|
|
|
|---|---|
|
Hej, Det börjar bli dags för inspection II för min bil. Funderar på att be verkstaden byta bakaxel olja och växellådsolja då. Som jag har förstått det hela så var det byte på de oljorna under E36 tiden men att det skippades till E46. Kastar jag pengarna i sjön om jag gör det eller fanns det problem med växellådor och bakaxlar på E36? Bilen har manuell växellåda. | |
|
Det är ju aldrig fel att byta oavsett vad BMW tycker/säger ang. lifetime. Evighetsprodukter är lika sällsynta som evighetsmaskiner.... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Håller med Gasar-Magnus! Byte skadar inte, under förutsättning att du använder rätt typ av olja... Troligen märker man inte skillnaderna mellan bilar som fått bytt olja och de som har samma olja från fabriken, de första 10 000milen, men sedan kan man nog gradvis räkna med att haverierna är vanligare bland de bilar som aldrig fått oljan bytt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Byt! | |
| om man ska fyla på olja då? vad ska man använda för olja på desa?? | |
parolof |
tycker det märks tydligt med fräsch olja i vxllådan, byt! |
|
Olja är billigare än metall att byta.... Lärde en vis amerikan mig en gång:) Ingen vätska i bilen bör gå mer än 10.000mil utan byte enligt min mening. Asken |
|
brattwurst |
Asken. Mkt kloka ord... |
|
NIKO > Om det är till din 330: Manuell växellåda > MTF-LT1 eller Castrol Transmax-Z Automat > ESSO ATF LT 71141 Bakaxel > Castrol SAF-XJ /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Hur mycket olja rymmer manuell växellåda resp. bakaxeln på e46? // M.v.h. Spajjjs |
|
|
Volymerna kan skilja beroende på vilken motorstorlek du har. Det brukar vara strax över en liter (ca 1,1-1,2l) i växellådan och knappt en liter (ca 0,9-1l) i bakaxeln. Prova att knappa in ditt chassinummer här, så bör du få upp volymerna: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.