AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.346

Trevlig upplevelse idag!

Sida 2 av 4
Här är en länk till en diskussion på Sporthoj om filmen. Kanske lite färgad, men många har hört som du...det med gummi i marken, fast dom glömmer bilens vikt.

Läs och bedöm själv. :-)
Länk
Hubbe. Kolla www.stcc.se och jämför vilkan bana du vill.
Komplettering. Med det gamla reglementet var bilarna någon sekund snabbare på de flesta banor än hojarna, men inte alla. Med det nya reglementet är hojarna ganska mycket snabbare överlag. Dock är en STCC-bil av det nya reglementet fruktansvärt snabb och inget en M-bil kommer i närheten av.
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Klockat på Knutstorp under Stcc förra året på knutstorp.

Snabbaste Stcc bil (Flash) Under kval 1,01 min
Snabbaste Superbike under kval 1,10
Snabbaste varv under Bmw träffen på Knutstorp förra året
1,12 med en helt standard m Coupé

Kontenta: En amatör i en orginal M bil kör 2 sek långsammare än ett proffs på en trimmad 600 motorcykel.

Men visst är Knutstorp en bana som är bättre anpassad efter bilar än motorcyklar.

Har själv haft mina duster med div hojjåkare och oftast så har jag smiskat dom i slut ändan........men då pratar vi 600 kubikare, 1000 kubikarna har man inte mycket o komma med såvida föraren inte är en total klant.

Tävlade förra året med en Gsxr 1000 en liten bit men när rondellen närmade sig så klarade han inte av o lägga ner den utan gick rakt upp i rondellen medans jag fick ta den långa vägen. Han klarade ju sig bra men hojjen såg inte så vacker ut.

Ett litet citat från honom efter han lugnat ner sig:
" Fan jag trodde inte att din bil var så snabb"

Så visst kör vi runder i potenta bilar......=)

MVH BJÖRN
1BJÖRN.
Började det att regna för hojarna då eller?
Bästa varv på Knutstorp i år...under tävling!
Stefan Folkesson 01:00.632 Honda CBR

Hur var det nu? Var knutstorp en "bilbana"...isf skulle jag vilja se tiderna från en "mc-bana".
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Flåklypa: Tror att det snöade =)

Skämt å sido detta var tider under kvalet på lördagen och då jag inte var där under söndagen så vet jag inte vad deras tävlingtider var.

Det finns väl banor runt om i Sverige som som lämpar sig bättre för mc åkare än Knutstorp..

MVH BJÖRN
He he...kanske det.
Allt finns under stcc.se, det är bara att gå in där och kolla.

Snabbaste varvtid för bilar under bägge racen:
Richard Göransson 01:02.973 BMW 320i

Hojarna och bilarna kör som bekant under samma helg (oftast liknande väder).
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Därhär med två resp 4 däck i asfatlten: En motorcykel har en avgörande fördel i att den kan lutas i kurvorna och därmed alltid ha kraften riktad i hjulens radialriktning. Däcket har därmed alltid full kontakt med vägen oavsett hur mycket det svänger, medan en bils fyra hjul bara har full kontakt när det går rakt fram.

/B
1.12 för standard z3 M coupe låter inte illa. var den nån här som hade den fina tiden?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
ok, jag har bara tider från några år sedan. Och visst har m bilarna inte mycket att sätta emot stcc. (eller hade iaf)
Återtar mitt påstående då mina uppgifter är lastgamla...

/Christofer
Denna diskussionen är väldigt intressant.
Beppo:Förklara för mig de fysiska fördelarna med att kunna förflytta tyngdpunkten när du ska ha fäste i en kurva är du snäll.

När jag var på F1 nere på ringen så körde de någon värsting formula motorcykelklass på morgonen och deras varvtider kunde inte mätas med f1 bilarna.
Du kommer inte ifrån att 4 breda däck har bättre grepp än 2 små mc däck. Det är OMÖJLIGT för en MC att hålla samma kurvhastighet som en bil. Fysikens lagar säger så.
Vill man ifrågasätta dessa så får man se till att ha ordentligt belägg.
Jag har diskuterat detta med en väldigt aktiv person på sporthoj.nu och ha delar mina åsikter.
Ge gärna konkreta exempel på där en motorcykel presterar bättre än en f1 bil på vilken bana som helst.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Wendtan. En F1:a är en helt annan femma, dom använder sig av downforce och är därför snabbare än vilken MC som helst....t.o.m mycket snabbare.

