|
|
|
|---|---|
|
Jag och syrrans kille skall turbokonvertera hans 518i -82:a.. Donatorbilen blev en Saab 9000 Turbo 88:a Vilka delar behöver vi ta från saaben? Hade tänkt att ladda max 0.4-0.7 bar då kolvar, m.m. ska vara original tills vidare. Ett problem är bränslet då den saknar "sedvanliga" spridare. Kan det fungera med original bränslesystem eller måste den få tillskott via extra spridare styrda av en tryckvakt? Andra förslag är välkomna. Bygget är ett budgetbygge och som ett läro objekt. | |
bmwracing |
Hade jag en hel 9000 som donator skulle jag tagit hela sprutet från den bilen. Har du K-jet nu med spridarna i toppen kan du skaffa ett insug från en lite nyare 518/318 så passar saabspridarna i det. Annars kör du med nuvarande system och låter tryckvakten (från saaben) styra en extraspridare placerat i tryckröret just före spjällhuset. Använd en dubbelverkande vakumklocka för att backa tändningen. |
|
Det är jag som har bmw:n.. Hur går man till väga om man byter insuget från en nyare? Vilka delar behövs för den konverteringen? |
|
bmwracing |
Insugen ser ungefär likadana ut men dom senare har spridarna i rören istället för rakt ner i toppen samt ett annat spjällhus. Du behöver bara insuget med spjällhus och fuelrail. Hålen i toppen efter K-jetspridarna kan man lägga igen med kemisk metall eller passande "frostpluggar". Du kan även låta orginalspridarna sitta kvar där dom är, bara allt blir tätt. |
| Måste de inte finnas nån form av styrsystem till spridarna?? | |
bmwracing |
Förmodligen, och det var därför jag föreslog styrsystemet från donatorbilen (9000T) :) |
|
Eftersom ja inte är så haj på detta.. Stryrsystemet menar du databox??? |
|
bmwracing |
Databox med hela kabelhärvan. |
|
bmwracing: Går det inte att använda kallstartventilen som extraspridare styrd av en tryckvakt när det sitter på insuget som den gör original? Hur skall man göra praktiskt om man skall använda en dubbelverkande vakumklocka för att backa tändningen, hur/vart kopplar man in den? |
|
|
en kallstartsventil räcker bara till ca 25 hk extra.. men du kan ju ta en vanlig spridare från någon bil och sätta dit. mata denna med 12volt konstant precis som en kallstartsspridare. den kommer att bli lite varm men soppan kyler den rätt bra och har du inte kommit upp i den hastigheten du tänkt efter 20 sek så har du för slö bil! =) styr "extraspridaren" med tryckvakten som sitter i saaben. starta den vid 0.1-0.2bar någonting. lycka till vakumklockan styr du med tryck frin insuget bakom gasspjället så du också får vakum (existerar inte om du kopplar in den före spjället) koppla klockan men en arm till fördelaren så backas tändingen i linje med ditt laddtryck. ju högre tryck ju mer trycker klockan och ju mer vrider sig fördelaren och givetvis så backas tändingen.. mvh Jimmy |
|
bmwracing |
Som Pevab skriver så backar klockan tändningen vid övertryck. Du byter bara ut din nuvarande enkelverkande mot en dubbelverkande (om du inte redan har en). En klocka från tex en äldre 518i kan backa tändningen 10 grader, men med lite filande kanske upp till ca 15. Det funkar med extraspridare, men sätt dom i tryckröret före spjället. Gamla Oplar (tex Ascona C och omega)har fina spridarhållare i alu som bultas med 2 skruvar. Opelspridarna har även slanganslutning vilket underlättar montering. Mitt system ser ut så här: LE-jetronic från -86(opel), insug från 518i -84, 4 bars bränsletryck. En tryckvakt går in vid 0,5 bar och klipper signalen från tempsensorn som då istället går över ett 10 Kohm motstånd. Vid 0,8 bar startar den andra tryckvakten en extraspridare (via ett relä för att inte belasta tryckvakten). Extraspridaren på 170cc Med hållare kommer från opel. Nuvarande ladd 1,1 bar. |
|
Tackar för all info, har hjälpt mig mycket.. :) Nu måste vi bara tvätta och rengöra alla turbodelar vi plockat från saaben. Har ni nått bra tips på rengöring av turbo, kyl och ic? ** be as free as you want ** |
|
| ta hela LH sprutet från Saaben, skaffa ett chip anpassat för gröna spridare. Brorsan bromsade sin 9000t med dessa spridare och LH 336hkr/516nm. Du kommer troligen att hamna lägre i effekt då saabmotorn är rel knackokänslig, rel högt komp och har skydd för spik. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.