AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.686

Vad gör "gaspedals potentiometern"?

cane
Hej, på en del bilar bla min sitter det en potentiometer kopplad till gaspedalen, tror det sitter på 7 serien samt m5 också. Är det någon som vet vad den har för uppgift? Är som en cylinder ovanför pedalstället...
Den läser ju av gaspedalens läge, för att sedan skicka signalen till ett servo som styr gasspjället. På så vis kan man programmera vilken gasrespons man vill ha. Antispinn och farthållare kan också styras elektriskt i stället för med mekaniska vajrar.

Det finns ju olika grader av "elektrofiering" av detta. På din kanske det fortfarande är mekanisk gasvajer, men SMG'n kanske vill veta vad du har för gaspådrag? Det borde i och för sig spjällpotentiometern kunna tala om ... hmm, jag vet inte, så jag ska nog sluta skriva nu. :-)
cane
Hm, precis så har mina tankar gått med... trodde först att det var till SMG, men såg sen i etkn att det satt på andra icke smg bilar med... och precis som du säger sitter det ju en pot vid spjället redan.... Styra farthållare skulle det kunna varit, men eftersom min bil inte har det verkar det väl vara konstigt.... Antispinn finns ju inte heller på M3 E36.... mystiskt.
in
438
inkognito
E34 535-92
De bilar som har gaspedalspotentiometer har väl ingen gasvajer?
Och då är ju potten där istället för gasvajern, alltså en sorts elektronisk gasvajer, som beroende av tryck på gaspedalen varierar gasspjällsläget med hjälp av en elektrisk motor. Eller har jag helt fel?

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Även äldre bilar har gaspedalspotentiometer dvs de har även vajer.
Den finns till för att läsa av hur mycket man har öppnat gasspjället och/eller hur snabbt man gasar. Den informationen skickas till styrboxen som tex ger extra bränsle vid acceleration.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
cane
Magnus, vet du mer exakt vad den berättar för styrboxen? Mer bränsle när man accar låter lite kaka på kaka... sitter ju redan en annan potentiometer vid gasspjället.... skälet till att jag luskar i detta är att jag har en farthållare liggandes, icke BMW orginal utan en universal modell.... är rädd att nåt ska skita sig om farthållaren "gasar" utan att potentiometern vid pedalen håller med om det....
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Ah.. då har jag missuppfattat det hela. Trodde ju naturligtvis att du menade den som satt vid gasspjället!
En kvalificerad gissning är annars att du har "drive by wire" dvs du har ingen traditionell gaswire utan det sköts elektriskt.
I det fallet vet jag att det sitter en lägesgivare på gaspedalen... Kanske någon annan som har mer koll på M3 som kan svara?

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
cane
Näh, ingen drive by wire på m3 e36 inte... vilket mysterium, låter som det vore en blindtarm ;)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
M3 E36 med SMG har enligt ETK:n både gasvajer, gaspedalspotentiometer OCH kickdown-kontakt. Det framgår inte av ETK vad potentiometern styr, men en kvalificerad gissning är väl att SMG-lådan får info om gaspedalens läge och rörelser av den.
Den manuella M3:an har bara den mekaniska vajern.

/// Gunnar E.
cane
Stämmer, men den finns åxå på M5 e39 samt vissa e38, o de har ju inte SMG... M5 har väl endast 6 vxl manuell...

Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
M5 E39 och de flesta E38 har "Fly-By-Wire", dvs elektroniskt gasspjäll. Ingen gasvajer där inte, så där har gaspedals-potentiometern till uppgift att berätta för styrboxen hur mycket föraren gasar. Gasspjället styrs av en servomotor som får sin signal från styrboxen.

/// Gunnar E.
cane
Tack gunnare, det låter rimligt! Då måste det nästan vara så att samma komponent används till olika saker; fly-by-wire i M5 och E38, samt SMG i E36.

Länk
...samt på dom flesta Dieslar ( osäker på E34) men common rail dieslar har "el-gas"

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Gasar-Magnus, för ordningens skull:
Alla BMW-dieslar med DDE (Digital Diesel Elektronik) har 'elektronisk' gas, det är bara de gamla 324 och 524d/td som har vajer från gaspedalen. Dock går denna vajer inte till gasspjället eftersom dieselmotorer inte har något sådant, utan till insprutningspumpen som styr 'gaspådraget' genom att reglera den insprutade bränslemängden.

/// Gunnar E.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.