En vanlig bil har snarare upforce och tappar marktryck och grepp.

Varför är det omöjligt för en mc att hålla samma fart som en bil i kurvor? Folk glömmer lätt att en bil väger mycket mer än en mc. Vikt är som bekant inte bra att slöäpa på i kurvorna.

F.ö tycker jag redan att det har bevisats att en sporthoj dänger vilken M-bil som helst. Motbevisa gärna.

Greppet=Anläggningsarean*Normalkraften*Friktionskonstanten.
På vilket sätt är vikt hämmande för greppet i kurvorna menar du?

Mer vikt= högre friktion =bättre grepp.

Att sen mercedes kolosser på 2 ton inte uppför sig bra på bana är en skev jämförelse.

Länk
Ökar du vikten ökar du även kraften som påverkar bilen i tangentens riktning. Iofs ökar du normalkraften, men man sänker samtidigt friktionskonstanten eftersom gummi under högt tryck har sämre grepp. Summan av detta ger ett sämre grepp.

Det går inte att säga att gummi i marken räknas, för isf skulle en hoj inte ha skuggan av en chans mot en F1:a, standardbil eller i synnerhet en lastbil. Det är så många faktorer som påverkar om det ska gå fort runt en bana...däck, fjädring, aerodynamik, geometrier, chassie, motor...you name it. Att det beror på däck mot asfalt torde vara motbevisat om man kollar på vad olika fordon kör för tider.
To
47
Tommy (WCX)
Z3 M Coupe -99
Jag kör både hoj och M-bil och en M-bil har inte något att säga till om mot en R-hoj med duktig förare.
Jag körde tex Kinnekulle på under 1min med helt orginal R1 -01 andra säsongen jag körde hoj.
Sen finns det folk som är betydligt snabbare än vad jag är och många som är betydligt lånsammare.
Skulle jag köra "race" på vanlig väg går det långt under vad jag och hojen klarar av eftersom det är för farligt att pressa till 100% på vanlig väg. Lite grus eller en bil som kör ut kan vara skillnaden mellan liv och död.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Tack flåklypa, du skrev ungefär så som jag tänkte skriva. Vore det bara mest gummi i backen som gällde så skulle man kunna ta en ångvält och klä valsarna med gummi och sedan köra ifrån allt på bana.... ;-)

/B
Flåklypa: Vänta nu här. Jag satt och såg på discovery när de hade ett inslag om aerodynamik. Det berättades att en 911 hade tillräckligt mycket downforce vid 130 km/h för att kunna köras upp och ner.

En hoj lär ju ha fånigt lite downforce som jämförelse.

Ta till exempel Mclaren f1 som jämförelse (typsikt m-bil eller iaf motor :) Den gör nästan 400 km/h utan att "flyga iväg av all uppforce du påstår den har)
Jag får tyvärr inte track-challenge att funka nu, men de skulle vara intressant att jämföra en tid som den presterat på ringen i jämförelse med en "standard sport hoj"

Länk
To
47
Tommy (WCX)
Z3 M Coupe -99
wendtan: Det var väl kanske inte så lämpligt att jämföra med en supersportbil som Mclaren F1? En bil för 9 miljoner mot en sporthoj för hundratusen.

Snackar vi downforce så finns det gatbilar som utnyttjar sig av det men knappas i den utsträckningen som en F1 bil.
BMWs M-modeller brukar kännas ganska lätta när det går fort så något vidare marktryck finns det nog ej.

Sen förstår jag inte varför det alltid är massa "bil-folk" som diskuterar imot när de uppenbarligen alldrig kört en sporthoj själv så de vet vad de innebär.
Har som sagt erfarenhet av båda och det krävs en extrem bil för att slå en modern 600cc sporthoj runt nån av landets banor.
Tommy: Och vad är det som säger dig att jag aldrig provat en sporthoj? eller för den sakens skull inte äger en själv?

Det jag påstår är att en bil med 4 hjul har bättre förutsättningar för en högre kurvhastighet än en motorcykel med 2 smala.
Om så inte var fallet skulle f1 bilarna få pisk av GP hojarna.
Mycket enkel logik.

Länk
Tommy ser du inte M bilar som extrema? det är en viss skillnad på en 325 och en M3CSL...
den kontentan av diskussionen jag läser är: "det krävs en extrem bil för att slå en modern 600cc sporthoj runt nån av landets banor "och M bilar är extrema i det avseende att dem klarar det i vissa fall. ialla fall en 600. 1000+ är kanske nåt helt annat.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.