|
|
|
|---|---|
|
Jag har en touring och då sitter GPS modulen strax bakom baksätet medan Navienheten sitter till vänster i bakskuffen. Har uppgraderat från MKII till MKIII och eftersom MKIII har inbyggd GPS så räcker inte kabeln från den gamla GPS-modulen Måste man dra om hela GPS kabeln eller räcker det med att man skarvar på befintlig kabel i bakskuffen (t ex 61 12 8372 410)? | |
| Ingen som vet innan jag ringer Förenade Bil som troligtvis inte heller vet? | |
|
Var i kontakt med Förenade Bil och de har ingen aning. Det enda de vet är att det finns en st kabel i Sverige och måste beställas. Artikelnumret jag angav i första inlägget är härstammat på ETK och gäller uppgradering från MKI/II till MKIII och kabeln är 2.9m lång. Kostnad 275:- Detta kan väl inte kringgå någon som uppgraderar sina navienheter i en e39 Touring? Är en GPS antennkabel en vanlig coaxkabel eller är kabeln specifik så att den inte går att skarva utan signalförlust? Kan ju inte kosta många kronor att köpa den (max) meter som behövs och skarva på befintligt kabel som är dragen från framme i bilen under isorleringsmattor genom hela bilen till bakskuffen. |
|
|
Ytterligare frågor till den som läser detta och har kunskap i ämnet. Vad heter kontakttypen som sitter på GPS kabeln i BMW? Vilken impendans är det på en GPS kabel? Är det 50ohm? |
|
|
Kontakttypen heter SMB och i GPS-sammanhang så används samma kontakt på Magellans Roadmate mottagare som på VDO/BMW-burken. Skulle starkt misstänka att det blir billgare med en ny antenn än att hålla på att krångla med en förlängningskabel, dessutom finns det sannolikt modernare antenner med bättre mottagning. Jag köpte min antenn när jag skulle installera min Mk3 hos denna firma: Länk men jag köpte den av dem på eBay så jag kom undan med bara USD 26.45+frakt. Kabelns längd var mer än fullt tillräcklig. Mvh Björn |
|
| Tack. Var hos BRC i dag och förhörde mig och hittade samma saker på Kjelloco fast till halva priset mot BRC och Förenaade Bil. Det blev en skarvning som fungerar utmärkt och kostade 92:- totalt. | |
|
Var finns Kjelloco? Jag är också intersserad av navi-antenn |
|
| stigge kolla in länken Länk | |
| Man tackar | |
|
Tyckte inte att min första skarvning blev så snygg då det var blaffiga kontakter och mellanadraptrar, så jag gjorde om den helt och hållet med en Koax M17 RG59och SMB hona/hane kontakter inköpta på Elfa. Hur som helst så blev det enklare och billigare än att dra om hela kabeln. För den som är intresserad tog jag foto på kabeldragning och installation. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.