AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.001

bilen knackar vid kallstart

AC
188
ACAB
325coupe 93a
när min bil är kall så knackar den typ i två sek sen slutar det det låter som en disel nån som vet va det kan va m50b25 vanos

vågar man inget så vinner man inget!!!!!!
Co
24
Concilion
325i Coupé -93
Yo!

Samma sak med min egen pärla. Har fått en del tips på vad det kan vara, vattenpumpen trodde någon samt någon ventil i motorn som inte mådde helt 100.
det kan bero på dåligt oljetryck vid start mao att oljan har runnit ur lyftarna ochg därmed knackar det, ingen ovanlighet på "hydrauliska toppar" byt olja så blir det bättre. har råkat ut för samma fenomen på många bilar med samma typ av topp

___
Missa INTE konbaneträffen i H-fors den 5/9 Länk
AC
188
ACAB
325coupe 93a
ok ska byta olja e det nån som kan rek en bra olja som inte e så dyr

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Ett tips kan vara att köra med Castrol Magnatec 5w-40 olja, är lite extra tillsatser i den som sägs minska oljud.

ACAB: Om du måste snåla så kör på Biltemas Helsyntetiska 5w40 olja med klassningen API SJ. Alternativt har EKO-hallen Mobil 1 5w-50 (API SL) olja till ett mycket bra pris (4L för 379kr).
Köp dock ALLTID BMW orginal oljefilter, pris skillnaden är ca 5kr mot Biltemas kaffefilter, Mekonomen är tom. dyrare än BMW.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Glömde en sak: Byt olja senast var 1000mil, sparar lyftarna och motorn i övrigt väldigt mycket, speciellt om man kör hårt eller många korta turer.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Utan att påstå att Magnatech är en dålig olja, vill jag påpeka att det är tveksamt om man kan kalla den för en helsyntetisk olja!

Magnatech är en högraffinerad mineralolja och inte en PAO- eller Esterbaserad olja!
Castrols SLX är däremot en "riktig" syntetolja med PAO-bas!

Dessutom verkar det som om en del här på forumet faktiskt fått lite småtickande motorer när de använt Magnatech...åtminstone om man skall gå efter många inlägg i forumet!

Två oljor som jag vet brukar tysta ner "ljudliga" motorer är Motuls och Valvolines helsyntetiska oljor som båda har höga halter av esterolja. Men det är inte så billiga oljor...

Annars är två billiga alternativ, Biltemas och Rustas helsyntetisk 5W40-oljor. Båda är klassade API SJ och ACEA A3, vilket är bra.
Literpriset på dem båda är under 50 kr/litern och får anses vara billigt i förhållande till kvaliteten!

Vill man hålla sig till mer kända märken finns det många oljor att välja på!
Mobil, Shell, Statoil, OK/Q8, Quaker State, Castrol, Valvoline, BP....etc.
Märket är inte så viktigt, men kolla att du köper en helsyntetisk olja med bra klassning (API SJ eller SL och ACEA A3)!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
AC
188
ACAB
325coupe 93a
det fanns lite att välja på,tack för all hjälp. passar på att fråga vad ska det va för olja i lådan.

TobbeBMW
tror att det faktiskt kvittar vilken olja man kör på, ok, man bör ju inte köra på gräsklipparolja eller dylikt, utan följa de rekomendationer som finns, men om det står Magnatec eller Helix på dunken tror jag spelar mindre roll.
Detta därför att alla motorer slits när dom har gått ett antal mil, därför kommer tickandet, jag har samma på min bil (18.000mil) när den stått över natten, försvinner på 1-2 sek när oljan kommit upp i toppen.

Tickandet är inget farligt för din motor utan fullt normalt "slitage" ljud.
AC
188
ACAB
325coupe 93a
glömde att fråga hur mycket det går i lådan

ce
6
cederquist_1
BMW 320 Coupé E36-93
Tänk på att inte byta från mineralolja till syntet, växla INTE mellan de två olicka sorterna.

Knackningsljudet kommer troligen från ventilerna och beror som tidigare sagt troligen på inget oljetryck vid start, se till att köp en bra olja.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går utmärkt att byta mellan syntet- och mineralolja!
Det är en ren skröna att det inte skulle fungera.

Däremot ser jag ingen anledning till varför man skulle använda mineralolja!

Jag slår till och med syntetolja i gräsklipparmotorer.
De går tystare och drar märkbart mindre bensin med syntetolja, än med den dåliga raka SAE30-oljan som säljs för kraftiga överpriser i butikerna, under förevändning att det är "specialanpassad gräsklipparolja"!
Verkligheten är att det är en mycket billig olja av enklaste sort som kostar småpengar att framställa i förhållande till vad den säljs för i butikerna!
På vanlig olja är det bra marginaler i återförsäljarleden, på gräsklipparolja måste det vara extrema dito!

Mvh

"a
104
"aka"
325i Cab -94
min e likadan.
Men på BMW sa dom att det inte e nån fara..
kan låta så under de första sekundrarna.
kör med castrols magnatech i min maskin, funkar bra! bytte oljan i fredags då den gamla hade gått 950 mil! har inte haft några som helst problem med konstiga ljud eller liknande, endast vanosljudet som skall vara där, tyvärr :(

MVH
Johan K
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Ojdå, då har man blivit blåst!
Står dock både i produktinfobladet och på flaskan att Castrol GTX Magnatec är helsyntetisk.
Blir nästan förbannad, bli på lurad en kass mineralolja trots att man läst precis allt om den innan.

Å andra sidan byter jag olja med 600-800 mils intervall så den åker ju ut snart.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att säga att GTX är en "kass mineralolja" är nog att gå lite för långt!

Det är som sagt en högraffinerad mineralolja och dess egenskaper ligger ganska nära en riktig PAO-olja. Men riktigt lika bra är den inte!

Den fungerar lätt i 800mil utan problem om motorn är frisk!

Mvh

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Men borde inte Castrol, som förmodligen är ett seriöst företag, märka flaskan med att GTX är en mineralbaserad olja?
Eller har jag missat något väsentligt här?

Motorn är frisk som en nötkärna förutom snuvig tomgång då och då...

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det borde de enligt mitt synsätt!

Även enligt Mobils....de stämde nämligen Castrol i USA för att Castrol kallade högraffinerad mineralolja för "syntetolja"....men domaren tyckte att Castrols olja var så "processerad" att man kunde kalla den för syntetisk.
Så Mobil fölorade målet och därefter har en del andra oljetillverkare följt efter och kallar högraffinerade mineraloljor för "syntetolja" eller liknande...
Riktig syntetolja är nämligen mycket dyrare att tillverka och Castrol och de andra oljebolagen säljer sin högraffinerade olja för priser som ligger nära riktig syntetolja = bra förtjänst.

De högraffinerade mineraloljorna är som sagt inte direkt dåliga, utan ganska bra faktiskt. (troligen betydligt bättre än den bästa olja som fanns när din bil tillverkades!)
MEN de är inte lika bra som riktig syntetolja! Dessutom tror ju kunderna att de får riktig syntetolja...

Man kan begära att läsa produktspecifikationerna, och om oljan inte har en övervägande del PAO- eller esterbaserad olja som basolja, anser jag personligen att det inte är någon "riktig syntetolja"!

Mvh

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Johan B: Tack för all info!

Man kanske borde skicka iväg ett mail och begära ett fat RS 10w-60 som kompensation...

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Good luck, jag tror att du i såfall lyckats bättre än Mobils advokater!
;o)

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.