AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.348

Trevlig upplevelse idag!

Sida 3 av 4
Wendtan: Isf har en lastbil bättre förutsättningar än en F1 eftersom den har 6 hjul i backen. Mycket enkel logik, eller?
Såg du inte eller ville du inte se det jag förklarade om downforce?

Z3c 4 ever. 600cc är i stort sätt lika snabba som en 1000cc på sveriges banor. På Anderstorp är förmodligen en 1000cc snabbare, medan en 600 är snabbare(?) på ex. kullen. En 1000+ är långsammare än både 1000cc och 600cc.
Nämn en tid med en original M-bil runt en bana så letar jag (eller ngn annan) på motsvarande för en mc.
Oj, jag missade att det hänt lite här.

Wendtan (igen) :-)
Att en 911 skulle kunna köra upp och ned i 130 tar jag som HELT omöjligt. Porsche har alltid varit kända för att vara lätta i nosen och tittar man på bilens profil så är den formad som en flygplansvinge och det ger absolut inget marktryck.

Det är ytterst få bilar som genererar någon marktryck att tala om. De flesta har upforce, jag skulle gärna se en tabell för hur det ser ut.
Jag hade själv svårt för att tro det när jag såg programmet.
De brukar dock veta vad de pratar om.
Jag ska se om jag kan hitta någon källfakta kring detta.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jag har troligtvis hört en mph angivelse skulle jag tro.
Hittade denna artikeln kring downforce, de rör sig dock inte om en vanlig personbil direkt. 200 mph krävs för att köra upp och ner tydligen. Jag ser de dock som mindre troligt att en personbil skulle ha mer downforce än i en Champ Car.
Länk
Dvs jag måste hört fel.

Länk
Hitta gärna det. Om det skulle vara sant så kan man fundera på varför en 911 har minst lika hög toppfart som andra bilar med samma effekt. Samtidigt måste fjädringen hålla för en "extra 911" på taket i 130km/h....vad väger en sådan...1600kg? Undrar hur det skulle se ut i 300km/h...;-)

Audi TT har man blivit tvugna att förse med en liten vinge som förstör luftströmmarna därför upforcen blev så farligt påtaglig i högre farter. Peugeot 205 är ett annat exempel med mycket lyftkrafter. Finns massor....Bugatti Veyron.
Det jag hittat är att Ferrari F40 har tillräckligt mycket downforce för att köra upp och ner vid 200 Mph.

En F1 bil påstås klara av det vid runt 100 mph.

Det visar sig även att porschar numera tillverkas med ganska ordentlig downforce.
Jag får leta vidare vid annat tillfälle.

Länk
Att en F1:a klarar det vid 160km/h...det köper jag. Att en indycar (Champcar) klarar det i 320km/h köper jag också.
Att en F40 gör det i samma fart vill jag se innan jag tror det, oavsett vad någon källa säger.

En bil som inte är försedd med några vingar har motsatta problem...att inte lyfta.

Det här hittade jag på sporthoj.com: "1,12 körde jag på Knutstorp med min standard-125'a den enda gången jag kört där (SM i år)." :-)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hur ser egentligen en F40 ut i 200mph om downforcen är så stor?? Kanske som tecknade bimmern på Autopowers första sida?? :-)

Jag har för övrigt kört/ägt 650cc och 1000cc hojar av modert snitt. En gathoj på 600-700cc har ju inte någon extrem effekt och dessa slår ju en gat Z3M ganska lätt, däremot 1000cc monstret sticker ifrån i alla farter och det är definitiv svårt att hänga på en sådan i kurvor med en M bil om föraren på hojen är duktig/våghalsig. Är själv inte någon vidare hojåkare så jag fick lätt spö av en Z3 2,8 om det började svänga. Det var också anledningen till att jag sålde hojen och skaffade M bilen. Jag blev rädd helt enkelt..

Vad gäller banhojar så är väl 500cc hojarna snabbare än 1000cc hojarna pga den lägre vikten och knappt någon lägre effekt.

Wendtan: Förstår inte riktigt hur Du kan tro att mer vikt skulle vara en fördel i kurvorna?? Kraften som vill driva bilen rakt fram i en kurva ökar ju exponentiellt med vikten, vilket man inte kan säga om greppet.

