AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.347

Trevlig upplevelse idag!

Sida 4 av 4
Märkligt nog verkar minimivikten blivit ändrad sen har läste hela fias reglemente. Måste blivit gjort inom de senaste 2 åren.
williams f1 FW26 bilen verkar väga 605 kg med förare och kamera.
Detta spelar mindre roll egentligen, min poäng är att bilen har alltid en motor och en drivlina som väger ganska ordentligt.

Enligt ert resonomang så skall man banta ner sin bil så mycket man kan. Vad händer då med balansen? Jo bilen blir totalt okörbar. De blir svårt att banta ner vikten på drivlinan och motorn, inte sant?
Det är därför motorn sitter strax bakom föraren i f1.
Skulle den göra det i en standardbil skulle du troligtvis kunna göra en väldigt lätt bil med bibehållen balans.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Man måste väl förutsätta att det endast är vikten som ändras om jämförelsen skall bli rättvis? Hur skall man annars kunna veta om det är den ändrade vikten eller andra påföljder som orsakar resultatet?

I STCC fick ju snabba bilar en straffvikt som dom fick placera var som helst i bilen. Notera ordet "straffvikt".

Ja ja...standardhojar är iaf klart snabbare än standardbilar (utan gigantiska vingar) runt en bana....det kan ingen komma ifrån. :-)Vad det beror på kan man diskutera.
Caspar. Ja, det är standardeffekten en Yamaha R6 ger. Alla japanska R-600:or ger ungefär den effekten den prestandan. Toppfarten är ca 260km/h, ärlig fart för en R-600 efter ~00.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jösses.. det hände tydligen en del efter -97/-98 min Susuki SV650 hade ca 90hk om jag minns rätt (trötter) och min TL1000S hade ca 130hk, bilket var samma som R versionen..

Nåja, jag kände mig inte trygg med den effekten på två hjul och sålde därför hojen innan jag hamnade i skogen..

Mao borde en helt ny 600cc R modell ha samma prestanda som en M bil när man väl passerat 100 blås (Samma toppfart), men hojen är givetvis snabbare i kurvorna med en säker förare.

Polaren blev föresten omkört av självaste Ghost-rider häromdagen (fast det är faktiskt flera killar i filmerna..) i nätta 300+ :-)

/Caspar
Länk
Caspar. Ut och utmana en R600 från 100km/h så får du se vad som händer. Jag vet :-)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Angående minimivikt så finns det nästan i alla motorsporter som den främsta garanten för att det inte ska gå för fort. I WRC ligger den tex på 1200 kg. Nu är det ju ingen av bilarna som väger så mkt, men då kan man lägga i ballast där man vill ha den i bilen och därmed få ut de egenskaperna man vill ha.

Formel1 stallens resurser är så enorma så att om fIA skulle bestämma ny minimivikt på 300kg så skulle samtliga F1-bilar väga detta direkt, med samma specar i övrigt......

/B
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

En F1 v10:a väger ca 90 kg för övrigt.......
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Motorcyklar, ja tom mopeder är snabbare än bilar. Så nu är det avklarat, jag får f_n min maillåda överfylld! =)

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Topp Johan!!!

/Caspar
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.