|
|
|
|---|---|
| Har en 320i touring -99 e36a som fullständigt äter spindelleder, 1500 mil och byte redan, grejerna är köpta på AD center | |
|
Tyvärr verkar det vara så att spindelleder är en av BMW:s barnsjukdomar. Söker du här på forumet kommer du att hitta hur mycket som helst att läsa i ämnet. Lycka till! --- 316, inte för att man måste, utan för att man vill! =D |
|
|
köpte min e36 i november förra året, ställde av den, tog fram den i april och besiktade 2 månader senare, båda spindellederna glappa, ingen anmärkning vid förra årets besiktning (som var på dagen ett år tidigare!) så jag bytte båda två naturligtvis. Så som jag har förstått det så är spindellederna på e36 en barnsjukdom, men det skrevs även om att lederna hade gjorts om lite med åren, tydligen så var dom första felkonstruerade så att gummiskyddet inte höll tätt med följd att grus och smuts trängde in och torkade ut fettet och förstörde leden, nyare leder skall vara lite bättre om jag är rätt på det? verkar lite som ett lotteri också, vissa behöver byta ofta andra inte alls! språkade med ett par e36 ägare på knutstorpsträffen och några hade fått byta med 2000 mils intervaller, vissa hade inte bytt på 3-4000 mil, konstigt tycker jag! MVH Johan K |
|
|
Är inte det mer ett E-46 problem ? Mina bytte jag vid 16 tusen mil , och det var inte snälla mil , och om jag frågar runt bland mina kompisar med E-36 or så har inga av dom problem Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
| 3 gången gillt, kan väl bero lite på montörerna oxå kanske | |
| verkar vara lite salt beroende det där tycker jag.jag har kört sammanlagt ca 25-30 000 mil i Bmw snart och har alldrig bytt en spindelled ännu..men då bor jag i norrbotten och kör till 99.9999999999% på osaltade vägar.. | |
|
Kan hända att onödigt breda däck, säkning och fel ET kan påverka också då belastningarna på spindellederna ökar. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
Jag körde min förra E36 från 11 000 mil till 30 000 mil utan att byta spindelleder. På sommaren var det 225/45-17" ET35 och sänkt, ofta hård körning. På vintern pendlade jag på välsaltad motorväg. Min nuvarande E36 har gått 14 500 mil och ännu inget glapp i spindellederna. Däremot fanns tendens till glapp i en styrled när jag skulle göra fyrhjulsinställning, så jag bytte alla styrleder. På förra bilen bytte jag inga styrleder alls. |
|
|
Vanligaste felet på BMW E36 i bilprovningens statistik. Har fått byta varannat år. Förbes på BMW -OK men besiktnignsgubben ger sig inte ändå. De verkar nästan villja uppfylla sin egen statistik. Min BMW orginalverkstad lämnar två års garanti så jag ser till att ombesikta inom 2 års mellanrum. jag har också 225/45-17 runt om och kär "normal-BMWhårt". /Patrik /Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.