AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
418

Dunlop 9000 Vs Bridgestone S03

Dorian
Tjena!
Har kört på "Dunlop Sport 9000" innan.Tänkte att jag skulle prova "Bridgestone S03PP" detta år.Men är det värt att betala 400kr/däck extra för "Bridgestone S03" ??
Nån som har provat "Bridgestone S03PP" ?? Är kvaliten bättre än "Dunlop Sport 9000" ?? vilket har bättre grepp ??

Tack På Förhand!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
En gissning är att S03 har både bättre torrgrepp och våtgrepp men mindre komfort än SP9000.

Jag har haft Michelin Pilot Sport och S03 PP på min M5 och jag gick tillbaka till Pilot Sport efter att ha provat S03. S03 hade sämre torrgrepp och bättre båtgrepp men klart sämre komfort än Pilot Sport.

E39 M5-ägare som provat både SP9000 och Pilot Sport brukar tycker utan undantag att Pilot Sport är bättre.

På min M3 har jag Continental ContiSport Contact 2 och både våtgrepp är i klass med S03 samt torrgrepp och komfort är minst lika bra som Pilot Sport. Iaf så länge man inte kör på bana för där blir det för varma efter ett par varv och torrgreppet försämras rejält.
Pilot Sport tål bankörning bättre.

Ytterligare ett alternativ är PZero Rosso, jag har bara hört gott om dessa och de vann det senaste testet i Sport Auto.

bl
2.294
blixten
325i -88
Ett alternativ kan ju vara att vänta tills tyska auto motor & sport kommer med sitt årliga däcktest någon gång i vår (oftast nummer 6). Det brukar vara ganska informativt.
bl
2.294
blixten
325i -88
Enligt test i tyska sport auto (2001),läste sammandrag på nätet, ansåg man vid sammanvägning av olika test-moment; Nr 1 Pirelli P zero rosso
2 Continental Sport contact 2
3 Dunlop sp sport 9000
De tre första ansågs vara mycket bra, nr 4 och 5 bra.

4 Michelin pilot sport
5 Uniroyal rain sport 1
Kunde tyvärr inte se om bridgestone var med.
bl
2.294
blixten
325i -88
Testet gjordes på en 330 med 8 tums fälgar och 235/45-17 däck.
Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
Hmmm...

Michelin pilot däcken är väl fan inte bra.. de är stenhårda och tar slut efter 3 månader... Jag har inte blyfot, så de tar inte slut pga det. Sedan tyckte jag inte att våtfästet var något att ha, det var som att köra på såpa..

Men det är vad jag tycker.. Jag hade satsat på Dunlop SP9000

Den som har flest saker när han dör vinner...
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Gudis,

Var det verkligen Pilot Sport du hade?

Och om det var det, vad jämför du deras våtgrepp med?
Visa användare
425
Gudis
Johann:

jo det var michelin pilot sport som satt på bilen när jag köpte den...

jag har inte mycket erfarenhet med däck men med de däck som jag har haft innan så tycker jag att det var bättre grepp med min dunlop (ifs så satt de på en bil som hade mindre motor och vägde mer).. men på den bilen kunde man vara säkrare..
Det släppte inte alls som det gjorde med michelin däcken.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Gudis,

Så du jämför ur däck beter sig på en bil med mindre motorkraft och högre vikt, stämmer det?
Visa användare
425
Gudis
Jo ,det är sant..

Jag vet att det inte går att jämföra rakt av, men man kan få en vink av hur däcken beter sig..

Jag tycker inte att michelin däcken ska släppa som de gjorde.. Körde runt 40km/h i 3ans växel på en relativt grovkornig asfaltsväg som var våt, och trampade på med M3:an för att köra om en bil.. då får jag det näst värsta släppet som jag fått med någon bil. Fästet bara försvann. Det slutade som tur var lyckligt.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Är ju skumt att jag har bra fäste med M5:an som har ganska mkt mer pulver.

Finns dock däck med bättre våtgrepp, såsom PZero Rosso, ContiSport Contact II och S03 PP.

Johann

Vilket är orginal däckbredd bak på E39 M5'an?

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
NOMADS FINLAND
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
275/35-18
Visa användare
425
Gudis
Jo jag håller med om att det som jag råkade ut för var kan vara underligt, men det hände och jag kan inte förklara mer..

jag får väl testa dem igen.. eller så kör man med andra..

B6
Jag har aldrig varit så nöjd som jag är med mina P-zero däck...
bra väghållning när det är blött och torrt.

Men det är ju bara min åsikt :)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Gudis,

Tycker iofs du skall prova ngt annat om du inte var nöjd med dem men det låter skumt. De flesta brukar gilla Pilot Sport skarpt.
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Falken däck(tror dom heter 405 nånting) är jävligt slitstarka och billiga.Dessa skulle jag prova om jag var ni.....

Mvh Ricke
Visa användare
425
Gudis
Johann:

jo jag tror det med, det blir nog Dunlop de är tysta och bra..

Hello Nasty
Dunlop sp 9000 har jag kört med i sommar, mycket bra däck!

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.