|
|
|
|---|---|
Anton8 |
Trodde fört att de mest var pga dålig olja, men hällde igår i ny Mobil1 Rally formula 5W-50 och missljuden kvarstår! Låter som en traktor när den stått över natten och man sen startar, har man kört samma dag så låter den ingenting när man startar! men annars rasslar det riktigt friskt Den är ganska så tyst sen när den är kall och står på tomgång, sen när jag kört ca 1 mil till stan lugnt och fint så stannar jag och går ut och lyssnar och då Tickar/Knackar den, hör alldrig det när jag kör men alltid varm på tomgång! Har läst om Ventiltryckarna men det står att dom först bör bytas om dom låter när man startar om bilen bara stått nåpgra timmar, så är det dom som knackar när den är varm? det är mer ett Tickande/knackande ljud när den är varm än Rasslande Hjälp!!! |
|
Låt den nya oljan få verka lite i motorn! Har du tur, kan det vara smuts i de hydrauliska ventiltryckarna som den nya oljan kanske kan tvätta bort. Men det kan ta några hundra mil... Hur långt har bilen gått? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Anton8 |
Ca 17" mil |
Anton8 |
Ingen annan som har något att säga? :( |
|
Jo att Omega har en tillsats som man kan ta till om motorn låter som en traktor, den hälls i oljan (gammla) och stå på tomgång i x antal minuter , sen skifta olja + filter , det är det som har fått tyst på min motor . Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
Anton8 |
Fick förut råd om att ett oljebyte borde fixa ljuden, men bytte olja + filter men nästan ingen förbättring...får kanske bara se om det kan vara som johan B säger att det kan försvinna efter att min nya olja "Tvättat" lite rent |
|
Om tickandet beror på att ventillyftarna är så slitna att det mekaniska spelet i dem gör att de inte orkar hålla oljetrycket uppe när man låter motorn stå avstängd en längre tid, kan ingen olja i världen reparera dem! Däremot kan en bra olja ibland tvätta bort smutspartiklar i lyftarna som kan ställa till med problem. Men med tanke på att det inte är någon direkt oljecirkulation i dem, kan det ta rätt lång tid att skölja ur eventuell smuts även om det är en bra olja... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Frun hade samma problem i sin Chrysler Voyager så jag hällde i en burk Omega (som Krister Andersson...) i samband med oljebyte och det tystnade totalt. Köpte den på Mekonomen för 286:- tror jag... $ |
|
|
Jag har också ett tickande i min bil, och det låter oftast när den är halv-varm. Ibland kan den vara tyst i flera veckor, sedan får den för sig att börja igen. Jag har testat Omegas motorrengöring, men det hjälpte inte. Jag kör med dyr syntetolja, och har nyss bytt. Är tämligen säker på att det är en tryckare. Får väl lov att försöka identifiera vilken tryckare det är nån gång och byta ut den. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
| även saab har en olja om man har oljud i de hydrauliska venillyfttarna, man häller den på lyftarna och kör så skall det bli tyst. En bonnvarriant är att varva motorn ca 4000 varv någon minut utan belastning, testade på ett gamalt vrak och det funkade, nu går den silkeslent. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.