|
|
|
|---|---|
|
hej.hoppas ni godtar min 3.0s som 7-serie..nu ar jag trøtt på zenith førgasarna,undrar om inprutning från e28 528i passar?og vilken manuell låda passar?og kardan? e12 | |
|
Hej! jag har haft en 3.0s -73 och jag stoppa dit en M535 -87 låda med 3.0ans orginalkardan, och insprutning ifrån en 3.3li -77 mycket lätt att koppla in! borde funka bra med 528ans insprut, men öka trycket på soppan lite för att kompensera den mindre volymen i motorn. jag hadde TURBO i min och extra sprut pic-5, och vattensprut 400hk-1440kg mycket bra klös... |
|
|
535-låda från 87 har inget hastighetsmätaruttag, du kan ta en 265(överväxel) eller 265CR(femman 1:1, ettan ner till vänster). Denna fanns på 528-535 till 82, samt på vissa -85. Kardanen passar inte, måste kortas 9,5 cm från manuell, vet ej skillnaden från automat. Insprutning från äldre e28 passar ganska enkelt om det är l-jetronic. Motronic är lite krångligare att få till, men det är många som har gjort bytet, googla lite så hittar du säkert bra beskrivningar. Om du byter till motronic får du problem med att insuget tar i bromsklockan. antingen byta till bromsbomb eller ta en mindre klocka(typ e21 320) och kapa lite i insuget. |
|
|
Bra att någon tog upp det här ämnet till diskussion. Jag har också ett gammalt 3.0-projekt. Tänkte flytta över en D-jetronic från en 3.0 Si till en 3.0 SA, men det kanske är bättre att ta insprutningen från 528:an i stället. JvW! Hur ökar man bränsletrycket? Kan man justera regulatorn, eller byter man den? Är det bara bränsletrycket som behöver ökas för att inte tappa effekt? (vore ju hemskt om man förlorade några hästar) /FB |
|
|
Om du har ett fungerande d-jet, liggandes så sätt dit det så slipper du mängdmätaren som stör luftflödet, bränsletrycket kan man öka på ett billigt sätt, ta dän regulatorn och pressa ihop den lite så ökar trycket på fjädern, men kolla med mätare efteråt, annars kan man köpa en ställbar(aningen mer seriöst). jo jag glömmde säga att det inte finns hastighetsvireutag på den lådan, men ja montera en liten digitalmätare som tog signal ifrån framhjulet, bilprovningen godtog. och kardanen var den som satt på min 3.0a" jag kapade bara bort halva splinsen på mitten av kardanen och satt ihop den igen, funka helt kannon trodde inte det skulle hålla först men inga problem.. bilen rita i asfalten på trean.. huuua vad jag saknar den bilen!! |
|
|
Tackar før forslag.men det verkar lettere å få tag på et innprut från en e28 enn e12.så vitt jag minns hade min gamla e28 528 vanlig fødelare,dvs inget motronic,så det borde vel passa på 3.0an, och den fungerade jettebra,drog 0,75 milen!vore fint å høra om någon gjort denna operation,innan jag køper den der 528 reseldelbilen. e12 |
|
|
På min gamla 3.0S -72 har jag kört ca 15.000 mil med insprutningen från en 528i -77. Det är exakt samma grejor som i en 3.0Si -77 med L-jetronic förutom att 528:an har elektronisk tändning. 3.0Si -77 hade vanliga brytarspetsar. Så den skillnaden är ju bara en fördel. Det borde funka lika bra med insprutningen från en nyare 528 skulle jag gissa! Bytet till insprutning på en 3.0S rekommenderas starkt! Mycket mindre krångel och mycket bättre gång! Speciellt vid kall motor! Jag skulle nog rekommendera L-jetronicen med luftmängdmätare före D-jetronic utan luftmängdmätare. Dels funlar insprutningen bättre med luftmängdmätare än utan och dels finns det säkert mer begagnade L-jetronicgrejor att få tag på än dito K-jetronicgrejor. Per L |
|
|
Tack,tack.da bil det att køpa et stk. e28 528 donator.du Per L,din 630 cs 76 er vel inte till salu? e12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.