10 520D
Alpina B3 3.0
Audi A4 Allroad
nar jag kør på grusvei blir det ALLTID rassel i bromserna.oftast måste jag pilla ut småsten mellan skiva och bromsskølden.finnes det nån løsning?hilsen bm norrman.

e12
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag råkar också ofta ut för detta, men gruset lossnar av sig själv efter ett tag, men det låter bedrövligt.

BMW CS #5206
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet att på far mins 523i-97 så bytte BMW bromssköldarna fram under garantitiden pga att dem(BMW) sa att det var bara där det fastnade småsten...Nu sa farsan att det bara händer på BAK bromsarna men det hjälpte inte,dem bytte bara fram trots att det aldrig inträffat att det fastnat där :/

Skall tydliglägga och säga att det händer fortfarande på bilens bromsar bak emellanåt,händer aldrig på frambromsarna enligt honom..

Man får backa ett tiotalmeter då brukar "smågruset/stenarna" försvinna..

Mvh Janne.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
...och man får ibland "pumpa" bromsarna, om det är så att det har kilat fast lite väl hårt.
Har också endast på bakbromsarna, mycket irriterande ljud och man hoppar högt varje gång det händer, gäller oftast när det är rena grusvägar för min del.
Mina däck suger upp småsten skall tilläggas...

/Hammar
e1
183
e12
F10 520D
Alpina B3 3.0
Audi A4 Allroad
ja,kanske dacken har något med det att gjøre.hade inga problem i vintras.kjører på eagle f1.er dock trøtt på å bli mobbad,bilen låter ju som en ford scorpio!

e12
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Samma här, alltså GoodYear Eagle F1 GSD-3.
Så jag tror det är däcken som gör den större delen av "arbetet" med att transportera sten.
Sedan är nog storleken på fälgarna också kanske en faktor.

Mina original 16" (även kallad "turbin") är inga problem med, men M5-fälgarna (replica) 17" med GSD-3 däcken är ofta problem vid grusvägar.

Så det är troligen något man får leva med om inte fler klagar hos BMW så de vaknar och hittar på något.

/Hammar
e1
183
e12
F10 520D
Alpina B3 3.0
Audi A4 Allroad
ja,får prova annat merke neste gång.det er klart mina 255 dack kastar ju upp lite mera grus enn orginalets 195...

e12
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Intressant det ni säger om däcken. Hade ofta problem med att småsten fastnade i frambromsarna vid blött väglag med mina gamla däck. Men sedan jag bytte tidigt i somras till Michelin Pilot har det faktiskt aldrig hänt! Trots att det är på samma fälgar.
Jag är inte säker, men när jag tänker efter har det nog aldrig hänt med vinterdäcken heller.

Roligt, har aldrig tänkt på sambandet förut!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.