|
|
|
|---|---|
|
SKA I DAGARNA FÖRSÖKA MIG PÅ ATT BYGGA ETT GRENRÖR MED FÖLJANDE RECEPT: 2L M10,GT 37:A, AUDI WASTEGATE,TRYCK KÄRLSRÖR. ALLLT I EN 02:A....... TIPS IDEER ÄR VÄLKOMNA.... I AGGREGATET ÄR DET DUBBLA INGÅNGAR MEN JAG UNDRADE OM MAN KAN GÖRA EN GEMENSAM KOLLEKTOR MED EN UTGÅNG TILL WASTEGATEN?..... FRÅGA NUMMER 2, HUR VIKTIG ÄR PLASERINGEN AV WASTEGATEN,MED TANKE PÅ PLATS BRIST SÅ HAMNAR DEN EN BIT IFRÅN AGGREGATET I DAGSLÄGET,SKENANDE LADDTRYCK?...... TACKSAM FÖR SVAR..... | |
| Kan hjälpa dig med att svara på en av frågorna! Det skall funka bra med en gemensam kollektor, med endast en utgång till wastegate, även fast du har twin-entry på gt37:an! | |
| ett tips jag kan ge dig är att tänka på att det ska gå att byta tändstift utan att säga allt för många fula ord, angående placering av WG:n så är det rätt viktigt då du kommer att få ett rätt lågt avgastryck, jag har haft en del problem med skenande ladd på min M10:a, själv tog jag upp ett hål i innerskärmen och placerade wg:n i hjulhuset utanför turbon... mitt aggregat och grenrör blir eventuellt till salu i vinter, en HX 35:a med rostfritt pulssplittgrenrör använder nu en 46mm wg... | |
|
Har du dubbla inlopp i turbinen skall du ska du bygga puls delat grenrör annars kommer du att få dålig spoolup på agregatet, vill du bygga ett enkelt grenrör ändå så rekomenderar jag att du fräser ner delningsväggen i turbin huset Mvh Limmet Www.Limmet.se |
|
|
Limmet: Spelar det sån stor roll med responsen om man inte har perfekt delat grenrör på en GT37a eller annan turbo med Twin Entry? Vad är det egentligen som gör att OM det kommer pulser samtidigt in i turboagget så försämras responsen osv? Vet någon? |
|
|
ALLTSÅ PULSDELAT (1-4,2-3)OCH WG:N SÅ NÄRA SOM MÖJLIGT......... VART GENAST LITE BÖKIGARE MEN TUSEN TACK FÖR SVAR |
|
| jag vet flera som åkt med dubbla inlopp i aggregatet och ett icke pulsdelat grenrör, funkar rätt bra, visst blir responsen lite sämre än om man hade enkelt inlopp i aggregatet, men å andra sidan blir förmodligen toppeffekten högre än om du bygger ett pulssplittgrenrör till samma turbo... | |
|
Jag hade dubbelinlopp i turbon på 525an men icke pulssplitt grenrör. Det funkade bra:) |
|
|
Man förlorar ju knappast nått i effekt på att ha pulsdelatgrenrör till ett twinentry turbin,snarare tvärt om. Så varför göra responsen lidande om man ända ska bygga grenrör,, Bara fördelar i mina ögon Enligt lite tester som e bekant till mig har gjort på en hayabusa motor så fick dom laddtryck 500rpm tidigare med pulsdelat grenrör gentemot ett icke delat grenrör Mvh Limmet Www.Limmet.se |
|
|
Är det någon som har bilder på när de byggt grenrör me twinentry=pulssplittat. Är lite osäker på hur jag ska bygga.. Kanske nån som sitter på ritningar? Mvh |
|
| pulsdrivning förbättrar responsen men hämmar toppeffekten en smula, vissa kör därrför 3 st wastegates för att pulsdriva på låga laddtryck och sen över ett visst ladd förena kollektorerna och jämna ut pulserna!! kolfiber pv:n tror jag har en specialwastegate som fungerar på samma sätt... | |
|
Ang. WG placering tycker jag du ska köpa GIK Katalogen, där går de igenom precis hur du ska göra, mycket lärorikt. Länk www.reptil.nu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.