Många har hävdat att det är en fördel att vara tung när man kör go-kart just för kurvorna och det är SÅÅÅ fel. Jag har kört go-kart som fetplums på 115kg och som 80kg vältränad..Det går inte att jämföra.

/Caspar
Länk
Vad menar du med gathoj och vem slår vem?
"En gathoj på 600-700cc har ju inte någon extrem effekt och dessa slår ju en gat Z3M ganska lätt"
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
En Z3M slår en gathoj på 600cc ganska lätt, speciellt om det börjar gå fort, då luftmotståndet spelar in. Effekten på dessa är klart under 100hk och med vikten av förare så blir de ganska trötta. En banhoj på 600cc är en helt annan sak och vilken ny 1000cc som helst är en annan sak (nåja inte glidarhojar men de räknar jag inte in). Fick faktiskt spö av en V-rod häromdagen, fast då vid rödljusrace...

/Caspar
Länk
Min 600cc gathoj har 120hk och accar från 0-200 på under 10 sekunder. Ska till en skaplig gat Z3 för att slå den lätt isf.
Caspar: Om du har en bil med mycket motor, och i övrigt ganska lättad(den har troligtvis inte optimal viktfördelning då heller) så kommer du inte ha tillräckligt mycket grepp i kurvorna utan du kommer tappa tid pga dåligt fäste på drivhjulen, Inte sant?

Är bilen då istället 200 kg tyngre och viktfördelningen är närmare 50/50 så kommer du ha bättre fäste för drivhjulen och därmed kunna hålla högre kurvhastighet, inte sant?

Att lätta en bil för mycket är aldrig bra om man inte behåller optimal viktfördelning, vilket är hela min poäng.

Länk
To
47
Tommy (WCX)
Z3 M Coupe -99
Wendtan: En bil blir snabbare desto lättare den är förutsatt att viktfördelningen inte är helt åt helvete.
Detta gäller rakt fram men speciellt i kurvorna.
Kolla på lite classic racing där hundkojorna kör om allt i kurvorna men sen får de alltid spö på rakorna av nån tung bil med V8 eller liknande.

Du kanske har sett filmen när de provkör lite sportbilar i Japen (tror det är i Japan). Honda NSX med hälften så mycket effekt är bra mycket snabbare än Lambon i kurvorna pga den lägre vikten.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Wendtan: no offence, men varför inte tipsa F1-stallen att lasta så många sandsäckar som möjligt i F1 bilarna, om det nu är så att ökad vikt=bättre väghållning?!?!?!?!?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Flåklypa: Visst med en sådan monstereffekt ur en 600cc så lovar jag att inte utmana. 200hk/liter, jag är imponerad!! :-)

/Caspar
Länk
Beppo: No offence, men de finns en anledning till att f1 bilarna väger 800 kg och inte 600. Det hade varit fullt möjligt med dagens teknik/material. Jag är VÄLDIGT insatt i hur en f1 bil fungerar och läser dagligen literatur kring dem.

Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Då borde du även veta att de har en minimivikt satt för att de inte ska väga för lite. Denna är satt för att det inte ska gå för fort.
FDessutom är minimivikten utan förare 500kg...
Läs mer på Länk

/B
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Länk
Här är FIAs officiella regler. Vikten behandlas i artikel 4.

/B
To
47
Tommy (WCX)
Z3 M Coupe -99
Wendtan: du kanske läser väldigt väldigt gammal literatur om F1 bilar för du verkar ha väldigt dålig koll.

Både hos bilar och hojar eftersträvar man som sagt så låg vikt som möjligt. Formel 1 max 500kg utan förare och MotoGp 145kg utan förare. Fast i MotoGp skiljer minimivikten beroende på hur många cylindrar man använder.
Det är tex därför de gamla 2-takts 500cc hojarna har/hade högre kurvhastighet än dagens 4-takts hojar på 990cc.
Det finns inte några tillverkare som ökar denna vikten om de inte måste, pga att de inte klarar av att bygga fordonet lättare.
To
47
Tommy (WCX)
Z3 M Coupe -99
Nu ar det iofs 600kg för F1 bil :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.