AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.349

Trevlig upplevelse idag!

Sida 1 av 4
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Dåså.. nytvättad och fin begav jag mej i eftermiddags ut på en liten tur i det strålade sensommarvädret. "Satte maxhastigheten" till 70-80 så att inga flugor och annat äckel skulle sätta sig (här har ni en som tvättar bilen många många gånger i veckan och är trött på det nu). Väl ute på landet i frid och fröjd kommer fyra sporthojjar i enlitersklassen och blåser om som kanske väntat. Det riktigt osade "tidig vårdag" om körningen och det kan jag verkligen unna pojkarna på denna otrafikerade väg.

Ett par km senare hade en av grabbarna stannat och väntade in mej, han ville väl visa vilken man han var och när jag kom ikapp i mina 70 km/h började han gasa. Fullgasa. "Ähh, vafasen, detta kanske är de sista fina dagarna i år", tänkte jag och höll kvar på 3:an, plattan i.... och han iväg och jag efter... Riktigt trevligt att ligga bakom och se killen skjuta i växel efter växel. Han drog ifrån så smått och vid 170-180 kom första kurvan. Man vet ju att man har bättre grepp med fyra breda gummin i backen mot hans två, så jag la mej i samma hastighet i kurvan och njöt av hans knäskrap.... Vidare genom ett härligt landskap (som jag för övrigt vill minnas finns med här på forumet som "roliga vägar") med rakor och ljuvliga kurvor. Lite senare kommer vi fram till hans vänner som står och väntar vid en korsning. Han först och jag 10 m bakom. Han hade väl räknat med att kunna köra från mej som ingenting och kunna stå parkerad när jag senare kom till korsningen...

...jag glider förbi, tittar lite nedlåtade på deras plastleksaker och skakar på huvudet... vidare ut på en annan väg, 90 grader i korsningen med årets ställ och glider vidare för att senare stanna och rensa bilen från flugorna och bromsdammet som fortfarande var färskt.

Fi satan vad våra bilar har potens, det är bara så snyd att man glömmer hur gräsligt fort man kan föra. Man blir van och inser inte potentialen förrän man ligger bakon en sporthoj.

/En glad Johan!

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Jag brukar också vilja rejsa med min polare, han kör R1.....men jag har dock aldrig en chans...... ;)
Andå kör jag M

321HK ;)

VD med R&D

"M ROADSTER"
D-diddy
nej det var nog inte en av de vassaste hojjarna.. även om M-bilarna går bra.
David.

"The unattainable is invariably attractive"
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Vassaste var det såklart inte, men det var en ny, 2000-talare tveklöst. Rakt fram var han ju snabbare men i det jämnade ut sig i kurvorna. Hehe, jag tänkte direkt på Jeremy när han är med och det körs en C2:a mot en sporthoj på en bana i England :)

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
He he Johan: Alltid lika kul att kaxa lite mot hojfolket. Visst har man inte en suck rakt fram mot moderna hojar, speciellt inte i lägre farter. När det börjar gå duktigt fort är dock skillnaden marginell. Jag har haft både modern 650 och 1000 kubikare, men ingen av dem kunde mäta sig med M'en när det blir riktigt åka av.

Skall en hoj hänga av en M bil måste de vara riktigt duktiga på att köra och inte fega ur i farter som innebär en enkel biljett till Sankte Per om de gör fel...

/Caspar
Länk
fast det verkar inte stockholmpolisen ha fattat i natt när dem stressade till döds en 25 årig motorcyklist med sina upphottade volvos

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tragiskt! :-(

/Caspar
Länk
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Tragiskt, men totalt frivilligt. Det GÅR ju att stanna också om man har blåljusen bakom sig.

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Johan: Givetvis!! Försvara absolut inte en förare som smiter från polisen eller för den delen något annat. Jag skulle aldrig få för mig att försöka smita, bättre att ta boten på en gång.

Det tragiska är att polisen får INTE stressa förare på det sättet men det händer varje år ändå, de kan kommunicera med varandra och stoppa en smitare längre fram utan att stressa ihjäl dessa.

/Caspar
Länk
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Mnja det visade sig ju också att hojen var stulen så JAG lider inte i alla fall....
Den fan fick vad han förtjänade.
Bara tur att han inte tog med sig någon på "färden".

/PG

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Polisen gör ju oftast bara sitt jobb följderna att folk går åt är ju inte som sagt polisernas fel. däremot är det djupt tragiskt att en person behövde dö för ett liv är ju ovärderligt.
Asken
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Fordonstjuvar skall behandlas som hästtjuvar behandlades förr itiden=hängas i närmaste träd!

/B
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
PeGe: Tror Du det satt en skylt på killen?? "Jag har stulit denna hoj, kör ihjäl mig, PLEASE!!"

