AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.222

Liten (polerbar) repa på lackskyddad bil

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hej!

Vi har en E60 530dA som blivit DITEC lackbehandlad när bilen var sprillans ny.

Har tyvärr fått en liten repa på dörren i helgen (vatten slagen rörde bilen vid tvätt). Jag tror att repan kan poleras bort, men vågar inte använda polermedel resp vax på bilen då den är lackskydds behandlad.

Har Ni några erfatenheter på vad man skall göra, finns det några medel man kan använda för att trolla bort repan ?? Utan att skada DITEC behandlingen ?

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Hejsan

Du kan alltid punkt behandla skadan med tex Sonax Rubbing för att sedan applicera polish och slutligen ett lager lacksydd. Självklart kommer en del av Ditec-skyddet att försvinna men alternativet blir annars att lämna in bilen för polering och lacksyddsbehandling ånyo. Har själv mycket goda erfarenheter av detta förfarande på små repor på min bakre stötfångare (oförsiktiga bilister kör emot ens bil vid fickparkering) och dessa har försvunnit helt. Min bil är f.ö också Ditec-behandlad.

/D
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Åk förbi Jörgen han kan nog tipsa dig.
Asken
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hej Dominik!

Tak för svaret! Tror till och med jag har sett din bil inne på sthlms bilvård när jag bookade tid för vår till nybils behandling :)

Så jag kan använda vilket vax / rubbing som helst ? Vilket lackskydd skall jag lägga på i efterhand tycker du ?? Vad använder du ? (repan är max 4-6 cm på förardörren, syns inte när bilen är blöt = inte så farlig mao)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Behövs ingen rubbing till en så lite repa...brukar gå o få bort med vaxpoliosh eller i värsta fall me cleaner...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Försök att applicera först tex Sonax Bilpolish, låt det torka in 2-3 minuter för att sedan polera bort repan med en en microfiberduk (mycket viktigt, annars är risken stor att man repar lacken) man lätt lacken med . Om repan ej försvinner kan man försöka att applicera Sonax Bilrubbing (lättare rubbing) och upprepa proceduren. Är repan inte tillräckligt djup borde denna försvinna vid det här laget. Sedan återstår bara att lägga på ett lager vax för som skydd. Här finns det en mängd olika bra medel, själv använder jag 3M djupglansvax, dock går det lika bra med Hagmans eller Sonax. Samtidigt vill jag poängtera att man självklart nöter bort en del av Ditec-behandlingen men vid små repor tycker jag inte att detta har någon stor betydelse då man endast behandlar en liten yta som sedan med framgång kan lacksyddas med ett lager flytande vax.

Hoppas at denna beskrivning hjälper lite på traven

/Dominik
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Tack Dominik!

Försöker med din taktik! Tror detta räcker då repan knappt har ngt djup.

Nu vet jag i alla fall att det är fler med Ditec behandlade bilar som tar bort små repor med polish och därefter lägger på vax. Det jag var orolig för och därför inte använde polish i helgen var att lacken skulle bli ful av att man använde polish/rubbing/vax när bilen var lackbehandlad..

Tack än en gång!

mvh
Simon
bustorp
Sim:
Varför åker du inte till en Ditec-rekondare och ber honom fixa bara dörren? Så blir det riktigt på nya bilen. Känns nog mycket bättre efteråt att veta att det är perfekt överallt. Fördärva inte en proffsbehandling med Sonax o annat tjafs :)

Säg vad ni vill, men det finns INGEN konsumentprodukt som kommer i närheten av en proffsprodukt använd av ett proffs.
Det bara är så.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.