Att föraren borde sitta inom lås och bom ett bra tag (om han överlevt) håller jag definitivt med om. Men en stulen bil/hoj är inte värd ett liv, oavsett vems. Snor någon min bil så kan de lika gärna skrota bilen då jag inte vill ha tillbaka den i så fall, men jag önskar dem inte döda!!

Det jag tycker är tragiskt är att poliserna inte följer de regler de har att följa, de skall trots allt vara förebilder i trafiken. Visst får de köra för fort osv vid utryckning, men även "fri väg" har sina regler... De får tex inte stressa en misstänkt så att denna riskerar att köra ihjäl sig/andra, de har även en maxgräns som är ganska låg inom tätbebyggt område (90 km/h enligt en polisman för en massa år sedan) och ingen kan inbilla mig att en hojtjuv kör ihjäl sig i 90 blås även om det säkert står så i rapporten.
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Jag har inte läst om just denna händelse men jag har som flera andra ovan väldigt lite fördrag med förövaren, där ligger inte mitt medlidande.

Däremot så finns det ju alltid många oskyldiga i närheten och om polisen stressar fortkörare så är det ju stor risk att tredje man (eller kvinna, eller barn) råkar illa ut.

Och vad det gäller att omkomma i låga farter så är väl det inte så svårt, har man bara lite otur så går det nog att färdas långt långsammare än 90 och ändå dö. Dessutom var det väl kanske inte alls någon van hojåkare, hade han körkort tex?

Själv kommer jag nog aldrig att ta mc-kort. Även om det är jätteroligt att åka motorcykel så blir marginalerna så små och den enda gången när man missar den där halva sekunden så kan det vara slut. Om det skulle hända så sitter jag hellre i en bil.

/Johan

Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jag blir så less när man daltar med tjuvar som inte vet skillnaden på mitt och ditt(i generella ordalag nu).
Jag har INGET överseende till någon som stjäl min hoj/bil/pryl och då menar jag förbanne mig INGET överseende.
Men visst är det jäkligt tråkigt när någon dör.

Sedan vad farbror haffa gjort och inte gjort i detta fall skall inte jag uttala mig om då jag vet för lite.

Jaha ännu en tråd som gått överstyr igen... :-)

Visst é en M MMMMums.. :-)

Mvh
/PG
Kul att du hängde på sporthojen men som vanligt är sådana här företeelser förarrelaterade.
En modern sporthoj äter vilken M-bil som helst, på vilken bana som helst, rakt av.....även M3 CSL.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Menar du på fullt allvar att en cykel som man måste flytta tyndpunkten på och fördela markkontakten på c:a två tändsticksplåns area skulle kunna ta en högfartskurva bättre än en bil som med gubbadäck har c:a fyra handflator liggade i backen, med lite häftigare sulor kanske sex handflator..?

Det är jag mycket tveksam till, den killen körde så fort han kunde i kurvorna men det gjorde inte jag. En kille här på jobbet som kört väldigt häftiga cyklar genom åren, han är närmare 40 och är mkt duktig på att cykla och har kört en del bana genom åren, håller med mej i alla fall.

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Lastbilar har mycket gummi i backen...är dom snabba runt en bana?
Kolla varvtider får du se. En standardhoj är lika snabb runt en bana som en STCC-bil som knappt har en pinal gemensamt med originalet.

Han du mötte kanske körde efter sin förmåga, men knappast efter motorcykelns förmåga. Det är som bekant(?) mycket svårare att utnyttja potentialen på en MC än en bil.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Nu ska vi inte bråka. Jag tyckte mest det var kul att jag lyckades hänga på, det var över förväntan. Har dock mkt svårt att släppa Jeremy Clarksons test och även min arbetskamrats erfarenheter.

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
:-) Klart det inte ska bråkas, men jag vill döda en gammal myt.
Clarksons inslag har jag sett och det var lite hoj-fientligt redan från början...inte så konstigt kanske. I vilket fall gjorde jag lite eftersökningar på just den banan dom körde på (var det Thruxton?) och fann att varvrekordet för supersporthojar låg 16(!) sekunder under Jason Platos 1.35 varv han satte med Porschen i inslaget. En standardhoj är några få sekunder långsammare än en ss-hoj per varv...max 5 sekunder långsammare.
Jason Plato har/hade f.ö varvrekordet för BTCC-bilar på just den banan.

Att många bilar hänger på och kör ifrån en sporthoj på allmän säger jag inget om. Det har att göra med respekt för skog och väg samt förarkompetens hos mc-åkaren. Hojen kan betydligt mer, jag lovar.

No hard feelings...vill bara döda en myt.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Touring bilar har snabbare varvtider på bana än sporthojjar även dessa för tävlingsbruk...
Var har du fått motsatta uppgifter ifrån?

/Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.